Jan 31, 2011

Kolak Pisang

Ain Fajar | 7:30 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..

salam sejahtera...kolak pisang, ni mungkin org biasa panggil bubur pisang...saya pun tak pasti bahasa ape, mungkin bahasa jawa kot..seumur hidup saya memang saya dengar org sekeliling saya panggil kolak pisang..bukan pisang je tapi kalau ubi  di masak mcm ni pun dorg panggil kolak ubi..ye lah kot bahasa melayunya bubur pisang...mmmmm ape pun namanya benda ni memang sedap!! tak nyesal kalau mencuba...
sebenarnya nak menghabiskan pisang yg mak mertua bawa dari kampung aritu..nnt bila mak tanye dengan senang ati lah saya menjawabnya..kalau di buang sayang keciiik ati org tua tu plk kan...

 
senang je nak buatnya..

Bahan-bahannya : )
800 ml air
200 ml santan pekat
120 gm gula
secubit garam
sehelai daun pandan
5 - 7 biji pisang (pisang jenis ape2 pun boleh)

Cara-caranya : )

  • masukkan semua bahan ke dalam periuk kecuali santan.
  • tunggu hingga menggelegak, kemudian masukkan santan.
  • kacau hingga mendidih pastikan santan tidak pecah..
  • boleh di hidangkan semasa panas atau sejuk..

selamat mencuba.....cawwww
 

Jan 29, 2011

Asam Pedas Tempoyak

Ain Fajar | 3:35 PM | 2Comments |
Assalamualaikum...

menu malam ni asam pedas tempoyak..semalam en.abg ada beli tempoyak tapi rasanya dah masam sangat nak buat sambal tempoyak mmg tak berapa suke, tengok dlm freeze ada 2 potong ikan.iakn ape saya tak tauu..saya ni mmg tak kenal jenis ikan, main beli je pas tu bila sukan beli dan beli lagi, tak ambik tau pun apa namanya...ish!!ish!! budak sekaraaang...

 Bahan-bahannya ; )
2 keping ikan ( ikan ape2 pun boleh)
100 gm kacang bendi
1 kuntum bunga kantan
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
4 sb ciliboh (cili kerin pun ok)
sedikit air asam
1 inci belacan
1/4 inci halia
2 s/b tempoyak
gula dan garam secukupnya.

Cara-caranya : )
  • kisar bawang merah, bawang putih, halia dan belacan.
  • tumis bahan2 yg telah di kisar, masukkan cili boh, masak hingga naik minyak
  • masukkan sedikit air asam (jgn terlalu pekat) masukkan ikan dan kacang bendi tunggu ke duanya masak
  • masukkan gula dan garam mengikut citarasa sendiri
  • masukkan bunga kanatan dan tempoyak..jika suka rasa tempoyak, boleh tambah lg
memang sedap..selamat mencuba!!!




masak lemak sayur manis

Ain Fajar | 7:47 AM | 0Comments |
Assalamualaikum...

salam sejahtera...sayur manis? ini kali pertama saya masak sayur ni,sebelum ni rasanya penah mkn tapi xtau plak namanya sayur manis..saya pun tak tau la knp sayur ni di panggil sayur manis, rasanya tak la manis pun biasa je, tak ada rasa apa2 pun. ari tu ms mak metua saya datang ke rumah saya, dia geledahla kebun kecik saya belakang umah, dia bgtau yg daun ni boleh mkn wat sayur...ish!!ish!! ape daa kebun sendiri konon, tapi tak tau pun pokok ape yg tertanam..hihihihi sebenarnya bukan saya yg tanam, tapi penyewa sebelum ni yg tanam sume pokok2 tu, saya tinggal sambung jaga je...setakat serai, daun pandan dan lengkuas tau la pokoknya mcm mn...budak sekarang kan!!!
emmm tapi sekarang dah tau dah.... dah nak tua makin tmbh la pengalaman..

  ok lah ini lah rupa, sayur yg telah saya jadikan masak lemak..lupa plak nak amik gmbr pokoknya kat belakang umah. next time lah ye...bila dah jadi sayur sedap juga..lepas juga makanan utk tengah hari tadi..dah tak ada apa nak msk, nak pg kedai malas hujan lebat, teringan pulak la daun kat belakang umah terus je petik dan masak..alhamdulillah kenyang juga perut keluarga saya...

jom kita tengok resepinya. senang jeeee...

Bahan-bahannya :)

segenggam daun manis
2 sb udang kering
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/4 inci halia
1 cawan air
1/2 cawan santan
garam secukup rasa.

Cara-caranya : )
  • tumbuk semua bahan2 hingga lumat.
  • panaskan air dan masukkan bahan2 yg telah di tumbuk tadi
  • masukkan daun manis, tunggu hingga daun lembut.
  • masukkan santan dan garam secukup rasa.kacau hingga mendidih.

dah masakkk.senang je..5 minit je dah siap..
selamat mencuba!!!!

Jan 28, 2011

Sambal Ikan Bilis

Ain Fajar | 6:37 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
n3 kali ni saya nak kongsi sambal tumis ikan bilis kegemaran saya dan adik beradik saya..dulu, kalau kami adik beradik nak balik ke asrama mesti my mom bekalkan kami sambal tumis ni..sambal ni tahan seminggu atau lbh kalau tak simpan dalam peti ais. masa kat UMS pun saya selalu buat utk mkn stok seminggu..sebelum pg kuliah masak nasi siap2 pastu balik terus makan...jiman duit dan masa....so sangat sesuai utk studen..utk bkn studen pun boleh !!! .makan dgn nasi atau bubur nasi..

ok resepinya senang jer.saya masak main belasah je ikut sedap rasa je sebab dah selalu buat..so resepi di bawah ni lebih kurang je

Bahan-bahannya: )
300gm ikan bilis
100 gm kacang tanah
tempe jika suka
1 biji bawang besar
3 ulas bawang
1/2 inci halia
20 tangkai cili kering
2 sb sos tiram
1 sk garam 
5 sb gula

Cara-caranya :)
  • goreng kacang tanah hingga garing.
  • goreng ikan bilis hingga garing.
  • kisar bawang besar, bawang putih dan halia hingga halus.
  • panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan kisar, terus masukkan gula, garam dan sos tiram.
  • masak hingga sambal betul2 masak ( sambal akan menjadi warna  gelap dan tunggu hingga sambal menjadi sedikit likat), baru masukkan kacang dan ikan bilis yg telah di goreng tadi.
  • kacau sebati. apa bila sejuk boleh simpan di dalam bekas atau tapawer..

sambal ni rasanya manis2 pedas..leh ubah rasa ikut selera masing2 ok..

selamat mencuba!!!cawww

Bubur Nasi vs Sambal Ikan Bilis

Ain Fajar | 5:58 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Hari ni saya syer masakan semalam, time demam melanda, hidung ribut taufan mmg malas sgt nak bangun..tapi perut kn isi, ank2 pun nak makan..minta kakak pijak2 badan, mm rasa lega la ckit ada kekuatan bangun masak. masak simple je tapi boleh bg selera pd ank tekak yg sedang keperitan..

ok ape yer nie?...haa bubur nasi la...rasa segar sikit badan bila perut terisi bubur nasi di tambah pula dengan sambal tumis kesukaan saya..c kakak n c fina pun suka sangat...ni lah makan time demam..
nak masak bubur nasi tak susah, rasanya semua org tau kan? masak mcm nasi biasa cm lebihkan airnya..
ok jom kita tengok ape saya letak di sebalik bubur nasi yg putih ni...

Bahan-bahannya : )
segemgam beras.
1 biji bawang merah
1 ulas baang putih
1/2 inci halia
1/2 biji kiub ayam maggie
secubit garam
3 cawan air atau lebih
1 cawan santan pekat.

Cara-caranya : )
  • cuci beras hingga bersih..masukkan air dan bahan2 lain kecuali santan
  • masak beras hingga lembut, sentiasa kacau supaya nasi sedikit hancur.
  • boleh tambahkan air jika perlu.
  • apabila bubur sudah masak masukkan santan dan kacau hingga mengelegak.
  • pastikan santan tak pecah minyak.

bolehla hias bubur dgn daun sup dan bawang goreng..
biasanya saya makan dgn sambal ikan bilis serta tumis kangkong. tapi semalam kangkong xada, so mkn mn yg ada je lah..sedap jugak..resepi ikan bilis next post..k

Jan 27, 2011

Kek beday Ja

Ain Fajar | 5:56 PM | 0Comments |
Assalamualaikum...

kek aising ni saya buat utk Ja, Ja ni kawan baru saya merangkap jiran saya..saya tak jual pun bagi je sebagai hadiah hari jadi dia. hari jadi dia sehari selepas beday en.abg 22 jan yg lalu...murah hati kan saya ni hahahaha ada kisah di sebalik kemurahatian saya ni...
  sebenarnaya hari tu, saya ada bg kek beday en.abg pada Ja..ye lah x de sape nak mkn kek tu, dorg ckp manis stok potong kaki (padahal dorg mmg x sk mkn kek yg mcm tu, cheese cake laku la)..saya ni dah tentu x berapa nak mkn sangat, buat suka la..dari membazir baik bg jiran tetangga..esoknya ja sms saya bg tau yg kek saya tu sedap dan nak tempah utk beday dia..dia nak sebiji mcm sy buat tok en.abg..saya ckp kalau nak gmbr kn tunggu 2 3 hari, so dia xnak tunggu dan nak cpt pas tu dia ckp xpelah kek kosong je..ok lah lagi senang  tak perlu nak aising2..mlm tu juga saya buat.esoknya terus suh dia datang amik..tak lama tu dia sms balik..dia tanye knp lain dari yg saya bg ari tu..huh!aik heran juga, saya fikir ape yg lainnya..dia tanye aisingya mane..aik!!kate nak kek kosong, mmg mcm tu la tak ada aising..saya yg salah ke? kalau korang la kan, kalau org kate kek kosong tu mcm mn la rupanya...aduyai...saya dah serbe salah dah..terus tak sedap ati dan tak tenang hati..mmmm apa lagi dlm keadaan yg tak berapa nak sihat saya kuatkan juga utk hasilkan kek aising untuk ja, mlm tu juga saya bakar, esoknya pg2 lps subuh  terus aising, pas tu suh dia dtg amik..tapi saya tak buat kek yg sama sbb brg2 dah habis saya buat kek putih telur, lebihan buat kek lapis aritu, gn bahan yg ada je, xpelah walau tak sedap mcm kek ari tu yg penting ada aisingnya...

meh kita layan gmbr dulu eek!! resepi coming soon ..

 mmmm dah lm x aising kek..masa ank dare selalulah aising dgn bunga bungaan ni..saje lah nak tengok skil masih ada ke tak...kira boleh tahan lagi la kan hihihihi..yeee mmg x berapa cantik pun...mn tak nyer gn aising lebihan dr kek en.abg ari tu.peralatan pun kurg.ni je yg termampu..semoga Ja suka lah kek aising ni...happy beleted beday yer Ja..semoga Ja tak serik nak tempah kek lagi...ok lah...

caww dulu..babay...

Udang Goreng Tepung

Ain Fajar | 8:02 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
 2 hari saya tak sempat nak update blog ni, keadaan kesihatan tidak mengizinkan..sepatutnya n3 yg ni saya post semalam..tapi tak pe la kan..ni pun hidung masih sebu...huhuhu!!

haa inilah udang goreng tepungnyer..comel je mcm cekodok tepung plk..mmglah bila kulitnya dah di buang jd bulat la lagi2 la bila dah di saluti dgn tepung..k lah tak mau citer banyak..
jom kita layan!!

Bahan-bahannya: )
1/2 kilo udang sederhana besar
1 1/2 cawan tepung kek @ naik sendiri
1/2 cawan tepung beras
1 sk garam
2 sb serbuk kari
air secukupnya.

Cara-caranya : )
  • panaskan minyak secukupnya untuk menggoreng
  • campurkan semua bahan kacau sebati pastikan tidak terlalu cair.
  • masukkan udang, gaul dan sudukan seekor demi seekor dan goreng hingga kekuningan @ masak

sangat senang dan cepat..rasanya lembut dan rangup..

ok selamat mencuba yeeeer....

Jan 24, 2011

Egg Green

Ain Fajar | 7:34 AM | 4Comments |
Assalamualaikum...
wahh!! nama omputih lagi, sedap ke? mestilahhh...sebenarnya tak tau nak letak nama ape. sukelah hihihihi...resepi lauk ni mmg sesuailah kalau dah tgh ujung2 bulan ni, tak pun bila kita dah tak cukup masa..sangat sesuai juga bagi yg bekerja..
Bahan-bahannya : )
2 biji telur
6 biji cili padi
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 sb ikan bilis
1 cawan air
sedikit air asam jawa
secubit garam
minyak untuk menumis

Cara-caranya : )
  • Tumbuk atau kisar kasar bawang putih, bawang merah, cili padi dan ikan bilis.
  • tumis bahan2 yg di kisar hingga sedikit garing, masukkan air dan air asam jawa tunggu hingga menggelegak.
  • masukkan garam mengikut citarasa sendiri.
  • pecahkan telur dan biarkan seketika..apabila putih telur dah keras atau masak boleh matikan api
  • sedia untuk dihidangkan.

mudah je...selamat mencuba ye!!!

Pisang Muda Berempah

Ain Fajar | 7:17 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..
    saya nak kongsi resepi pisang goreng berempah yg saya buat utk sarapan pagi tadi..biasalah mak datang dari kampung hari minggu yg lepas, mcm2 dia bawa dari kampung, kelapa, pucuk ubi, sukun, pisang dll..mmg banyak penuh bonet kete. bw bahan makanan mcm nak duduk cni sebulan je...bila dah byk  pisang muda apa lagi saya mmg suka goreng pisang muda yg di salut dengan rempah2..
ok ini dia rupanya...tak perlu cerita banyak, kita tengok je resepinya..

Bahan-bahannya : )
1 sikat pisang muda.
segenggam ikan bilis
 2 sk jintan putih
2 sk biji ketumbar
2 sk garam
3 biji bawang merah
3ulas bawang putih
2 sb tepung gandum sedikit air.

Cara-caranya : )
  • buang kulit pisang dan potong nipis ketepikan.
  • tumbuh semua bahan.( boleh juga kisar halus menggunakan pengisar kering)
  • lumurkan semua bahan ke atas pisang tadi.
  • masukkan sedikit air dan tepung untuk melekatkan rempah dengan pisang
  • goreng pisang hingga kekuningan.

haa senangka?!! kalau ada pisang muda dan dah x sabo nak makan, leh la buat mcm ni...
ok lah...selamat mencuba.

Ikan Goreng Rempah

Ain Fajar | 7:00 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..

N3 kali ni maksakan yg simple je..sebenarnya xtau nak masak ape ikan merah ni, nak buat kari dah ada kuah lemak pucuk ubi, so fikitr2 goreng je pon sodap....tapi kan goreng buh garam n kunyit dah biasa sgt jadinya saya letak sikit perasa..

ini lah ikan merah yg saya goreng dgn bawang putih dan rempah kari..rasanya mmg sedap tambah pula ikan ni mmg fresh terbaik dr laut...hehehe...ok jom kita semak ape resepinya..

Bahan-bahan : )

3 ekor ikan merah (boleh ganti dgn ikan lain)
4 ulas bawang putih
1 sk garam
2 sb serbuk kari.
minyak untuk menggoreng.

cara-caranya : )
  • cuci ikan merah dan toskan
  • tumbuk bawang putih dan lumur pada ikan besarama bahan2 lain.
  • goreng ikan hingga masak

dah siap! boleh di hidangkan..mmg mudah je tapi ada kelainan dr rasanya..
selamat mencuba!!
cawww!!

Jan 22, 2011

Kek Birthday

Ain Fajar | 5:06 AM | 4Comments |
Assalamualaikum...
n3 kali ni kita cuci2 mata je tngok hasil kek yg saya buat...saje nak kongsi perasaan...ok jom layan gmbr2 k..

haaa nmpk tak gmbr kat atas kek tu.... ni lah kek yg saya buat khas utk en.abg...dah lm saya nak gn edible image ni...kiranya ni 1st la saya guna..saya buat simple je..maklum la ank kecik..nak aising kek ni time dorg tido kalau tidak hhmmmm dorg la yg kn aising..gunung berapi pun mst akan meletup...saya cuma ada masa setengah jam je tok aising kek ni, nasibla kek ni kecik sng berjaya la saya siap kan sebelum bdk2 bgn...
hehehe simple sgt2..ye lah bahan x cukup, peralatan juga x cukup buat mn yg ada kat dapur je..di sebalik aising ni saya buat kek lumut, rasanya lbh kurang mcm kek lapia serawak juga..aising saya guna aising buttercream chocolate..dah xada idea lain buat coco jatuh je kat tepi2 kek tu.
ni yg ada lilin 3 btg yg menunjukkan en.abg dah 30 thn huhuhu.......

 k ni plak  kek keju omputih ckp cheese cake..x cantik potongannya kan?..ni kali ke3 saya buat kek ni...dah lame gila tak buat kek ni, seingat saya, 1st saya buat masa c kakak lum lahir lagi, saya saje buat tok makan2..kali kedua c kakak br umur 8bln..mmm c kakak dah msk 3thn dah pun...
  huhuhu cheese cake saya merekah plak di atasnya dah x cantik...over cook la ni...hai!! ngalit sangat mengaising kek en.abg..lagi pun dah lm tak buat...xpelah walau x cantik yg pntg sodap kan kuik!!kuik!!kuik!!
saya buat kek ni bukan utk saje2, tapi sebenarnya saya buat khas utk kakak ipar saya (k.nani). k.nani ni pun sambut beday bulan yg sama dgn en.abg beza 3 hari je...kira dah lepas la...kami buat surprise ju tok dia, sekali senang citer...hahaha dah x nmpk dah kecacatan cheese cake ni dah tutup dgn edible image..mmg x smpt nak deco ape2, xsmpt ye la tkt kantoi..saya buat kek ni tanpa pengetahuan en.abg so ms sgt terhad..xpelakan janji sedap n nmpk cantik juga kan..
k.nani ni sambut beday yg ke 33 thn..semoga panjang umur...semoga dpt bby girl yg tomey....

ok lah ckp tok setakat ni...bebudak ni dah mengacau dah...
k by cawwww!!!

Jan 21, 2011

Birthday my love

Ain Fajar | 7:10 PM | 2Comments |
Assalamualaikum...

hari ni hari sejarah bg en.abg..ape lah lg kan hari lahir dia la.hari ni genapla en.abg 30thn.hehehe lahir awal thn masuk je thn br terus cukup umur...kali ni sambutan beday utk en.abg sangat2 mengejutkan dan menyentuh perasaan en.abg...nak tau x ape? haaaa mak, abah dan adik beradik yg lain semua turun ke Terengganu semate2 nak sambut beday en.abg...saya dan fmly en.abg rancang semua ni sebulan yg lalu..en.abg mmg xtau rancangan kami dan dia semestinya tak sangke pun yg dorg sume akn turun ke sini hanya utk smbt beday dia.dorg siap amik cuti lagi...mmg la x sangka, kami ni je sefmly je yg tercampak kat belah pantai timur ni yg lain2 sume dok area selangor dan KL...
kami semua wat surprise kat restoren penyu area paka..adik beradik , mak n abh semua smpi mlm semalm dlm kul 8 terus je tunggu kami kat restoren2. saya berpura2 nak belanja en.abg mkn kat luar skali sambut beday dia, pada hal adik beradi dia nak belanja..hahaha mmg menggeletar sebadan lah sebelum smpi ke restoren tu, yelah mcm2 perasaan ada, tkt x menjadi,x sabar nak tengok muke en.abg yg terkedu, yg utama saya smpn rahsia dr en.abg..saya ni xtenang hati kalau smpn rahsia dgn en.abg..
 tengokla c kakak tu, beday sesape pun mst dia wat mcm beday dia juga, dia lah yg dok depan. siap suh amik gmbr dia dgn kek lg, padahal dia tau beday ayah kat kek tu pun ada gmbr ayah dia.
hah! tiup la kakak, ayah dah beso xyah tiup2 lilin lah..ayah mengalah la...
 huh! lega toi kejutan dah selesai..menggeletar satu badan beb, xtau la knp...tapi ape2 pun bebayak terima kasih sgt la pd family en.abg sbb dorg sanggup datang dari jauh hanya semata-mata nak sambut beday en.abg..beratus2 km, berjam2 perjalanan dan sanggup ambik cuti lagi...bukan senang nak kenakan en.abg ni, ni kali kedua saya buat kejutan beday en.abg..penah yg pertama dulu pun beday 3 thn yg lps, lps tu dia terus bejaga2 supaya dia x akn di kenakan..atas kerjasama dan pengorbanan dorg akhirnya thn ni berjaya juge...hihihihi...seronok toi dorg dtg cni..adk beradik en.abg ni mst smbt beday masing2 so tiap2 bln mst ada sambutan hari lahir..ni semua atas tujuan tok merapatkan hubungan kami selamanya walaupun org tua da x ada nnt..
ni hadiah yg saya bagi utk en.abg...ok la.. tak la mahal sangat dan tak juga murah...xpe yg penting saya ikhlas n en.abg plak suke dgn hadiah yg saya bg..alhamdulillah...

yg nii plak dari adik beradik en.abg..mmg e.abg suka juga...ALBA tuuuu....
ok lah x leh nak cerita panjang lagi...mak abh masih ada kat cini, dorg dah nak balik n kami nak bawa dorg mkn sata n otak2...dah smpi trgn mst rasa sata trgn...ok nnt smbg ...
ok cawww!!!

Jan 19, 2011

Kek Lapis Serawak

Ain Fajar | 5:09 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

Dalam n3 kali ni saya nak kongsi dengan semua resepi kek lapis serawak...dah lama nak buat kek ni..kek ni sangat unik rasanya. pertama kali saya makan masa tahun ke 2 saya belajar di sabah, mak kawan saya dari serawak telah pos kepada anknya..kami yg dari semenanjung semestinya x melepaskan peluang tok merasa kek yg jarang di jumpai di semenanjung...sekarang ni mmg dah banyk la..masa saya mkn dulu trs berangan nak belajar buat n bercita2 nak jual kek ni kat semenanjung...hehehe besarnyer cite2 saya kan..insya allah mn tau ada rezki....jadi usahawan kek la saya hehehehe....

ini lah hasil yg saya perolehi ptg tadi..tak belajar secara formal pun, pandai2 sendiri je..resepi ni saya ambik dari sebuah buku kek lapis serawak yg di tulis oleh Rabiah Amit. beliau merupakan pengusaha kek lapis dari serawak...mmg hasilnya memuaskan..utk percubaan pertama saya guna resepi yg basic je..ok jom kita tengok resepinya..


Bahan-bahannya :)

Bahan A : )

20 biji kuning  telur
6 biji putih telur
180 gm gula kastor
150 grm tepung hong kong
1 sudu ovellete


Bahan B : )

480 grm mentega (yg asli bukan lepa susu)
100 grm horlick
6 sudu susu pekat
pewarna hijau dan  merah

Cara-caranya : )

  • pukul bahan A kecuali tepung hingga gebu, putih lagi ringan.
  • apabila adunan dah kembang masukkan tepung sedikit demi sedikit pukul hingga rata.
  • dalam mangkuk yg lain pukul bahan B hingga betul2 kembang.
  • campurkan kedu-dua adunan dan gaul rata.
  • bahagikan adunan kepada 3 bahagian
  • masukkan 2 sudu warna ke dalam setiap  adunan. 1 adunan di biarkan tanpa pewarna, jika suka boleh letakkn warna kuning.
  • gunakan loyang beukuran 8 1/2 x 8 1/2 x 3, ( saya gunakan loyang kecil, boleh hasilkan 2 biji kek)
  • letakkan 1 senduk adunan putih  ke dalam loyang dan ratakan, kemudian bakar dengan mnggunakan api atas sahaja. 
  • apabila warna kek sudah keperangan boleh diangkat. kemuadian lapiskan dengan warna hijau seterusnya . 
  • lakukan beulang kali hingga adunan habis.
  • akhir sekali tutup loyang dengan aliminium foil dan bakar dengan menggunakan api bawah dan atas selam 15 minit.

* memang rumit untuk mengahasilkan sebiji kek lapis sehingga memakan masa 3 4 jam, tetapi apabila kita dapat hasil yg baik ianya sangat memberi kepuasan.

ok selamat mencuba... cawwwww!!

Jan 18, 2011

Karipap

Ain Fajar | 8:14 AM | 2Comments |
Asalamualaikum....


ptg tadi kuih ni la menjadi pilihan projek saya, saje nak buat dah lm tak buat, leh buat sarapan esok utk en.abg..sng sikit tinggal goreng je..selalunya saya buat inti kentang kari, tapi kali ni buat inti sardin plak..ubah selera kosnya lbh ckit..tak pelah mkn sendiri je bukan nak jual pun kan...
ok lah jom kita tengok resepi kulit karipap dan intinya..

Bahan-bahannya :)

Bahan untuk kulitnya : )

4 cawan tepung gandum
1cawan  mentega
1 cawan air sejuk
2 sk garam

Cara-caranya :)
  • campurkan semua bahan dan gaul rata.
  • masukkan air sejuk dan uli.
  • uli tepung hingga menjadi doh

Bahan intinya : )

3 biji kentang
2 tin kecil sardin
3 biji bawang merah
3 uas bawang putih
sebatang serai
 garam dan gula
2 sk sos tiram
7 tangkai cili padi

Caranya : )
  • kupas kentang dan potong dadu dan seterusnya rebus hingga empuk
  • kisar bawang putih, bawang merah, cili padi, dan serai
  • tumis bahan kisar hingga naik bau, masukkan sardin, sos tiram, gula dan garam secukupnya.
  • masukkan kentang tunggu hingga inti kering.
*inti sedia di gunakan..karipap boleh mula di cetak...jika ada acu karipap kerja membuat karipap lbh mudah
*jika tak acu karipap boleh membuat secara menual. (macam saya)
senang je, bahagikan doh kecil2, leperkan dan letak inti pastu klim..senangkan?!! hehehe

ok selamat mencuba ya!!
cawwwww

Jan 17, 2011

Samosa

Ain Fajar | 7:49 AM | 0Comments |
Assalamulaikum

haa ini la projek saya ptg tadi, samosa...dah lame teringin nak buat, tapi tak pernah makan pun, so mcm mn nak buat..dalam bulan lepas masa program reunion en.abg, dorg ada oder kuih samosa ni utk sarapan pagi. itulah 1st saya makan dan rasa intinya..banyak juga la saya makan kononnya nak rasa tapi mcm nak mentedarah je hehehe..rasa punya rasa mmmm dah tau ape yg ada dlm intinya...so saya try2 buat, oklaa mmg sama rasanya tapi rasa2nya mcm saya nyer inti lagi sedap...hohoho jgn marah angkat bakul sendiri..yelah mkn 2 3 biji x cukup, dah kenyang baru berenti mkn..10 bintang tau !! en.abg bagi..

ok jom kita kita tengok resepi dan cara-cara membuatnya..

Bahan-bahannya:

beberapa keping kulit popia.

bahan intinya :

4 biji kentang
3 sudu rempah kari ayam babas
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
4 ekor udang besar
1 cawan air
200 grm ayam cincang
garam secukup rasa
gula secukup rasa
setangkai daun kari

cara membuat intinya: 

  • kupas kentang dan potong dadu. kemudian rebus kentang hingga empuk.
  • kisar bawang putih, bawang besar dan udang 
  • panaskan 2 sudu mentega dan tumis bahan kisar hingga naik bau.
  • masukkan serbuk kari dan daun kari.
  • masukkan air dan ayam cincang.
  • perasakan dengan gula dan garam.
  • kacau sebati dan tunggu inti kering

cara2 membuat samosa
ok gmbr yg kat atas ni cara-cara saya melipat hingga ia menjadi berbentuk 3 segi. maafla kalau gambarnya kecik tapi saya rasa korg boleh faham..sebelum tu kulit popia harus di belah dua..gam kulit popia guna putih telur k..

ok dah pun siap..senang je nak buat cm perlu sedikit masa...
selamat mencuba....... cawwww!

Jan 16, 2011

Bingka Roti Berlauk

Ain Fajar | 5:32 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..

lama x post citer..penyakit M ni makin parah plak...geram toi la...hari ni saya dah berlawan pun dgn Penyakit M ni...dush!!dush!!dush!! ha saya menang juga huahahaha...bukan pe ari2 saya ada beli sebuku roti yg x dpt di kenal pasti jenamanya..oleh kerana roti gardenia xada saya rembat je la..pastu e.abg kate apasal rotinyer keras yer? ops! hehehe...diam je lah...maka terbengkalaila roti tu smpi nak luput tarikhnyer ...

haa ni lah roti yg saya rembat aritu...bla pg dapur je nmpk roti ni terbengkalai, terbayang2 roti ni pgl suh mkn dia, kesian plak..nak buang lg la sayangnye lah..so sy pun pegi la tinjau2 blog sifu2 yg selalu saya singgah..hah! jumpa dah kat blog k.yatie dari sinar kehidupanku..terus saya C & P dan buat...

tadaaaaa!! hihihi terus jadik, sedap jugak tau..tamat lah riwayat roti ni tanpa berlaku pembaziran...hehehe yg hitam2 tu bukan hangit tau tapi saya letak serunding yg sememangnye dah gelap, saje je tambah, syg serunding tinggal seco'et xde sape nak mkn...


ni lah hasilnya, soryla rupanya kurang cantik coz bingka lembut sgt2, terlebih air, tu lah kan pndi2 je tmbh airnye, kes syg air santan punye pasal laa..ok lah jom kita semak resepinya..minta izin ye kak yatie sy C & P resepi akak..tq coz kongsi resepi ni..tapi ada jg yg saya ubah tang lauknye, ye lah ikut bahan yg ada kat dapur je..

Bahan-bahannya : )

Untuk bingka roti :

10 keping roti putih
800 ml santan
3 sudu tepung gandum
3 sudu mentega
3 biji telur
garam secukupnya


Untuk lauknya:

400 mg daging cincang / daging ayam cincang
2 biji bawang besar, dicincang
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*(*ditumbuk halus)
3 camca besar rempah kari daging
3 camca besar sos cili 
200 ml air
Garam secukup rasa
bawang goreng 




Cara-caranya:


UNTUK BINGKA ROTI:-
  • Panaskan oven pada suhu 190C, lenser tin berukuran 10 x 10 inci. Ketepikan.
  • Roti disiat2 kecil dan rendam dengan santan tadi hingga kembang kemudian masukkan semua bahan untuk bingka kecuali garam, dan kacau hingga sebati.
  • Perasakan dengan sedikit garam. Tuang dalam tin tadi dan bakar 30 minit.
UNTUK LAUK :-
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bahan tumbuk hingga harum, masukkan rempah kari dan  sos cili.
  2. Kacau rata dan masukkan daging ayam cincang  dan tuang air
  3. Tambah garam secukup rasa dan masak hingga kering.
  4. Kalau suka boleh tambah lada hitam. Angkat dan sejukkan. 
UNTUK BINGKA ROTI BERLAUK :-
  1. Keluarkan bingka dari oven tadi.
  2. Tabur bahan lauk (n0.2) atas bingka dan ratakan, kalau dapat, baki minyak dari bahan lauk jangan dimasukkan sekali.
  3. Sambung membakar selama 30 - 35 minit lagi. Bila masak sejukkan sepenuhnya.
  4. Tabur dengan bahan hiasan dan boleh potong untuk disaji sebagai minum petang atau sarapan pagi. 
Selamat mencuba..kalau ada roti yg dah nak luput tarikhnye leh la buat bingka ni.. kalau mmg nak try lagi bgs kan ok...cawwww

Jan 11, 2011

Pokok Kelapa Dah Tumbuh

Ain Fajar | 6:10 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

mmhuahahaha...pokok kelapa sape plak yg dah tumbuh ni...pokok kat kebun ke, tak pun pokok yg saya tanam kat depan umah...ish!!ish!! mana buleh nak tanam pokok sesuka ati, bukan umah sendiri, sewa je..kebun yg kat kpg tu mmg dah ada pokok kelapa tak yah nak tanam dah, leh tumbuh sendiri..

haaaa ni lah rupa pokok kelapa yg saya maksudkan, nampak tak rambut yg terpacak kat atas kepala c fina tu, kami panggil pokok kelapa, dah lama kami tunggu rambut c fina ni panjang, dah x sabo nak ikat rambut dia mcm pokok kelapa...hihihihi..rambut c fina ni mmg lambat tumbuh n panjang ikut ayah dia la, kalau potong rambut leh tahan 2 3 bulan baru potong lagi..ramai org kate c fina ni lelaki, muka sebijik ikut muka ayahnya..siap ada org kate saya ni teringin sangat nak anak lelaki.tu yg muka ank pompuan pun mcm lelaki..hish!! pepandai je kan.boleh di terima ke?.saya tak penah pun berperasaan sampai ketahap tu...bukan biasa ke kalau anak pompuan ikut muka ayahnya? barula rumah yg kami bina ni sejuuuuuk je..what everlah..

haaaa gmbr kat atas tu antara syuhada (kakak) dengan fina yg telah tumbuh pokok kelapanya buat pertama kalinya...haha c kakak ni cpt ckit tumbuh dan panjang rambunya, c kakak botak masa umur dia 5bln, umur dia 8 bulan dah boleh ikat pokok kelapa...c fina pulak botak masa 3bln, baru sekarang umur setahun lbh baru boleh ikat pokok kelapa, mmg la kami ni x saba, sebab beza sangat dengan kakak dulu..ingat masa raya yg lepas dah ada pokok kelapa rupanya tak ada lagi... haaa perasan tak yg dorg ni dua2 ikut muka ayahnya, masa dorg kecikla dah besar lainla sikit kot..


masa kakak umur setahun dah leh buat dua tocang, pokok kelapanya dah membiak..haha c kakak ni lagi nmpk gemuk dan sangat2 montel,risau juga saya dia jadi montel sampai besar. tapi bila dah dapat kaki dan berenti menyusu terus turun berat badan dia..kami x perasan pun.  bila tengok gambar baru perasan...tak tau la c fina nnt mcm mn, kurus ke tidak bila dah besar nnt..c fina ni lain sikit semua benda dia balun..


sekarang berat kakak 11 kg je, c fina plak 10 kg..sikit lagi dah nak sama dengan kakaknya..tak heranla kalau dia tolak kakaknya, compom kakaknya tegolek...

ok lah cawww dulu..

Laksa

Ain Fajar | 5:27 AM | 1Comments |
Assalamualaiku..

Selamat malam...malam ni saya tak makan nasi tapi makan laksa je..terasa teringin nak makan laksa la plak. kalau dah makan laksa mmg x pandang benda lain dah..faberet nih!!en.abg pun suka sangat, mmg senang keje..laksa ni mmg feberet kami adik beradik, dulu kalau arwah mak buat laksa dah mcm buat stok berniage je, beli ikan sekilo tok buat kuah laksa, kalau tak mmg tak cukup...hahahaha..rindunya ms zaman dolu2..

tadaa... ni la laksa yg saya buat ptg tadi, saje buat kuah pekat n pedas, dah alang-alang buat sendiri biau la malatop, yee dak? nampak yg warna hitam tu, itu otak udang @ petis, utk melemakkan lagi kuah laksa, mst tarok kalau tak mmg tak cukup syarat...baru kawww..ok jom kita semak resepinya..

Bahan-bahannya : )

4 ekor ikan kembong
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
20 tangkai cili kering ( boleh tambah jika suka pedas)
2 inci belacan
2 sudu kecil garam (ikut citarasa sendiri)
1/2 sudu ajinomoto
sekeping asam keping
2 kumtum bunga kantan
beberapa helai daun kesum

cara-caranya:

  • rebus ikan dengan menggunakan 500 ml air
  • asingkan isinya dan kisar halus dengan menggunkan air rebusan ikan tadi
  • kisar halus tulang dan kepala ikan kembung dan di tapis
  • kisar semua bahan kecuali asam keping.
  • masukkan semua bahan ke dalam periuk dan jerang hingga mendidih
  • masukkan asam keping, garam, daun kesum dan bunga kantan kacau hingga mendidih.

dah siap. selamat mencuba!!!! cawwww...
re

Jan 10, 2011

Ikan Pari Masin Masak Lemak Cili Api

Ain Fajar | 5:53 PM | 0Comments |
assalamualaikum..

selamat pagi, n3 kali ni saya syer masak lemak resepi ibu mertua ku...hihihihi...ni antara kegemaran en.abg..ada sedikit kelainan.

jom kita tengok rsepi dan cara memasakknya.

bahan-bahannya : )

2 keping ikan pari masin
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1/3 inci hjalia
10 tangkai cili padi
250 ml santan pekat
sedikit air biasa

cara-caranya:
rendam ikan pari masin dalam 5 minit, dan toskan
tumbuk semua bahan2 dan tumis hingga naik bau
masukkan sedikit air dan ikan pari masin kacau sebati dan tunggu hingga mendidih
masukkan santan pekat kacau dan jangan biarkan santan pecah..
x perlukan garam dalam resepi ini.

ok selamat mencuba!!!cawww

Jan 9, 2011

Nasi Ayam Tiram

Ain Fajar | 5:57 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.

Menu tengah hari tadi, senang je nak buat, biasalah tahap kemalasan sedang menguasai diri..tapi kesian la kakak nak makan. mmm apa lagi ibunya pun buatla nasi kesukaannya..c kakak ni suka makan nasi ayam, kalau x de selera nak makan mesti dia minta nak makan KFC, oder nasi ayam n air milo, ayam tak tau nak makan..kalau mcm tu ibu pun boleh buat la kakak hihihi...
so tengah hari tadi saya masak nasinye je, pastu goreng ayam segera tok ibu dia..hehehe..nasi ayam ni senang sangat, tumis2 pastu campur dengan beras n boh dalam rice cooker pastu tinggal je, xyah nak jaga2. xyah nak rebus2 ayam segala.. pantas!!

ni lah hasil nasi ayam tiram saya, kalau org datang umah mengejut leh la hidang nasi ni..bagi yg baru2 nak belaja masak leh hasilkan masakan yg sedap dan mudah..ok lah jom tengok ape saya letak dalam nasi ni.

Bahan-bahannya :)

1 cwn beras
2 cwn air
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
 1/2 inci halia
1/2 biji kiub ayam maggi
2 sudu mentega.
1 sudu kecil sos tiram
secubit garam

Cara-caranya :)
  • basuh beras dan letak air
  • kisar bawang putih, bawang merah, halia dan kiub ayam.
  • panaskan  mentega, tumis bahan kisar hingga naik bau, masukkan ke dalam periuk, masak mcm msk nasi biasa. siap !!  
senangkan? cubalah..hasilnya mmg memuaskan sedap nasinya lembut..
ok cawww

Donat

Ain Fajar | 5:15 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..


Hari nie, ni la keje saya, rasa2 teringin plak nak makan donat, dah lama tak buat donat nih!! dulu masa anak dara tiap2 hari la buat donat, nasib bek pipi tak naik mcm donat hehehe..dulu buat donat sebab arwah mak saya berniaga, kira tolong dia la..masa kat kampung uli tepung guna mesin cepat je siap, sekarang nak buat kene la uli guna kuderat tangan dua kerat.. jenuh gak..tapi alhamdulillah menjadi juga donat ku yg gebus ni huahaha. best toi!! nampak tak donat saya yg gebus tu, mmg lembut  dan sedap...oich!!!angkat bakul sendiri la plak..klah jom saya syer resepi donat ni..


Bahan-bahannya : )
* 300 ml air susu segar
* 80g atau 1/3 cwn pelanta
* 2 telur
* 1 1/2 tsp garam
* 3 tbsp gula
* 600g/4cwn tepung gandum (*leh tambah sikit tepung jika tetrlembik)
* 2 tsp yis 




Cara-caranya :

  1. Kalau pakai tgn, campurkan air ngan yis (biar dlm 5 minit).
  2. Satukan tepung, gula dan garam. Buat lubang tengah..masukkan telur yg dipukul sedikit dengan pelanta.
  3. Pastu tuang yis.Uli sampai doh tak melekat kat tangan. Tutup doh. Biarkan doh naik selama sejam
  4. bahagikan doh kecil2 buat bulat, peram lagi 30 minit.
  5. apabila nak goreng baru lubangkan tengah2nya dan goreng dgn api sederhana.
  6. bolehlah letak apa2 atas donut tu..chocolate cair ke..caramel ker..saya suka castor sugar je.
** kalau menggunakan mesin boleh camapurkan semua bahan kecuali garam, apabila tepung sudah menjadi doh baru campurkan garam dan pukul doh hingga elastik @ lembut.



ok selamat mencuba!! cawww..

Jan 7, 2011

Ketam masak merah

Ain Fajar | 8:00 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

selamat malam..kali ni nak syer menu malam ni plak..penyakit M dah pegi separuh...mmmm tetibe je mcm teringin nak makan ketam..saje je kan ank tekak ni time datang ngade2nye datang, tau2 je awal bulan. en.abg faham2 la sedia duit lebih, hihihi..bukan selalu kan kan kan..

selalunya kalau ketam masak lemak cili api, tapi bila kat kedai nampak org oder ketam becili, apa lagi try la..meh kita tengok resepi..saya hentam je, tapi jangan risau sedap hingga jilat jari..hehehe

Bahan-bahan : )

2 ekor ketam
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 batang serai
1/2 inci belacan
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar sos tiram
10 tangkai cili kering
5 sudu besar cili sos
sedikit air

Bahan hiasan dan aroma
daun sup
bawang goreng

cara-caranya :)

  • lumur ketam dengan kunyit dan garam, goreng hingga masak.
  • kisar cili kering, bawang merah dan putih, halia, serai, dan belacan
  • tumis bahan kisar hingga terbit minyak, masukkan gula dan garam.
  • masukkan sos cili, sos tiram dan sedikit air.
  • sesuaikan rasa mengikut cita rasa masing2.
  • masukkan ketam yg telah di goreng kacau sebati.
  • taburkan daun sup dan bawang goreng

ok, selamat mencuba!!! cawwww

Ikan jaket masak kicap

Ain Fajar | 7:43 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

hehehe nak syer menu tengah hari tadi...penyakit M da datang dalam diri rasa malas nak masak..ada ikan jaket en.abg beli semalam, fikir2 masak kicap je lah..mmg en.abg suka masak kicap, lagi2 kalau macam mak dia masak..mmmm ada sikit kelainan dalam masak kicap mak metua saya..so meh kita tengok resepinya (anggaran saya je k)...

 Bahan-bahan : )

3 ekor ikan jaket
2biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 sudu besar ikan bilis
1 sudu kecil rempah biji
1 sudu kecil jintan manis
1 kecil batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 sidu besar sos tiram
kicap manis
air secukupnya.

cara-caranya :)
  • lumur ikan jaket dengan kunyit dan garam, kemudian goreng garing.
  • tumbuk semua bahan2 kecuali kulit kayu manis dan bunga lawang.
  • tumis bahan2 yang telah ditumbuk lumat bersama kulit katu manis dan bunga lawang hingga naik bau
  • masukkan kicap dan sos tiram dan air, tunggu hingga mendidih. 
  • masukkan ikan yg telah di goreng tadi..

siap !!! sangat senang sesuai utk org yg tak cukup masa atau malas macam saya...huahahaahaa..sedap juga tau
selamat mencuba!! cawww
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...