Aug 30, 2012

syawal 2012

Ain Fajar | 8:31 PM | 1Comments |
salam Lebaran.

kehangatan syawal semakin suam2 kuku, yang ade pun, masing2 sibuk dengan open house terutama bagi warga kota..di kampung suasana kembali sunyi kerana anak cucu semua dah kembali ke rumah masing-masing untuk bekerja..rasa sedih juga untuk meninggalkan kampung halaman dan orang tua di kampung.. bila semua balik kampung, anak2 buat bising bermain, memang riuh rendah 3 orang pun dah macam 10 orang, seronok dorang bermain  dengan sepupu sepapat yang jarang berjumpa, kami adik beradik berkongsi cerita sebab lama tak berjumpa, sambil makan makanan enak yang tersedia di bulan syawal..


Alhamdulillah, tahun ni merupakan kali yang ke-6 saya menyambut syawal sebagai isteri dan ibu...masih lagi berkesempatan berjumpa syawal yang mulia di samping keluarga tercinta. Tahun nie agak berbeza juga bagi saya sepanjang saya bergelar isteri..tak la beza mana kan, keluarga di sekeliling saya yang agak berbeza sedikit..kurang la rase sedih di jiwa bila teringat arwah mak yang tiada di sisi..sudah 4 tahun kami beraye tanpa mak dan masakan mak..dalam tak sedar..semoga arwah mak sentiasa dilingungi oleh-Nya..amiiiinn...

macam biasa setiap malam syawal dan di pagi syawal saya sekeluarga beraya di kampung en.abg..tahun ni yang bezanya, rumah mak metua saya sunyi sepi dipagi syawal..mana tak nyer..budak2 cuma c kakak dengan c fina je..dah biasa keriuhan yang dorang buat..kiranya kurang la sikit kalau nak di bandingkan dengan tahun lepas yang mana 8org cucu yang kecik2 dan 3orang yang besar..nak masuk bilik air memang beratur..masing2 sibuk nak menyiapkan anak..belum lagi yang berebut2 nak streka baju, sibuk nak siapkan hidangan, susun kuih raye..huhu tahun ni rase macam sambutan raya haji je..adik beradik en.abg 8 orang semua beraye di rumah mertua masing-masing..yang tinggal cuma yang bujang je 2 orang..kami je lah yang bekeluarga memriahkan suasana..walau macam mana pun kami tetap besyukur dapat bekumpul...ceria juga kami walaupun ramai yang tak de..
jom layan gambar yg sempat  dirakamkan, time raya ni ssh nak ambik gambar, maklumla sibuk kat dapur dan meja makan je.. gambar2 ni semua di ambil oleh en.abg dan ucu anak2 saya..








sama tak muka adik beradik nie, haha saya rase tang mate je sama, mata c fina pun pun dah ikut ayah dan ucunya..

sesi bermaf-maafan..orang jawa kate, RAYYAN.  
selepas beRayyan di umah en.abg, kami terus je balik ke rumah bapak saya..dekat je, naik kereta 5minit dah sampai..bila balik kampung senang kejap sane kejap sini, tapi penat kat jalan, anak2 tak puas nak bermain..tapi ape boleh buat kan..setiap kali balik kampung memang kena selang seli bermalam..time raye lagi lah penat..setiap hari beraye..hari nie belah en.abg dan esoknya sedara belah saya pulak..seminggu macam tu je lah tak habis2 rumah sedara nak di kujungi..tapi belah en.abg la masih ramai..sebab belah saya dah ramai yang dah pergi tak kembali.

bergambar kenangan..kat gambar ade sedikit kelaian..kalau tahun sebelum ni (3tahun yang lepas), xde orang di sebelah bapak, tapi tahun bapak dah berteman..bukan penganti arwah mak cuma teman bapak dikala semua anak2 menjalankan tangungjawab masing2, adela yang menguruskan makan minum, sakit pening disamping terjagala rumah dan segalanya..tiada sesiapa yang boleh mengantikan tempat sesorang yang dah pergi terutama seseorang yang bergelar ibu..segalanya berbeza..namun itulah suratannya, kami sekeluarga redho dengan ketentuan ilahi.
salah satu kenangan saya sekeluaga bersama arwah mak..masa ni c kakak baru 8bulan..syawal 2008 merupakan hari raya terakhir kami menyambutnya bersama mak..menikmati makanan yang mak masak..

oklah, ape yang lainnya tahun ni adik beradik saya semua dapat berkumpul bersama, tak de yang tertnggal. cukup 6 beradik..susah kami dapat berkumpul macam nie..senangnya dan gembiranya hati bapak menyambut raya tahun nie..biasanya kami beraye 5 beradik je, abang yang sulung balik kampung waktu cuti sekolah yang panjang je..time raya memang tak balik. alhamdulillah tahun nie kami dapat bersama mengeratkan hubungan silaturrahim..alangkah bahagianya jika mak di sisi kami..tapi tak pe lah lah..yang penting harapan arwah mak tercapai bila kami 6 beradik berkumpul bersama terutama di masa lebaran.
 
mak juga berharap kami 6 beradik saling sayang menyayangi, bantu membantu, bersatu hati tak ade rase tidak puas hati antara kami..sedih jiwa mak bila kami bergaduh antara satu sama lain..pernah satu masa yang lepas saya pernah bermimpi arwah mak balik ke rumah seolah-olah melihat keadaan rumah, bila saya tanye sesuatu, mak langsung tak menjawab..senyap dan terus melihat keadaan rumah..kemuadian hilang macam tu je..esoknya bila saya talifon ke kampung 2 orang adik lelaki saya bergaduh smpai bertumbuk..sedihnya bila terkenang semua tu..apa lah perasaan seorang ibu jika kami 6 beradik bergaduh, tak puas hati antara satu lain..fitnah sesama sendiri, dengki antara satu yang lain, tak boleh tengok kelebihan masing-masing dan sebagainya yang boleh memecahkan hubungan silaturrahim. Pernah dulu, arwah mak saje bercerita dengan saya, mak kate..mak teringin nak tengok anak2 mak macam anak orang lain, penat mak kandungkan 9 bulan dalam perut yang sama, besarkan anak2 dalam keadaan serba sederhana dan agama yang cukup serta pendidikan yang sempurna, mak minta jangan la bergaduh, tolong menolong sesama sendiri dan satu lagi , jangan la berebut harta bapak yang sekangkang kera tu, carila sendiri, mak tak de harta mak cuma tinggalkan pelajaran, ilmu buat kuih dan perkakasnya, sesiapa boleh sambung bisnes mak nie. Bila saya teringat semua tu saya memaafkan adik beradik saya jika ade terasa di hati..saya nak mak tenang di sana..sebelum mak pergi saya tau mak paling risaukan abang sulung dan adik bongsu saya..tapi Allah maha berkuasa..rezki kami adalah dalam ketentuannya..
semoga arwah mak berada dalam keadaan tenang, dan sedekahkan al-fatihah buat mak tercinta.
Alfatihah..
Di kesempatan bulan syawal yang mulia ni, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pengujung blog Resepi Kehidupanku..sokongan anda sangat saya hargai..dan saya juga ingin mengucapkan selamat hari raya maaf zahir batin kiranya penulisan saya yan tak seberapa ini ade yang menyinggung perasaan sesiapa sahaja.. selamat menjalankan ibadah puasa enam.






Aug 17, 2012

Biskut Almond London

Ain Fajar | 5:30 PM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Biskut almond yang sangat terkenal masa saya sekolah, saya dan arwah mak selalu buat sendiri..nak beli rasenye mahal la sangat pulak..ramai yang suke biskut nie..tu yang kami mesti buat..tapi agak lama juga saya tak buat biskut almond..tahun nie saya buat la, atas permintaan kawan baik saya, kawan dari saya kecik2 lagi..dia bekerja dah tentu tak de masa nak buat..dulu masa saya sekolah, kami buat biskut almond nie bersama, saje la seronok2..sekarang nie dia oder je dengan saya..tu yang saya buat balik biskut almond nie balik..tak sangka pulak c kakak dan c fina suke makan biskut nie..ye la kan coklat memangla suke..tapi di buang pulak badam yang kat dalam tu..sayangnye badam mahal2 di buang..adoi la ank oh ank..lepas nie buat untuk dorang tak yah letak badam, biar kosong je..

Resepi almond nie saya rujuk kat blog K1..sebab resepinya sama je dengan resepi yang saya buat dengan arwah mak dulu..memang sedap dan simple je bahan-bahannya..memang terbaieekkk lah.rangup je..tq pada K1

Biskut Almond London
sumber : chef Noraini & K1

Bahan-bahannya :
250gm mentega
450gm tepung gandum
100gm tepung jagung
150gm gula halus
1 sb emplex
1 biji telur
1 sk esen vanila
badam biji

Hiasan
coklat masak
badam hancur

cara-caranya:
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan telur dan esen vanila kacau rata.
  • masukkan tepung gandum dan tepung jagung serta emplex, gaul rata hingga menjadi doh.
  • bulat2 kan doh dan masukkan badam.
  • bakar pada suhu 180c selama 20minit. sejukkan apabila biskut masak.
  • masak coklat secara double boil.
  • celupkan biskut dan masukkan dalam paper cup, tabur badam hancur di atas biakut
  • tunggu hingga kering dan simpan dalam bekas kedap udara.

selamat mencuba!!

Biskut Dahlia

Ain Fajar | 5:00 PM | 0Comments |
Assalamualaikum..
tak tersempat nak update..curi masa kejap..lepas nie dah nak masak2 untuk raye esok...sayu rassanya bila ramadhan dah nak berakhir..terkenangkan arwah mak yang dah 4 tahun tak bersama kami..setiap kali ramadhan datang hati sebak teringankan arwah sebab masa bulan puasa la saya rapat dengan mak bertungkus lumus menyiapkan tempahan bahulu lapis dan gulung..sekarang saya sendirian menyiapkan tempahan kek lapis..bila tiba syawal lagilah terasa sebab rindu sangat masakan mak...tapi kami adik beradik redho dan berharap arwah mak tenang di san..aminnn...

oklah berbalik pada biskut dahlia yang saya sempat buat masa sibuk2 buat kek lapis hari tu..biskut nie kegemaran c kakak tu yang buat juga tu..buat satu adunan je dapat juga 3balang kecik..sebalang kakak dah makan, 2 balang lagi buat raye..saya sorok dalam kotak..kalau tak memang tak nampak bayangla..masa nak buat biskut tahun nie sangat terhad..
Biskut Dahlia nie sangat terkenal sejak zaman saya kecik2 lagi..saya tak pernah buat pun, selalu jumpa kat meja rumah kawan2..sekarang nie bila ramai blogger kate sedap saya try la  buat, memang sedapla biskut nie..kebetulan pula c kakak suka makan biskut nie..memang akan jadi biskut wajib la selepas nie..tahun lepas 1st saya buat (tengok kat sini), tahun nie kali kedua..memang best..resepi masih lagi menggunakan resepi abg mat gebu..memang biskut yang rangup dan gebu serta lemak ..sedapla kan..tq a.mat..saya nak syer resepinya kat sini..

Biskut Dahlia 
sumber : Mat Gebu (Tiffin biru) 

Bahan-bahan:
300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan) saya guna Anchor
160 g gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara
senang je kan..
selamat mencuba!!

Aug 11, 2012

Biskut Cornflakes Rangup

Ain Fajar | 8:56 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..
Biskut seterusnya menyusul...masih lagi biskut yang saya suka sejak zaman sekolah lagi..tahun lepas ade buat biskut nie..memang menepati citarasa saya..dulu selalu saya makan kat rumah kawan saya, bila tak pegi rumah dia memang tak merasalah..sekarang nie lagi tak kan rase lagi sebab mak kawan saya dah pun tak de..alhamdulillah la saya jumpa resepi biskut cornflakes yang saya cari selama nie kat dapur k.yatie..tq sangat sebab sudi kongsi..sekarang dah jadi biskut wajib buat bagi saya tiap tahun, tambahan pula en.abg dan anank2 pun suka dengan biskut nie.

ni la rupa biskut saya yang rangup ni..tahun nie malas sikit letak ceri je kat atas sebagai hiasan, tahun lepas saya buat kelopak bunga sebagai hiasan..bukan ape buat biskut nie pun time curi2 je..masa dah agak suntuk..tempahan belum siap lagi..hati nie tak tenang rasenye..bila dengar lagu raye lagi lah berdebar mengenangkan tempahan kek yang tergendala..
ok jomla skodeng resepinya, masih menggunakan resepi yang sama macam tahun lepas..dari dapur k.yatie.

Biskut Cornflakes Rangup
sumber : k.Yatie memories

Bahan-bahan:
250 gm mentega
1 1/4 cawan gula kastor
2 1/2 cawan tepung naik sendiri
1 sk vanila
1 biji telur
250 gm cornflakes (ramas)


cara-caranya :
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan semua bahan dan gaul sebati.
  • sudukan adunan ke dalam paper cup dan hias dengan ceri.
  • bakar pada suhu 180c selama 10minit.

siap!!!
senang la sangat nak buatnya..tak sampai berejam-jam..buat lepas sahur pun sempat sementara nak tunggu waktu subuh tu boleh la buat..memang berbaloi hasilnya dapat 150biji lebih kyrang la kan..sebalang juga jadinya..

selamat mencuba!!

Aug 10, 2012

Biskut Oreo

Ain Fajar | 8:40 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
N3 diteruskan dengan biskut raye saya yang kedua..biskut nie dah masuk senarai tahun lepas tapi tak cukup masa nak buat..lagi pulak dah banyak..en.abg kate nnt tak termakan..eleh bukan kita yang nak makan semua..kan untuk tetamu yang beraye..kalau sedap mesti habis, tak yah tunggu tetamu, orang yang kat rumah tu sendiri makan pun mesti habis..kalau simpan memangla tak habis..tahun ni saya buat awal2 supaya tak tertinggal..
Masa saya tengok kat blog k.1 terus berminat dan salin resepi memang nak buat..akhirnya tahun nie dapat juga saya buat biskut Oreo nie..berbaloi tidak menghampakan..memang sedap dan nampak cantik..cantik luar dan rasenya..memang akan saya buat tiap tahun selepas nie...bila tengok pada resepi simple je, basic, cuma tambah biskut oreo kat dalamnya..
Spirooo sape makan mesti kate sedap sebab dah terpukau..kiki..uniknya bila makan biskut ni, rase macam ade selapis kulit nipis yang rangup..dan biskut kat dalamnya memang rangup..kalau nak buat pop kek pun sedap juga, rangup diluar dan lembut di dalam..kalau kita kurang bakar memang macam pop kek..sedap juga...saya tak tersengaja bakar jadi pop kek tadi..hehe..untuk buat biskut kena lanjutkan pembakaran supaya semua keras rangup..
 jom kita skodeng resepi yang K1 bagi.

Biskut oreo
sumber:  K1

Bahan-bahannya:
280gm mentega
200gm gula kastor
50gm serbuk koko
30gm tepung jagung
250gm tepung gandum
20gm biskut oreo
1/2sk baking powder

hiasan:
biskut oreo (kisar)
putih telur
coklat masak putih

Cara-caranya:
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan semua bahan dan gaul hingga menjadi doh yang lembut.
  • bulat2 kan doh sebesar guli, celup dalam putih telur dan golekkan dalam biskut oreo.
  • masukkan doh kedalam paper cup dan bakar selama 30 minit pada suhu 180c.
  • apabila masak dan sejukkan..
  • boleh hias dengan coklat masak putih..ikut kreativiti masing2 la ye nak corak macam mana..
sila lah menjamu mata, nak rase buat sendiri..resepi ade kat atas tu yer..kalau tak nak buat sendiri meh datang ke rumah beraye..hehe

selamat mencuba!!!

Biskut Sarang Semut

Ain Fajar | 8:08 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Alhamdulillah masih berkesempatan saya update dapur saya yang semakin bersawang..mohon maaf lah kepada pengunjung yang datang tok intai resepi2 terbaru..kesihatan dan masa sangat tidak mengizinkan..sepanjang awal 2 minggu ramadhan kali nie saya demam dan macam-macam penyakit yang datang..dah macam org mabuk pun ade..sampai ingat c fina nak dapat adik lagi kot...HUH!! tak de pun...hihihi..dalam masa yang sama saya kena siapkan tempahan kek lapis secepat mungkin..memang tak terkejar masa..nasib baikla en.abg memahami..ringan tangan membantu..klu dah tak sempat dan tak larat pandai je en.abg masak kat bazar ramadhan tu..hehe..


oklah tak nak la celoteh panjang lagi macam dah memanggil2 je bantal dan tilam tu kan..jadi terus je ke resepi biskut saya yang pertama...saya curi sedikit masa tok buat juga biskut ni..kalau tak memang tak terbuatla jawabnya..tapi mana boleh tak buat kan, ramai kekawan yang dah buat kuih raya macam2 biskut yang dah keluar..lagi pula semua biskut yang tersenarai ade pengemarnya yang tengah menunggu..biskut sarang semut nie kegemaran saya..mesti kena buat..biskut nie memang saya suka sejak kecil lagi..biskutnya ringan, rangup dan sedap je..

ok jom intai resepi.. resepi asal saya cedok kat dapr k.hasue tapi saya adela tambah bahan lain mengikut selera saya..

Biskut Sarang Semut

Bahan-bahannya:
250gm mentega
100gm gula kastor
100gm tepung jagung
100gm tepung kastad
250gm tepung gandum
1 biji telur
 1sk vanila.coklat rice 
mangkuk kertas.

cara-caranya: 
  • pukul sebati gula dan mentega.
  • masukkan semua bahan dan gaul hingga menjadi doh.
  • parut doh dan masuk parutan tepung tadi ke dalam paper cup dengan cermat.
  • tabur coklat rice dan bakar.
  • bakar pada suhu 180c selama 15minit.
  • siap dan simpan dalam bekas kedap udara..

senang je..
selamat mencuba!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...