Mar 31, 2011

spans cake stawberrry.

Ain Fajar | 10:35 PM | 0Comments |
Assalamualaiku..
kelmarin saya mendapat tempahan kek span dari jiran sebelah..sibuk la c kakak nak makan kek..so lebihan dr adunan tu saya buat bentuk cup cake. dapatla dalam 6 biji..
haa ni lah, aik! tadi kate 6 biji tapi kat gmbr ada 4 biji je..ape lagi 2 biji lagi dah selamat masuk dlm perut kakak tak sempat nak sejuk pun, suam2 lagi dah dia bawa lari..saya saje boh aising kat kek tu coz nnt bila dia tengok kek yg org tempah tu ada aising dia pun nak, baikla buat awal2, kalau tak bising je mulut dia...aduyai tak tahan telinga dan ibu dia tak leh nak buat keja la jawabnya...


sambil tu saya leh la melembutkan tangan yg keras untuk membuat bunga..walaupun tak cantik tapi korg sume masih boleh kenal kan yg kat atas tu bunga ape? yeeee betul! bunga ros..yg belah kiri tu yg dah kembang mekar dan yg belah kanan tu yg baru nak mengembang...hik! hik! hik!
 gambar di atas adalah sruktur kek span..nmpk mcm spans tak..lembut sangat mcm spans..ok lah jom kita skodeng resepinya

sumber : chef noraini
Bahan-bahannya: )
5 biji telur
125 gm tepung kek (self-raising)
140gm gula kastor
15gm ovallate 
40gm air suam
1sk baking powder.
1 sudu teh perasa srawberry
1 sudu teh pewarna merah
75gm buter (cairkan)

Cara-caranya: )
  • satukan pewarna, perisa stawberry dan air kacau sebati dan ketepikan.
  • masukkan semua bahan kecuali buter. pukul bahan pada kelajuan sederhana. apabila tepung sebati kuatkan speed pada kelajuan tinggi, pukul hingga adunan kembang. warnanya akan berubah kepada warna cream.
  • masukkan air pukul perlahan hingga sebati. dalam 5 minit
  • masukkan butter cair dan gaul guna tangan hingga sebati..
  • tuang dalam acuan dan bakar pada suhu 180c selama 30 minit atau hingga kek masak. (bergantung pada oven masing2 yer)
  • apabila kek masak dan keluarkan dari oven terbalikkan loyang selama 10 minit baru keluarkan kek dari acuannya.
  • apabila kek sejuk boleh la hias mengikut kreativiti masing2 dengan kream.
selamat mencuba yer!!
 spans cake + butter cream
ni kek aising yang saya buat utk tempahan tu...hahaha mcm nak buat hantaran je..tapi tok makan2 je..saje lah kan kalau nak makan2 pun kenalah wat cantik2..cantik keer?..what ever!!hihihi..

oleh kerana esok hari beday kakak ibu dah buat satu ucapan dan kek..haha kalau ibunya rajin dan sempat  esok ibunya buat kek lain..bukan ape nnt nak sambut kat kampung dengan adik beradik en.abg dan embhnya..kn buat kek juga lagi
dah besar dah kakak..tapi ibunya nampak dia mcm kecik lagi..mn tak nyer cewek mengalahkan adiknya hahahaha...kakak kakak..harap2 jd anak solehah.

Roti Saj

Ain Fajar | 4:30 PM | 0Comments |
Assalamualaikum..
dah lama tak bersiaran di dapur alam maya ni...penyakit M dah meresap di jiwa..tambahan pula line ternet sangat tenat..tak sabar nak menunggu, nak upload gambar pun tak lepas..alhamdulillah skrg dah pulih..so happy sangat dapat berkongsi disini lagi pelbagai resepi yg telah saya cube..
kali ni saya nak syer resepi roti saj..pelik namanya kan..jarang kita jumpa..saya jumpa resepi roti saj ni di beberapa blog masakan yg terkenal..saya ambil resepi ni pula dari dapur k.Yatie. mmg sedap dan mudah untuk membuatnya..
inilah rupe roti saj..lembut je..senang pulak tu..dah banyak kali saya buat untuk sarapan pagi, cicah dengan ayam masak kari..3 keping je buat untuk en.abg pagi tadi..klah jom kita tengok resepinya..

sumber : k.yatie blog sinar kehidupan ku
Bahan-bahannya : )
3 1/2 cawan tepung gandum
1/2 airsuam
1s/b  yis @ mauripan
1 s/b gula
1/2 sk garam

Cara-caranya : )
  • campurkan yis bersama air suam dan biarkan seketika.
  • campurkan semua bahan dan uli hingga menjadi doh licin (tak la licin sangat). uli guna tangan je.
  • peramkan selama 1 jam. tutup dengan tuala dapur.
  • kemudian tumbuk2 doh dan bahagi2. leperkan kat dalam mangkuk supaya bentuknya cantik je bulat.
  • kemudian panaskan sedikit mentega (supaya tak melekat) dan letak doh, tutup dengan prnutup periuk. guna api yg slow je. balik2kan, bila dah keperangan tanda roti sudah masak.
  • sedia untuk di hidangkan.

 roti yg sedap, mengenyangkan dan yang penting sangat mudah untuk menyediakan..nak tau mcm mn rasanya mesti cuba ok..

selamat mencuba !!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...