Oct 17, 2015

kek Sarang semut

Ain Fajar | 11:01 PM | 0Comments |
Assalamualaikum

semoga hari ahad ni penuh dengan keberkatan..kali ni saya nak kongsikan resepi kek sarang semut yang mudah dan semestinya menjadi..dah ade seorang rakan baru saya yang langsung tak pandai membaking sudah mencubanya..alahamdulillah kali pertama buat terus menjadi dengan cantik.

struktur kek sarang semut yang cantik dan menjadi apabila kek tu bewarna hitam perang, rasa kenyal dan yang utamanya adalah lubang sarang semut tu menjadi untuk seluruh kek tu..lubang yang terhasil sama je dan yang bestnya lagi kek yang saya buat ni tak mengira melintang atau menegak lubang yang terhasil berbetuk sama.. jom tengok dl gambar yang ambik.


inilah hasil kek sarang semut / kek gula hangus yang terhasil..saya potong kek menegak bagi yang saiz besar dan saiz yang kecik plak adalah melintang..ianya adalah sama je..jadi sangat berpuas hati..kenyal dan bila makan xsedap habis sepinggan..kek kegemaran sejak saya kecil lagi..
tqvm pada penyumbang resepi kenalan baru saya k.puteri marina.


jom tengok resepi nya yang mudah.

Bahan-bahannya:

2 cawan gula kasar
2 cawan air panas

caranya: 
cairkan gula hingga perang warna seperti madu
sejukkan

Bahan B:
2 cawan tepung gandum
1 sk soda bikarbonat

ayak bersama

Bahan C 
8 biji telur
1 sk soda bikarbonat
1 3/4cawan
2 sb marjerin

pukul telur sampi berbuih, masukkan soda bikarbonat pukul lagi
masukkan susu dan putar sebati dan masukkan marjerin
masukkan tepung gaul sebati dan masukkan gula hangus.
tapiskan dan tuang ke dalam loyang 8x8 inci
bakar selama 1 jam atau hingga masak


jemput tengok..dan silalah try resepi di atas..tq
selamat mencuba


kek mable lembut

Ain Fajar | 7:48 AM | 0Comments |
Assalmualaikum

semalam saya ade mencuba resepi yang kawan fb syer..resepi yang di kongsikan sama mcm kek minyak tengah fames sebelum ni..cara membuatnya juga sama..cuma yang membezakan penggunaan susu pekat dan susu cair sahaja.



inilah hasilnya sangat gebu dan lembut, macam kek sapan tapi moist.

 ok lah jom tengok resepi dan cara membuatnya.

Resepi kek mable lembut

Bahan A
4 biji telur
1 sb ovallate
1 sk vanila
1 cawan gula

Bahan B
1/2 cawan susu segar / susu cair
1/2 cawan minyak

Bahan C
2 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
koko emulco @ ape2 yg di sukai

Cara-caranya:
pukul bahan A hingga putih gebu
masukkan bahan B dengan kelajuan sederhana hingga sebati
dan masukkan bahan C dengan kelajuan sederhan

bahagikan adunan kepada 2 bahagian
satu bahagian gaulkan dengan koko emulco
masukkan adunan ke dalam loyang yang di glis minyak dan tepung berselang seli
bakar pada suhu 180 selama 45 minit.

nyummm nyummm nyamyyyy
saya suka kek ni, kemanisannya sedang2 je..lembut gebu tapi moist dan tak muak.

apa lagi selamat mencuba
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...