Apr 25, 2013

kole kacang

Ain Fajar | 11:33 PM | 1Comments |
Assalamualaikum

kole kacang..kuih yang saya tau datangnya dari negeri pantai timur..tapi ade juga yang mengatakan yang kuih ni datangnye dari johor...walau dari mana kuih ni berasal kini kat mana jua kita berada dah mudah di dapati cuma sedap tak sedap je la kan...dan biasanya bulan puasa baru banyak terjual di bazar2..bagi saya, saya sendiri pun belum pernah makan kole kacang nie..apa lagi nak membuatnya sendiri...macam mana saya boleh buat kole kacang ni?? nak di jadikan cerita..ade seorang kawan saya mengidam nak makan kole kacang..nak tunggu ade jual tunggu bulan puasa..lama lagi kalau nak tunggu...jadi dia minta saya buatkan..huhu makan pun tak pernah inikan pula nak membuatnya..saya terus google cari resepi...alhamdulillah ramai blogger masakan yang dah pun membuatnya...sambil tersenyum saya menyalin resepi..dan terus mencubanya..nak ikutkan senang je nak buat kole kacang ni tapi leceh tang tahi minyaknya tu..tak pernah buat juga..dan sukar untuk saya dapatkan tepung kacang hijau..lama juga saya nak test membuatnya..akhirnya di saat kawan saya nak balik kampung saya baru jumpa tepung kacang hijau di 2play sungai besar..rezki ibu mengandung..

gambar yang mula2 tu, yang saya buat untuk kawan saya..kali kedua dah tau nak ejas warnanya..hehe..tapi yang gambar kedua saya buat masa saya test kira 1st la, warnenye ya Rabbi mendung je. tak pula saya tau yang gula merah yang saya gunakan tu warna sangat hitam..jadi kole kacang saya pun hitam je..memang tak cantik..tapi sedap ooo..bila saya tunjuk gambar pada kawan saya, kawan saya kata kenapa hitam sangat nanti orang takut nak makan..huhu..xpe boleh di baiki..kawan saya oder 2 loyang.banyak kan dia oder..sambil makan sambil hidang untuk tetamu majlis kenduri kawan saya tu..tak tau la orang kampung saya ni pelik memakannya ke tidak..memang tak pernah jumpa di kawasan kampung saya...



huhu gelapnye, tapi yang penting rasenye sedap sangat, lembut je..senang sangat nak buat..ok jom tengok resepi pula..kot la ade yang teringin nak cuba buat sendiri..mudah je..saya copy resepi dari my resipi..tqvm..

ubah suai : by ainkamal.blogspot.com
Bahan-bahannya

1cawan santan pekat ( untuk tahi minyak)
1cawan tepung kacang hijau
1/2cawan gula merah
1/2cawan gula pasir
1cawan air
2cawan santan
2sudu minyak kelapa dari tahi minyak

cara-caranya:

  • larutkan gula merah dan gula putih bersama 1 cawan air. sejukkan
  • buat tahi minyak...masak 1 cawan santan dengan api perlahan hingga keluar minyak masak hingga tahi minyak perang. ketepikan.
  • satukan tepung kacang hijau dengan santan kacau sebati..campurkan air gula tadi dan tapis.
  • masak adunan tadi dalam kuali @ periuk yang digunakan untuk memasak tahi minyak tadi hingga adunan kole pekat.
  • tuang dalam loyang yang telah di alas plastik dan tabur tahi minyak di atasnya.
  • tunggu kole kacang sejuk dan boleh dipotong.

mudah jer kan..lepas ni kalau ade kenduri boleh buat kole kacang senang cepat dan sedap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...