Nov 22, 2012

Dusun Durian

Ain Fajar | 4:11 PM | 0Comments |
Asslamualaikum..

Ni cerita minggu lepas..takla best sangat tapi bagi saya best la..sejak kecik saya memang teringin nak ade dusun buah-buahan..rase nikmat kalau pegi ke dusun kutp buah-buahan sendiri..terutama buah durian..dulu saya Paling suke makan durian...bila dapat durian sebiji boleh habis sorang sekali gus..arwah mak kalau beli mesti sebakul besar memang puas hati, mak tau ank-anaknye suka makan durian, kalau tak sorang sebiji tak Puas..

Alhamdulillah dan tak sangka saya merasa juga ade kampung yang mempunyai dusun durian, manggis dan rambutan..baru setahun saya ade kampung yang ade dusun sendiri iaitu kampung mak tiri saya la di Sungai Manik Perak dekat sawah Padi...tapi yang tak bestnye sekarang saya dah tak fanatik sangat dengan durian..makan tetap makan tak tak la mcm dulu..sejak mengandung fina saya dah kurang makan durian. masa mengandungkan fina saya teringin sangat makan durian, en.abg beli la 3 biji besar2, saya makan sebiji sorang sekali gus..malam tu tak boleh tido, angin satu badan, panas, sakit kepala macam2 la yang saya rasa..sejak dari tu secara automatiknye saya dah tak fanatik dengan durian..nasibla saya terus tak makan, kalau tak ruginya la kan.

                               Photobucket 

tak banyak gambar yang saya ambik pun, sebab tak bawa camre..ni pun guna hp je..time saya datang ni, dah round ke 3..kiranya yang dah last2 la..tahun depan pegi tiap minggu lah hehe.. dapat juga la dalam 15biji..masa ni baru lepas hujan, tanak agak lembik dan berbecak, durian pun kotor terkena lumpur..
                      Photobucket">

haa ni lah hasil durian yang ambik dari dusun kampung makcik..ade lagi yang dikupas dan disimpan dalam freezer..dah tak larat nak makan..syuhada memang fanatik juga dengan durian, pagi2 dah sarapan durian..kalau tak dihalang memang boleh habis dia sebiji..tak berani la saya bagi makan durian banyak2..bahaya..

dah nak buat ape la durian banyak2 ni kan, bagi orang sudah, makan sudah..nampaknya saya kenal mengcrap..kuih yang tengah hot dan meletop sekarang nie..rate2 menceritakan tetang creap durian..teringin la juga saya nak mencuba dan merasanya..
oklah kan kena cari banyak resepi yang menggunakan durian selepas ni, nak habiskan stok..resepi Pertama dah tentulah durian creap..

jumpa lagi..

Onde Keledek II

Ain Fajar | 6:54 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Kelmarin sarapan pagi dengan kuih onde2, kuih onde yang di campur dengan keledek..bahagian intinya pula saya letak kelapa parut yang di masak dengan gula merah..memang sedap sebab tak liyat mudah nak makan, dan intinya tak cair jadinya tak kotor baju bila kuih ni di gigit..sebelum nie saya dah buat juga onde keledek, tapi saya guna keledek yang berwarne purple..boleh tengok kat SINI.
Photobucket

Resepi saya tengok kat blog rahel, k.ita kat my resipi pun ade, dah bercampur tak ingat yang mana satu. rasenye lembut dan mudah je nak membuatnye. saya cube buat juala hari2..alhamdulillah kuih onde keledek yang saya ubah suai ni mendapat sambutan..jadi kalau korang nak cuba buat, pasti tak menghampakan..senang, mudah, simple dan sedap.

      Photobucket
walau dari mana pun resepinya bahanya tetap sama cumaa sukatannya je yang berbeza..tq juga la pada rahel, k.ita, dan yang lain2 tu..saya rujuk kat dapur dorang..dan saya guna sukatan cawan metrik yang senang nak ingat. Bagi intinya pula, saya guna inti kuih ketayap yang saya cedok dari dapur k.izah daut. terima kasih semuanya.

jom tengok resePi, sedang elok je, tak lembik sangat dan tak keras.

ONDE KELEDEK

bahan-bahannya
2 cawan keledek 
2cawan tePung Pulut
1\2 cawan air
sedikit garam

 cara-caranya
  • rebus keledek dan lenyek lumat.
  • camPurkan semua bahan dan uli hingga menjadi dojh yang lembut dan tak melekat kat tangan.
  • bulat2 kan ikut suke nak besar mana.ok


BAHAN INTI KELAPA

1\2 biji kelaPa Parut.
1 cawan gula Pasir
1cawan gula Perang \ gula kabung
1\2 cawan air

cara-caranya
  • masukkan semua bahan dalam kuali.
  • kacau hingga semua rata.
  • masak lama sikit Pun boleh lebih tahan lama taPi jangan la samPai jadi kerisik Plak..hehhe


                                      Photobucket
Jemputla yer..hehehe hari2 saya buat..saya buat saiz besar seenang nak jual..lagi pun tak risau intinye memancut masa digigit sebab intinya tak cair..memang best.

selamat mencuba..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...