Jan 15, 2015

pisang goreng cheese

Ain Fajar | 8:11 PM | 1Comments |
Assalamualaikum

Fenomena pisang goreng cheese dah lama meletop-letop..memang dah lama nak buat.saya tertinggal kereta api je..huhu..tapi susahnya nak dapat pisang..dari tahun lepas lagi..kawasan kampung saya pokok pisang mendapat sakit, pisang jadi hitam dan tak masak dengan elok..beberapa hari yang lepas keadaan penyakit pokok pisang semakin membaik..alhamdulillah senang juga nak dapat pisang..tapi ikut jugalah kalau ada rezki dapat kami merasa, kalau tak memang jadi makanan binatang di kebun.

alhamdulillah, dapat juga merasa pisang goreng cheese  ni..sedap rupanya pisang goreng cheese ni rupanya..sekali goreng sesikat makan memang tak puas, lepas satu, nak lagi dan lai dan lagie..en.abg pun macam tu juga..tiap pag dan petang saya goreng sesikat masih lagi terbayang keenakan pisang goreng cheese. tak rugi buat..kalau ramai2 balik kampung setandan pisang pun mesti tak cukup..hihi.

 tersangat lah senang dan mudah untuk menyediakan pisang goreng cheese nie.
jom skodeng resepi

Tepung goreng pisang

bahan-bahannya:
tepung gandum
tepung beras
air secukupnya
garam secukupnya
pisang masak secukupnya.
keju chedar
susu pekat secukupnya

caranya:
sukat tepung dengan nisbah yang sama 1:1, dan bancuh tepung dengan air ikut kecairan yang di kehendaki..perasakan denagn garam anggaran 1 sd kfc.

panaskan minyak dan celup pisang ke dalam tepung, goreng hingga pisang kekuningan.

susun pisang di atas pinggan merata.
paipkan susu pekat rata di atas pisang gorang dan parutkan cheese chedar.
bolehlah kiranya ingin taburkan sos coklat, coklat rice, serbuk oreo dan sebagainya.



mudah kan..selamat mencuba..pasti tak mengecewakan..nak beli mahal..rm5-rm8 sekotak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...