May 1, 2011

Biskut Batik

Ain Fajar | 9:03 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Lama sangat rasanya saya tak melawat dapur alam maya saya, bukan ape keadaan sangat tidak mengizinkan..en.abg sekarang wat keje shourt down pegi awal pagi balik lewat malam..ladtop ni pun ikut tuan dia lah..bila dah lewat malam malas lah sangat nak ngadap ternet yg slow ni..penat menunggu. Dah lah sememangnya penat dengan tugasan harian yang tak pernah habis..walau ape pun saya nak syer juga sedikit resepi yg saya buat..sumenya simple je..jadi lah kan daripada tak ada langsung..
Ok kali ni saya buat biskut batik..rata-rata saya tengok kat blog masakan yg lain mereka beri nama kek batik..tapi saya rasa biskut batik lebih sesuai namanya untuk resepi saya..kebanyakkan ada telur dalam bahan mereka tapi saya tidak..resepi ni sebenarnya dah lama saya tersimpan dalam ingatan saya dan biasa membuatnya..masa tu saya masih sekolah di tingkatan 2. Kawan baik saya Mira Raihana ajar saya mcm mn nak buat kek batik..masa tu, bulan puasa, kami buat untuk kuih raya. Banyak kenangan nih...saya selalu buat kek batik nih, tapi ini kali pertama saya buat untuk kongsi di sini dan ianya rujukan untuk  hari mendatang..
Ok jom kita tengok resepinya, senang je sikit je ahan2 yg di gunakan..

Bahan-bahannya : )
¾ cawan mentega
1 cawan susu pekat
1 cawan milo
½ cawan serbuk koko
35 keping biskut merry asli (lebih kurang je)

Caranya : )
  • Cairkan mentega di atas api yg sederhana.
  • Masukkan susu cair, kacau rata.
  • Masukkan milo dan serbuk koko dan kacau hingga rata serta sedikit pekat.
  • Guna api yg perlahan untuk mengelak bahan hangit.
  • Masukkan biskut merry yang telah di pecah2kan..kacau hingga semua biskut tersalut dengan aduanan coklat tadi..
  • Boleh angkat dan masukkan ke dalam loyang dan tekat2 supaya padat. Simpan dalam peti setegah jam..kemudian boleh di potong dan nikmatilah.
  • Senang kan nak buatnya cuma ambil masa 15 minit je..
Selamat mencuba!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...