Oct 30, 2011

biskut tart strawberry

Ain Fajar | 5:08 AM | 1Comments |
Assalamualaikum...

Musim raya dah lama berlalu, musim raya haji semakin hampir, ramai jemaah haji dah pun berangkat ke tanah suci Mekkah alhamdulillah, abang dan kakak ipar en.abg pun turut terpilih menjadi tetamuNya..semoga semuanya selamat..amin..
Ok berbalik pada n3 kali ni, saya buat biskut ni bukan untuk raya tapi saje je suke2 nak buat dan try. Alhamdulillah la mmg sangat menepati citarasa hati dan selera saya. Saya jumpa resepi ni kat blog dayang jack (DJ),resepi asal adalah tart nenas yang berbentuk nenas tapi saya ubah sedikit dari segi warna, rasa dan jem..nak try buat yang senang je, 2 yang gulung je biskut ni..niat hati nak buat bentuk buah srawberry tapi tak berapa nak rajin la pulak..next time buat yang bentuk buah stawberry.
Ini lah rupa tart gulung strawberry lembut dan sedapppp!!jom kita tengok resepinya.
Bahan-bahan :
  • 600 gm tepung gandum
  • 160 gm gula ising
  • 300 gm marjerin (dyg guna cap Puteri perisa mentega vanilla) 
  • 140 gm mentega
  • 2 biji kuning telur gred A
  • 1 sk esen vanila
  • 3 sudu besar tepung susu
  • Jem strawberry secukupnya
  • 3sudu pewarna merah
  • 1 biji telur untuk sapuan
  • Sedikit kelapa kering (hiasan)
Cara-cara :
  1. Pukul mentega dan marjerin bersama gula hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur satu demi satu sambil dikacau. Masukkan esen vanilla dan kacau lagi.
  3. Masukkan pewarna dan kacau sebati.
  4. Masukkan tepung dan tepung susu. Kacau hingga sebati.
  5. Tekapkan atau bentukkan adunan mengikut citarasa masing2. Letakkan inti srawberry di tengah2nya dan gulung atau tutup kemas.
  6. Susunkan doh tadi di atas dulang pembakar (griskan dgn sedikit mentega) dan sapukan kuning telur pd permukaan doh tadi.
  7. Bakar selama 20-25 minit atau sehingga keemasan pd suhu 160C. (ikut oven masing2)
***jika adunan terlebih lembik, bolehlah ditambahkan sedikit tepung.

Mudah je kan..selamat mencuba.

ok, sape nak leh amik, itu je yang tinggal...hehehe

Kuih Loyang

Ain Fajar | 5:02 AM | 0Comments |

Bahan-bahannya: )

1 kilo 500gm tepung beras.
½ cawan air kapur
2 liter santan pekat (2biji kelapa)
500ml air santan perahan ke2
2 cawan gula pasir
2sd kecil garam
4 biji telur.
Minyak secukupnya.

Cara-caranya :
  • ·         Campurkan semua bahan kecuali santan perahan ke2..gaul sebati..pastikan adunan cair, untuk mendapatkan kuih loyang yang nipis dan  rangup.
  • ·         Panaskan minyak dalam kuali yang besar disamping itu acu kuih loyang harus direndam dalam minyak panas.
  • ·         Apabila minyak dan acu kuih loyang sudah panas, ambil acu loyang dan celupkan acu kuih ke dalam adunan dan terus angkat dan masukkan kedalam minyak panas. Rendam dalam beberapa saat dan goyang2kan acuan dalam minyak dan goreng kuih hingga warna berubah menjadi warna cream. Lakukan perkara yang sama hingga habis.
  • ·         Adunan harus sentiasa di kacau, dan jika adunan menjadi kental letak sedikit demi sedikit santan perahan kedua.
  • ·         Jika adunan tidak melekat pada acu kuih itu bermakna acu terlalu panas atau sejuk..minyak juga tidak boleh terlalu panas dan sejuk..

p/s : Proses membuatnya mmg agak leceh, kalau saya tak tolong mak mertua saya, mesti saya pun tak pernah buat kuih loyang, tambahan pula saya tak berapa suka.
Saya letak n3 ni sebagai koleksi kenangan. Manala tau ada yang ingin menmbuatnya..dan yang penting untuk generasi yang mendatang supaya kuih tradisional ni tidak luput di telan oleh kemodenan zaman.

Oklah selamat mencuba!!!




mee rebus

Ain Fajar | 4:55 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.

Mee rebus ni adalah versi arwah mak saya..mmg ramai rakan dan pelanggan yang sukakan mee rebus mak saya ni...saya pun suka juga...kenapa dipanggil mee rebus ye? Mungkin kaedah yang digunakan untuk  menyediakan kuahnya dengan hanya rebus hingga masak..masuk je sume bahan pastu rebus dalam periuk dah siap..dah banyak kali dah saya buat mee rebus ni, sukatannya saya agak2 je yang penting sume bahan ada insya allah menjadi..so jangan takut untuk mencubanya yer..

Ok jom semak resepinya..dan sesiap pun boleh derhaka sukatan mengikut selera masing2 okey..

Bahan-bahannya:)

Bahan A
15 tangkai cili kering
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
½ inci halia
Gula garam dan perasa secukupnya.

Bahan B
4 biji kentang
1 cawan kacang
300 grm udang basah

Bahan hiasan/perasa
Mee kuning (dicelur)
Bawang goreng
Tahu goreng
Daun sup
Cekodok tepung
Telur rebus

Cara-caranya:
  • ·         Kisar bahan A halus.
  • ·         Goreng bahan B satu persatu dan kisar halus
  • ·         Satukan bahan A dan B, masukkan dalam periuk dan masak hingga menngelegak.
  • ·         Perasakan dengan gula dan garam..rasa kuah mee rebus mesti seimbang masin manisnya.
  • ·         Masukkan mee ke dalam mangkuk dan letak sedikit setiap bahan hiasan dan boleh dituang kuahnya..
  • ·         Sedia untuk di hidangkan..

Selamat mencuba!!!mudah dan sedap.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...