Oct 30, 2011

mee rebus

Ain Fajar | 4:55 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.

Mee rebus ni adalah versi arwah mak saya..mmg ramai rakan dan pelanggan yang sukakan mee rebus mak saya ni...saya pun suka juga...kenapa dipanggil mee rebus ye? Mungkin kaedah yang digunakan untuk  menyediakan kuahnya dengan hanya rebus hingga masak..masuk je sume bahan pastu rebus dalam periuk dah siap..dah banyak kali dah saya buat mee rebus ni, sukatannya saya agak2 je yang penting sume bahan ada insya allah menjadi..so jangan takut untuk mencubanya yer..

Ok jom semak resepinya..dan sesiap pun boleh derhaka sukatan mengikut selera masing2 okey..

Bahan-bahannya:)

Bahan A
15 tangkai cili kering
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
½ inci halia
Gula garam dan perasa secukupnya.

Bahan B
4 biji kentang
1 cawan kacang
300 grm udang basah

Bahan hiasan/perasa
Mee kuning (dicelur)
Bawang goreng
Tahu goreng
Daun sup
Cekodok tepung
Telur rebus

Cara-caranya:
  • ·         Kisar bahan A halus.
  • ·         Goreng bahan B satu persatu dan kisar halus
  • ·         Satukan bahan A dan B, masukkan dalam periuk dan masak hingga menngelegak.
  • ·         Perasakan dengan gula dan garam..rasa kuah mee rebus mesti seimbang masin manisnya.
  • ·         Masukkan mee ke dalam mangkuk dan letak sedikit setiap bahan hiasan dan boleh dituang kuahnya..
  • ·         Sedia untuk di hidangkan..

Selamat mencuba!!!mudah dan sedap.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...