Oct 30, 2011

Kuih Loyang

Ain Fajar | 5:02 AM | 0Comments |

Bahan-bahannya: )

1 kilo 500gm tepung beras.
½ cawan air kapur
2 liter santan pekat (2biji kelapa)
500ml air santan perahan ke2
2 cawan gula pasir
2sd kecil garam
4 biji telur.
Minyak secukupnya.

Cara-caranya :
  • ·         Campurkan semua bahan kecuali santan perahan ke2..gaul sebati..pastikan adunan cair, untuk mendapatkan kuih loyang yang nipis dan  rangup.
  • ·         Panaskan minyak dalam kuali yang besar disamping itu acu kuih loyang harus direndam dalam minyak panas.
  • ·         Apabila minyak dan acu kuih loyang sudah panas, ambil acu loyang dan celupkan acu kuih ke dalam adunan dan terus angkat dan masukkan kedalam minyak panas. Rendam dalam beberapa saat dan goyang2kan acuan dalam minyak dan goreng kuih hingga warna berubah menjadi warna cream. Lakukan perkara yang sama hingga habis.
  • ·         Adunan harus sentiasa di kacau, dan jika adunan menjadi kental letak sedikit demi sedikit santan perahan kedua.
  • ·         Jika adunan tidak melekat pada acu kuih itu bermakna acu terlalu panas atau sejuk..minyak juga tidak boleh terlalu panas dan sejuk..

p/s : Proses membuatnya mmg agak leceh, kalau saya tak tolong mak mertua saya, mesti saya pun tak pernah buat kuih loyang, tambahan pula saya tak berapa suka.
Saya letak n3 ni sebagai koleksi kenangan. Manala tau ada yang ingin menmbuatnya..dan yang penting untuk generasi yang mendatang supaya kuih tradisional ni tidak luput di telan oleh kemodenan zaman.

Oklah selamat mencuba!!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...