Jan 31, 2011

Kolak Pisang

Ain Fajar | 7:30 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..

salam sejahtera...kolak pisang, ni mungkin org biasa panggil bubur pisang...saya pun tak pasti bahasa ape, mungkin bahasa jawa kot..seumur hidup saya memang saya dengar org sekeliling saya panggil kolak pisang..bukan pisang je tapi kalau ubi  di masak mcm ni pun dorg panggil kolak ubi..ye lah kot bahasa melayunya bubur pisang...mmmmm ape pun namanya benda ni memang sedap!! tak nyesal kalau mencuba...
sebenarnya nak menghabiskan pisang yg mak mertua bawa dari kampung aritu..nnt bila mak tanye dengan senang ati lah saya menjawabnya..kalau di buang sayang keciiik ati org tua tu plk kan...

 
senang je nak buatnya..

Bahan-bahannya : )
800 ml air
200 ml santan pekat
120 gm gula
secubit garam
sehelai daun pandan
5 - 7 biji pisang (pisang jenis ape2 pun boleh)

Cara-caranya : )

  • masukkan semua bahan ke dalam periuk kecuali santan.
  • tunggu hingga menggelegak, kemudian masukkan santan.
  • kacau hingga mendidih pastikan santan tidak pecah..
  • boleh di hidangkan semasa panas atau sejuk..

selamat mencuba.....cawwww
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...