Jul 4, 2013

speghetti originel

Ain Fajar | 8:02 AM | 1Comments |
Assalamualaikum.
 Dah lama saya tak update N3 masak2..dah lama tak main masak2 nie..selalunya masak aci dan je, bila da masak tak sempat la nak snep gambar terus je ngap..tapi kali nie ade la sedikit masa..sementara nak tunggu bulan puasa yang tinggal beberapa hari sahaja lagi..saya tak ambik tempahan..sebab nanti tempahan untuk bulan puasa berganda..nak rehatkan badan dan minda..hehe..konon la kan..

Ape lah mimpi saya masak speghetti nie kan, ntahla anak tekak rase nak makan spegheti je..ikut hati nak beli je kat pizza..tapi memikirkan tempatnya jauh dan kosnya mahal, saya lupakan lah niat nak beli..merajinkan diri masak sendiri, bukan susah pun senang je, cepat pulak tu..saya masak yang simple2 je..modalnya pun murah je..kalau beli sepinggan RM10 ++, kalau masak sendiri kos beli bahan RM10 boleh dapat makan sekeluarga.


oklah jom skodeng resepi yang mudah dan cepat nie.

Bahan-bahannya:

300gm speghetti

200gm ayam cincang / daging cincang
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
sedikit origano
sedikit daun pasly kering
gula dan garam secukupnya
300gm sos tomato Prego
1 cawan air
fish ball

cara-caranya:

  • rebus spegheti dengan air yang di titis dengan minyak.

  • potong dadu bawang merah dan putih..
  • tumis wangi dan masukkan ayam hancur masak hingga ayam sedikit garing
  • masukkan sos tomato prego dan air
  • perasakan dengan bahan2 yang lain
  • masak hingga kuah masak dan sedikit pekat.

siap!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...