Jan 31, 2012

Biskut Lupy / oyster cookies

Ain Fajar | 11:37 PM | 0Comments |
Assalamualaikum
salam sejahtera...bukan musim raya tapi saya buat biskut pulak...bukan ape, c kakak ni sibuk sangat suruh ibunya buat biskut, nak sama mcm carton dia buat..hari2 mengadap astro junior tengok carton Pororo..watak Lupy dalam cerita tu selalu buat biskut yang sangat sedap untuk kawan2nya. setiap ape yg ada kat tv tu semuanya nak..kalau minta buat kek, kuih n biskut boleh la...layan kan la juga lagi pun makan tak kisah la...kalau dia minta nak naik pelangi atau nak main orang salji tak ke haru..mn la dapatkan semua tu..budak2 ni pengaruh tv mmg kuat..bahaya juga..lepas ni kena potongla siaran carton ni..
 inilah rupa paras biskut tu, saya buat bentuknya lebih kurang la mcm watak karton Lupy tu buat..tapi biskut Lupy tak ada filling strawberry di tengah2 tu, saya pandai2 je letak bagi cantik cikit..mula2 c kakak cakap "tak sama la, biskut Lupy tak ada starwberry..tak nak makan"..urm saya bio je dia, bila saya tak nampak dia makan juga, myb tertarik bila tengok ada merah2 kat tengah biskut tu..lagi pun dia suka strawberry...pas tu beru tersengih2 cakap " sedap la ibu, biskut ibu buat ni ada strawberry, tak pe la tak sama pun kan bu "..ha tu la..belum rasa dah nangis dan mogok tak nak makan...urm ada aku kesah, tak nak makan tak pe, c fina ada, ape pun dia mst makan..
saya guna resepi biskut dahlia dari a.mad gebu, tapi ramai juga blog buat biskut lbh kurang mcm ni juga bentuknya meletakkan nama oyster cookies..i follow lah, lagi pula bahannya sama je...sebabnyer c kakak suka makan biskut tu masa saya buat time puasa hari tu, tapi stok mentega csc tak plak, so guna buttercup biasa je..rasa kurang lemak..klu nak sedap buat biskut kena guna mentega berkualiti yang mahal tuu..baru jadi keenakkannya..
ok, klu ada sesiape nak try biskut ni jomla tengok resepinya..

bahan-bahannya :)
150 gm mentega
100 gm gula aising
1 biji telur
1 camca esen vanila
120 gm tepung gandum
50gm tepung jagung
80gm tepung kastad.

cara-caranya :)
  • pukul mentega dan gula hingga berkrim
  • masukkan telur dan esen vanila gaul rata.
  • masukkan tepung yang telah di ayak sedikit demi sedikit.
  • kaum balik hingga adunan rata.
  • masukkan adunan dalam piping bag.
  • buatla bentuk ape yang anda suka
  • bakar pada suhu 160c selama 20 minit hingga masak.
dah nak selesai dah pun di hadamnya c kakak.. :)

selamat mencuba !!

Jan 27, 2012

Kuih Talam Jagung

Ain Fajar | 2:22 AM | 4Comments |
Assalamualaikum.
Salam di hari Jumaat..lame jg tak update..kesihatan tak mengizinkan ditambah lagi dengan cuti Tahun Baru Cina yang lepas..kuih Talam ni dah lama nak buat, barang2nya pun dah lama saya beli ada la dalam sebulan kot..semalam saya rajinkan juga diri untuk membuat kuih ni..bukan susah pun, senang dan cepat..yang malasnya nak parut kelapa..al-maklumlakan saya kena parut kelapa secara manual mcm org dulu2 kala, hehehe..

 kuih ni ada dua rasa dalam sekali makan..haaa bestkan..ada lemak2 santan dan manis2 jagung..memang sedap..cuma ikut resepi asal, lapisan jagung kurang manis, so kalau ada yang nak mencuba resepi ni dan suka rasa lebih manis leh tambah gula sikit lagi..saya pun baru kali pertama buat kuih ni..saya suka makan puding jagung so mmg teringin nak buat sendiri..tak sangka juga c kakak suka makan kuih ni..biasanya kakak tak suka makan kuih lembik2 mcm ni..c fina mmg semua dei bedal.
 ok jom kita tengok resepi, sumber saya ambik dari koleksi buku chef Hanieliza..

Bahan-bahannya :
Lapisan bawah ( bahan A)

1 cawan krim jagung (dalam tin)
1 cawan tepung beras
3 sudu makan tepung kastad
3 cawan santan pekat (1/2 biji kelapa)
1/2 cawan gula (elok jika guna 3/4 cawan gula )

Lapisan atas (Bahan B)
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat
1 sudu teh garam.

cara-caranya : )
  • Gaul bahan A dan kacau di dala kuali tidak lekat sebentar.
  • masukkan kedalam loyang yang telah di sapu minyak masak.
  • kukus 30 minit.
  • campurkan bahan B dan tapis kacau atas kuali hingganaik wap.
  • apabila lapisan bawah sudah masak cakar menggunakan garfu dan tuang aduan B atas lapisan bahan A.
  • kukus 20 minit.
  • sejukkan dan baru boleh di potong.
  • sedia dihidangkan.

Jan 17, 2012

Ayam madu Berempah

Ain Fajar | 9:04 PM | 4Comments |
Assalamualaikum.
menu ayam ni sebenarnya, menu malam tadi..tak sempat plak nak update..letak sekarang pun boleh kan, boleh juga wat tok menu tengah hari ni..nak buat tok malam pun boleh sebab kita perlu perap dulu ayam ni bersama bahan2 lain..ayam yang saya gunakan adalah sepenuhnya dari isi ayam dari bahagian dada..mcm biasalah dalam family saya, kalau bahagian dada aam ni mmg tak laku..semua nak makan yang ada tulang2..tu yang tersimpan bayak...sayang la kan kalau tak masak..nak buat inti mertabak, penyakit M dah kuasai diri..fikir2 ape nak buat dengan isi ayam ni...lagi lama dalam freez nnt tak sedap pulak...so saya try buat stale mcm ni...potong nipis2 goreng dengan minyak yang sedikit. kalau ada daun pandan yang lebar2 leh balut ayam dengan daun pandan pastu goreng deng minyak yang bayak..mesti sedap dengan haruman daun pandan tu..

ok, jom kita tengok ape yang taruk sebagai perapannya...sedap juga tau walau pun saya hentam cromo je...hehehe..

bahan-bahannya :
300gm isi ayam
3 sudu serbuk cili
3 sudu serbuk kari
5 sudu gula
1 st garam
4 sudu sos tiram
2 batang serai
3 biji bawang merah
2 inci halia
2 st cukup rasa meggie.

cara-caranya :
  • tumbuk bawang merah, halia, dan serai di ketuk.
  • satukan semua bahan.
  • gaul sebati semua bahan ke atas ayam.
  • peram dalam 3-4 jam.
  • panaskan kuali masukkan 2 sudu planta.masukkan ayam satu persatu melebar.
  • masak seperti membakar dan tunggu hingga ayam nampak sedikit kehagusan dan balik-balikkan ayam hingga ayam masak.
  • sedap di makan dengan nasi panas..

selamat mencuba !!

Sotong Kunyit

Ain Fajar | 8:37 PM | 0Comments |
Assalamualaikum..
salam tengah hari...rase2 nak masak ape la agaknyer..no idea..nmpk sotong dlm frezer, tapi tinggal beberapa ekor je..urmm tak pelah cukup untuk makan 3 beranak..oleh kerana nak bagi c kakak n c adik yang makan saya buat sotong kunyit versi mak mertua saya..en.abg pun suka juga..sotong ni tak pedas tapi rasa sedikit rempah dan manis sotong...sedap juga laa..hehe saya tak berapa suka kunyit2 ni..so kureeeng sikit..nak masak tak leh ikut tekak sendiri, kena ikut tekak yang nak orang yang nak makan tu barulah seronok masak bila orang lain makan dengan selera...toi dok..

ok jomlah kita tengok resepinya senang jer..kejap je dah masak dalam 10 minit penyediaannya..

Bahan-bahannya : )
300gm sotong
1/4 sudu teh serbuk kunyit / kunyit hidup pun boleh
1/4 sudu teh jitan putih
1/4 sudu teh biji ketumbar
garam secukup
5 biji bawang kecil
1 ulas bawang putih


cara-caranya : )
  • tumbuk semua bahan kecuali sotong.
  • tumis bahan yang yang ditumbuk, tumis hingga sedikit garing.
  • masukkan sotong gaul sebati dan masak hingga sotong masak. (bila sotong dah sedikit tergulung dan merengkok maknaya sotong dah pun masak)

p/s : jangan masak sotong terlalu lama kerana ianya akan menyebabkan sotong itu liat..
ok itu jerr..
selamat mencuba !!

Lepat Pisang

Ain Fajar | 8:13 PM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Selamat pagi..sarapan ape pagi nih...nampak gambar kat atas tu...ha tu la sarapan saya...nak menghabiskan stok pisang yang ada, dah terlalu ranum sampai warna bertukar kepeangan. nampak macam bukat lepat pisang sebab warnanya, sepatutnya lepat pisang ni warna putih pudar...

Resepi, saya minta dengan mak mertua, sebab saya tak pernah buat..sebelum ni tak bape suka nak makan so tak amik tau pun macam mn nak buat..tapi oleh kerana tak tau nak buat ape dengan pisang yang banyak dan masak serentak kenalah pelbagaikan kuih yang berasaskan pisang...saya main taruk2 je ikut sedap rase lidah sendiri..so saya tak ada sukatan yang tepat..sory la yer..



Bahan yang saya gunakan.
pisang yang masak dan di lecek
air santan
tepung gandum
gula.
sedikit garam

intinya pula :
kelapa parut
sedikit garam.

Cara-caranya
  • campurkan semua bahan. buat mcam nak buat cekodok pisang.
  • letak atas kulit pisang dan letak kelapa parut di tengah2nya dan gulung.
  • kukus sampai masak.
siap.
selamat mencuba!!

Jan 11, 2012

Mable Choclate Banana Cake.

Ain Fajar | 5:41 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..
salam 1 malaysia...hahaha mcm pembaca berita yang nak memulakan laporannya palak...dah lama tak mengekek..bukan ape, sepanjang dok kat kampung tak kesempatan nak buat kek ke, cookies ke, dan roti..so bila nak mula baling membaking ni kena ada mood yang baeeek punya..kalau tak mmg tak jadi..hari nie, setandan pisang yang masak ranum di dapur memanggil-manggil untuk di usahakan..sian pulak, jauh pisang ni belayar dari perak ke Trgn..xkan nak buang...so terhasillah kek pisang yang bercorak kuda belang...lagi pun en.abg suka sangat makan kek pisang yang moist2 ni...

tengok kek saya, ada mcm kuda belang kan...tak sangka pulak belangnya mcm tu..biasanya kalau saya buat besar2 belangannya, tapi tak pe lah..cantik juga hehehe...
pandangan dari atas pun nampak cantik jew belangannya...ape2 pun terima kasih pada k.Yatie coz sudi syer resepi yang sedap nih..nak ikotkan ni kali ke2 saya try resepi ni..yang 1ts dulu tak sempat nak posingkan kek, coz nak bawa g umah kawan..oleh kerana feed back yang positif, masing2 dok puji sedap so saya try buat lagi untuk en.abg yang suka makan kek pisang..k jom layan resepi..sesiape nk try leh copy paste tapi jgn lupa kasi tau sumbernya yer...

Bahan-bahannya : )
  • 250 gm pisang dilecek
  • 250 gm tepung kek
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 200 gm gula castor
  • 6 biji telur
  • 1 sudu besar ovellette
  • 2 sudu besar susu pekat manis
  • 50 gm fresh milk atau susu cair (saya tukar kepada santan)
  • 90 gm minyak
  • 1 sudu besar choc emulco
  • 1 sudu kecil esen pisang (saya tak letak)
 Cara- Cara
  1. Leser loyang berukuran 10 x 10 inc dgn butter dan alaskan tapaknyer dgn kertas minyak.
  2. Panaskan oven 170C.
  3. Lenyek atau kisar pisang dan esen pisang hingga halus. Ketepikan
  4. Satukan semua bahan dalam mixer kecuali: minyak, choc emulco, pisang, esen pisang dan pukul dgn kelajuan max hingga adunan pekat dan gebu.
  5. Masukkan pisang dan putar lagi dgn kelajuan perlahan hingga semuanyer sebati.
  6. Masukkan minyak dan gaul dgn spatula hingga adunan rata dan sebati.
  7. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.
  8. 1 bahagian diletakkan choc emulco dan satu bahagian dibiarkan pada warna asal.
  9. Masukkan 5 sudu besar warna asal betul2 ditengah2 loyang.
  10. Kemudian tuang pula warna coco betul ditengah dan di atas warna putih sebanyak 5 sudu besar juga. Buat begini hingga 3/4 adunan kemudian buat pula dgn 4 sudu besar dan akhir sekali 1 sudu.
  11. Kemudian bakar pada suhu 170 C selama 1 jam atau sehingga masak.(oven saya masak kek ni 30minit je)..so ikut oven masing la yer..
 ok..hasilnya sedap, moist dan fresh..dan nak tau lagi rasanya mcm mn, buat sendiri hahaha..nak dtg cni bawa tapawer pun leh gak..fina tolong bagikan...amik la sorang satu..


selamat mencuba!!!

Jan 9, 2012

Ikan salai masak lemak tempoyak.

Ain Fajar | 6:37 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Menu untuk malam nie, ikan lemak tempoyak..biasanya kita gunakan ikan keli yang di bakar, pastu kita buat masak lemak cekor (seperti yg saya post sblm ni) dan ada juga buat lemak tempoyak..saya cuma menggunakan ikan merah..nak cari ikan keli agak susah juga kat sini dan masalah nak menyiang ikan keli bagi saya amatlah susah...senang je...jap je dah siap..jom layannnnn....


Bahan-bahannya: )

3 ekor ikan merah.
8 biji cili padi
2 biji bawang merah
1/4 inci halia
1/2 inci lengkuas (jika suka)
1 batang serai
1/2 inci kunyit hidup (saya guna 1/2 st serbuk kunyit)
1 cawan santan pekat
1 sb tempoyak

cara-caranya:
  • ikan di bersihkan dan lumur dengan garam..bakar atas api separuh masak.
  • blander bawang merah, halia, lengkuas, dan cili padi.
  • masukkan kedalam kuali tunggu hingga mendidih
  • masukkan ikan tunggu sebentar dan masukkan santan dan tempoyak.
  • tunggu hingga mendidih..jaga api supaya santan tak pecah.
  • siap dan sedia di hidangkan.

selamat mencuba!!!senang je kan..

Jan 7, 2012

Daging Dengdeng.

Ain Fajar | 5:35 AM | 0Comments |
Assalamulaikum.
salam di hari sabtu, semoga ceria selalu...menu hari ada sedikit kelainan buat diri saya, sebab tak pernah buat daging dengdeng ni..rasanye mmg sedap nak buatnya tak la susah sangat..

 nampak mcm sedapkan? memang sedap pun..bagi saya la hehehe..lama tak update ni kurang idea la..jom layan resepi je lah..
sumber : Chef Haneiliza.

Bahan-bahan : )
300 gm daging
2 batang serai
air secukupnya.
3 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
3 sudu cili kisar/ 10 tangkai cili kering
2 sudu sos tiram
4 biji cili padi
gula dan garam secukupnya.

cara-caranya:
  • rebus daging dengan serai hingga daging lembut.
  • hiris nipis dan lebar. goreng garing dan tumbuk di dalam lesung. ketepikan.
  • kisar bawang merah, bawang putih dan cili padi..
  • tumis bahan kisar bersama dengan cili kering dan serai.
  • masukkan sos tiram serta gula dan garam, tunggu hingga pecah minyak.
  • apabila bahan tumisan sudah masak masukkan daging tadi dan gaul rata.
  • sedia dihidangkan.

selamat mencuba okey!!

Jan 5, 2012

Syafina..dulu dan kini

Ain Fajar | 12:34 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Al-kisahnye...ape beza c fina dulu dan sekarang ni...yang paling jelas fina sekarang dah semakin membesar..bulan lepas baru je sambut beday dia yg ke-2..haa lepas beday dia, bermula la misi ibunya memberhentikan c fina dari menyusu badan (BF), yelakan dah masuk 2 tahun, dah tiba masanya fina berenti BF, sebab saya sendiri tak mampu nak suply susu yang banyak dan berkhasiat lagi..hehehe macam tau2 je tak berkhasiat (alasaann). Bukan ape, bila BF, c fina ni tak nak makan makanan sampingan yang lain terutama nasi atau nestum atau bubur. Yang dia nak makan lauk pauk..memangla tak kenyang..sekejap sekejap nak nyusu, gantung je, yang buat ibunya lagi tak larat bila dia nyusu sambil menenggek atas  badan..haaiiee kalau ringan tak pe la juga, makin kurus la ibu di buatnya..
Pada mulanya saya rasa agak takut nak melatih c fina ni beralih dari BF ke susu botol..sememangnya susu formula dengan susu ibu tersangat la berbeza..tambahan pulak, saya dah ada pengalaman berhentikan syuhada (c kakak) susu badan. Masa syuhada dulu memang teruk dan dugaan sangat la besar...ianya memerlukan tahap kesabaran dan ketahanan hati sepanjang menghadapinya..ape yang saya alami dulu, takut berulang lagi pada c fina pulak..
pada minggu pertama, waktu siang saya try bagi dia susu botol, bila nak isap susu je saya masukkan dia dalam buai, so dia lupa la..bila dah lapo dia isap juga..bila dah kenyang dia main dengan kakaknya sampai lupa nak nenen..tapi bila waktu malam saya bagi dia susu badan..hehehe saya pun tak biasa bangun tengah malam buat susu, so kena perlahan-lahan la..dalam masa seminggu saya buat mcm tu je..bila dia nangis tak nak susu botol, saya letak minyak panas dan sirap pas tu tunjuk kat fina..nasib juga dia tau geli bila tengok merah2..hahaha..awal2 tu tak terfikir nak buat macam tu,sebab  dulu syuhada tak tau geli pun..saya terfikit buat macam tu sebab, kebetulan lutut c fina melecur sebesar duit 10sen, bla tak ditutup, lukanya berdarah bila terheren kat lantai..tau pun dia geli dan rasa sakit..dari situ saya terfikir nak letak sirap..so bila dia nampak merah dia rasa geli dan kesian tengok ibunya sakit..terutama di sebabkan dia..tapi bila malam dia nak juga saya bagi juga, esok paginya saya tunjuk yang mulut dia berdarah..saya tengok muka dia rasa bersalah dan kesian kat ibunya..

seminggu berlalu, c fina mula tak nak botol susu, saya pun risau gak, lagi pulak dia tak nak makan sangat. Bila saya tengok dia minum milo satu cawan leh habis, saya pun try letak milo kat susu dia..dia minum sampai habis..sejak tu kalau dia nak susu, dia cakap ‘wat ilo’..bila saya buat susu putih je dia cakap “ukan, ilooo la”. Saya rasa nak bagi susu yang berperisa choclate..ayahnya pun beli..bila saya buat  fina tak nak minum langsung, rasanya pahit dan dah tentu tak sedap..pastu saya pun campur susu putih dengan susu berperisa choclate..alhamdulillah fina nak minum susu botol..senang je nak latih dia bertukar ke susu botol..
Inilah susu syafina sekarang, Dumex Dugro perisa madu pastu campur yg berperisa choclate atau milo.

Tapi walau mcm mn pun ada pengorbanan juga sepanjang melatih fina..setiap kali fina nak tido, mesti tido kat buai, baru dia lupa mintak nenen dan kalau dah lapo dia isap juga susu botol..minggu kedua saya latih dia minum susu botol juga, kena korbankan tido, sebab nak kena bangun buat susu dan njot dia sampai dia tido balik..tiap pukul 3am-3.30am mesti dia bangun kelaparan..kemuadian pukul 5.30am bangun lagi dan pukul 8am dia bangun sarapan susu..waktu tido saya memang kurang dari biasa...huhuhu tak pe la, tak lama pun..lebih baik dari nak dibandingkan masa syuhada dulu.
Minggu ketiga, fina tak bangun tengah malam minta susu lagi. Sebelum tido minum susu terus tido sampai pagi, dalam pukul 5.30am -6am dia baru bangun minta susu..ok la mcm tu, lepas bagi susu dia tido balik, ibunya terus bangun solat subuh..
Sekarang dah sebulan fina traning minum susu botol, dah lupa nak nenen..bila saya cakap nak nenen ke tak, dia kate nenen darah..pas tu cakan baby punya..hahaha dah nak baby ke? Tunggu adik pandai jaga baby la yer...tak leh panggil adik lagi, adik jadi k.ngah la...
  syafina semasa dulu kala, menyusu badan. (BF)

syafina sekarang..c kakak pun sibuk nak susu botol, dulu tak nak langsung susu botol skrg baru la nak..kan senang kalau dr dulu lagi, tak la terbantut ketembamannye

Itulah kisahnya fina dulu dan kini...dulu susu badan dan kini susu botol..alhamdulillah, senang je nak traning dia, tak banyak kerenahnya..nak ikotkan c fina ni memang serba mudah dan tak banyak kerenah berbanding syuhada..fina lebih berdikari, tak cewek, kurang manjenya. lbh mengalah kalau berebut mainan.Wat masa ni dari lahir sampai sekarang mmg senang nak jage Allyana Syafina. Tapi walau mcm mn pun, ada kelemahan yang susah dengan c fina ni, dia takut dengan lelaki yang jarang dan tak pernah di jumpai..tak kira la siapa pun,ingat lagi masa fina umur 6 bulan, 2 bulan ayahnya pergi kerja, tinggal  kami kat kampung, bila ayahnya balik, tak nak langsung dengan ayahnya, dengar suara pun dia dah nangis lagi la kalau ayahnya dekat atau dukung, melalakla seluruh alam mendegrnya.. sekarang ni, bila pegi mana2 asik dukung je, tak nak org lain dukung plak tu, ibu juga,ayahnya? sory tak mau juga. lagila kalau nak g kenduri, nak duduk makan pun tak mau. kalau syuhada tak takut orang, senang nak pegi mana, dengan sesiapa pun boleh, tapi bahaya juga tu. Tiap2 anak ada macam2 kerenah dan ragam yang berbeza..

Jan 4, 2012

Ayam panggang lada hitam

Ain Fajar | 7:29 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.


Bahan-bahannya:
5 ketul kepak ayam.
1 sudu teh Lada hitam
1 sudu makan madu
3ulas bawang putih
1 inci halia
Secubit  garam
2 sudu sos tiram.

Cara-caranya:
·         Tumbuk lada hitam lumat.
·         Tumbuk bawang putih dan halia lumat.
·         Campurkan semua bahan dan lumurkan ayam.
·         Peram dalam 3-4 jam.
·         Bakar atas api yang perlahan hingga masak.
jom makan..
Selamat mencuba!!!

Ayam masak lemak cili api

Ain Fajar | 7:24 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Menu makan makan malam, simple je..tapi sedap...saya pun tak pernah buat ayam masak lemak cili api ni..baru nak try..mmmm ok la..sedap..ada yang nak cuba? Ok jom semak resepi..

Bahan-bahannya:
½ ekor  ayam
2 biji kentang
1 helai daun kunyit
Garam secukupnya.
1 batang serai
1 cawan santan pekat

Bahan kisar :
10 biji cili padi
1 inci halia
3 biji bawang merah
1 cawan air

Cara-caranya ;
·         Kisar bahan-bahan yang perlu dikisar.
·         Masukkan semua bahan kecuali santan, masak hingga ayam dan kentang empuk.
·         Masukkan garam dan santan. Sentiasa kacau hingga mendidih.
·         Siap!! Boleh makan dengan nasi putih...Lazzzatt..
Selamat mencuba!!

Roti Jala

Ain Fajar | 7:18 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Sarapan pagi sewaktu en.abg cuti crismas yang lepas..dah lama tak buat, rasa teringin nak makan so usahakan projek menjala di pagi hari..acuan tak ada, saya berusaha untuk mencari acuan untuk buat roti jala..senang didapati dan harganya murah je..sesiape nak beli carilah kat kedai barangan plastik dan harganya RM1 je..
 Haaa ni lah rupa acuan roti jala. Rasanya kat pasaraya pun ada jual acuan ni. Layannn..

Ok dah kenal mcm mn rupa bentuk acuan roti jala, jom kita tengok resepinya pulak..sebelum ni saya ada post resepi roti jala juga tapi kali ni lain sikit..lebih sedap dan asli rasanya..warnanya pun asli..biasa roti jala warna kuning kan, so kali ni mmg warna kuning, sebelum ni saya buat warna hijau cantik juga..warna tak mempengaruhi rasa cuma pandangan mata kita je..jomlah semak resepi..


Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 cawan santan pekat
1 biji telur
Pewarna kuning
Secubit garam.

Cara-caranya:
·         Campurkan semua bahan dan blend hingga sebati.
·         Peram setengah jam.

·         Sementara tu leh la buat kuah kari atau sardin.
·         Ok, boleh la kait roti jala tu.
·         Cedok menggunakan acuan  roti, kemudian pusing pantas atas kuali yang telah di leser sedikit minyak. (Boleh guna kuali non stick, kuali leper atau kuali biasa.)
·         Apabila roti jala dah kering, angkat dan boleh terus lipat atau gulung.

Mudah je kan?..
 Ni gambar roti jala yang baru saya buat atas kuali leper.


Selamat mencuba.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...