Aug 20, 2013

Blueberry tart gulung

Ain Fajar | 7:48 PM | 13Comments |
Assalamualaikum

Di kala masa yang ade nie, suke saya nak syer kat sini resepi kuih raya yang sempat saya buat untuk tetamu yang bertandang ke rumah..tahun nie tak banyak buat kuih raya sebab tak menang tangan dengan oder bahulu dan kek2..tahun nie, kali pertama saya buat blueberry tart..sebelum nie buat yang nenas je, saje nak buat kuih muih nampak berwarna warni.


maaf la yer,  tak sempat nak snep gambar cantik2, asal ade gambar je lah yer..saya suke la resepi nie, lembut je, bila masuk mulut terus cair..tapi kalau tak pandai makan memang tersekat la kat anak tekak tu..hehe...saya suke tart yang macam nie..jadi kalau ade sesiapa yang suke juga tart yang macam nie, jom kita skodeng resepi..resepi nie saya ambik dari dapur k.yatie..k.yatie buat tart nenas..tapi saya ubah sedikit jadi bluberry tart.


Tart Gulung Blueberry

bahan-bahannya:
  • 250gm butter
  • 2 sudu besar gula castor
  • 2 sudu susu tepung
  • 1 bj kuning telur
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • secubit garam
  • 3 1/4 cawan tepung gandum
  • pewarna purple 
  • inti blueberry secukupnya
  • coklat putih sebagai hiasan.

cara-caranya:

  • pukul sebati buter dan gula, masukkan telur pukul sebati
  • masukkan bahan lain dan gaul hingga menjadi doh yang lembut
  • bulat2kan inti blueberry..
  • masukkan doh dalam acuan tart dan picit kemudian gulung.
  • bakar pada suhu 180c selama 20minit atau hingga masak.
 mudah jer..selamat mencuba

Almond London

Ain Fajar | 7:47 PM | 0Comments |
Assalamualaikum

Almond london antara biskut atau kuih raya yang wajib bagi saya sejak tahun lepas..memadangkan masih ramai peminatnya terutama di kalangan anak-anak dan kelurga saya..saya pun suke juga makan almond london nie..susah nak dapat makan almond london yang asli..rata-rata dalamnya kacang, tak pun badamnya separuh sahaja..coklat yang di gunakan tak berapa nak sedap..huhu..baikla buat sendiri kalau dah tau..biasa la, kalau kat pasaran tu kadang mereka nak jual yang murah jadi terpaksa guna bahan-bahan yang murah supaya dapat keuntungan...saya faham sebab saya juga berniaga..semua pelanggan nak murah dan sedap..apa yang pejual dapat kalau semua macam tu kan..ok lah, jom saya kita tengok resepi, lepas nie buat sendiri je..ambik la masa sedikit di hujung minggu untuk dapatkan hasil yang jamin puas hati..


inilah biskut almond london yang terhasil..saya buat 3 adunan, banyak hasilnya..saya dapat dalam lebih kurang 500 bj..cukup untuk oder kawan saya, mak mertua saya dan untuk rumah bapak saya.


resepi asal dari kak wan dan k1 pula ambik dari chef noraini..blogger yang semua orang kenal..saya suke sangat dengan resepinya sebab ianya menepati selera saya..memang tak cari resepi lain dah..


Biskut Almond London
sumber : chef Noraini & K1

Bahan-bahannya :
250gm mentega
450gm tepung gandum
100gm tepung jagung
150gm gula halus 
1 sb emplex
1 biji telur
1 sk esen vanila
badam biji

Hiasan
coklat masak
badam hancur

cara-caranya:
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan telur dan esen vanila kacau rata.
  • masukkan tepung gandum dan tepung jagung serta emplex, gaul rata hingga menjadi doh.
  • bulat2 kan doh dan masukkan badam.
  • bakar pada suhu 180c selama 20minit. sejukkan apabila biskut masak.
  • masak coklat secara double boil.
  • celupkan biskut dan masukkan dalam paper cup, tabur badam hancur di atas biakut
  • tunggu hingga kering dan simpan dalam bekas kedap udara.

selamat mencuba!!

My birthday

Ain Fajar | 5:43 AM | 1Comments |
Assalamualikum.

Syawal tahun nie, hari kelahiran saya jatuh di bulan syawal..tahun lepas pun sama..alhamdulillah..setiap tahun selepas saya menjadi sebahagian daripada keluarga en.abg, saya menyambut hari lahir bersama mak mertua saya dan adik ipar saya, kami lahir di bulan yang sama tapi hari sedikit berbeza dan tahun dengan mak berbeza tetapi dengan adik ipar lahir tahun yang sama..kira saya sebaya la dengan adik ipar saya, cuma saya tua 6 hari, dan dia tetap panggil saya kakak..biras saya isteri kepada adik ipar saya juga sebaya malah lebih tua bulan dari kami, tetap panggil saya kakak..mesti panggil ikut pangkat..sudah terdidik mesti panggil seseorang ikut pangkat termasukla sepupu..walaupun usia muda tetap kena panggil abang atau kakak..

eh ! cerita pasal pangkat plak..hari lahir saya jatuh pada 7 syawal iaitu 14 ogos..maka genap la saya 30tahun..dah masuk angka 3 dah..cepatnya masa berlalu...masuk angka 3 anak pun dah nak masuk 3..cepat je masa berlalu..tak perlu berahsia dengan umur, kerana ia mengingatkan saya kepada akhirat..perlu ade perubahan positif dalam diri..

kebetulan di hari lahir saya tahun nie, kami sekeluarga ke klang untuk beraya ke rumah adik beradik en.abg dan kami semua berpuasa 6 beramai2..di kesempatan itu juga kami berbuka puasa di restoren see food di tangjung harapan di port Klang...makanannya boleeeeh la..biasala kan bila dah biasa makan ikan fresh dari bagan bila dapat makan ikan yang dibekukan tak berapa nak sedap..tapi pemandangannya memang cantik di waktu malam.. sebab tu lah harganya mahal..walau macam mana pun kami sekeluarga berselera makan di kala seharian berlapar dan dahaga berpuasa..alhamdulillah..syukur dengan apa yang ada..


Dalam masa yang sama mereka semua meraikan juga hari lahir kami berempat, sorang lagi yang lahir di bulan yang sama adalah anak kakak ipar saya..yang lahir di bulan puasa 2 tahun lepas..



nie lah yang en.abg berikan kepada saya..sebuah jam tangan BONIA..memandangkan jam tangan lama saya dah rosak sebab tu en.abg gantikan dengan jam tangan baru...saya tak minta di ganti baru tapi cukup sekadar betulkan sahaja yang lama..sebab yang lama pun hadiah birthday saya 4tahun lepas..saya memang suka jam tangan yang comel, berwarna hitam berbentuk 4segi tepat. memang jam idaman saya..namun walau macam mana pun saya suke juga yang baru nie..yang lama nak baiki juga untuk kegunaan harian.


alhamdulillah, saya berharap bila usia saya mencecah 30-an nie hidup saya lebih baik dari sebelum nie, semoga Allah murahkan rezki saya, mudahkan urusan saya berbisnes, dan mampu mendidik anak-anak menjadi anak soleh dan solehah..serta kebahagian kami sekeluarga berpanjangan hingga ke akhirnya di dunia dan akhirat.   
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...