Aug 17, 2012

Biskut Almond London

Ain Fajar | 5:30 PM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Biskut almond yang sangat terkenal masa saya sekolah, saya dan arwah mak selalu buat sendiri..nak beli rasenye mahal la sangat pulak..ramai yang suke biskut nie..tu yang kami mesti buat..tapi agak lama juga saya tak buat biskut almond..tahun nie saya buat la, atas permintaan kawan baik saya, kawan dari saya kecik2 lagi..dia bekerja dah tentu tak de masa nak buat..dulu masa saya sekolah, kami buat biskut almond nie bersama, saje la seronok2..sekarang nie dia oder je dengan saya..tu yang saya buat balik biskut almond nie balik..tak sangka pulak c kakak dan c fina suke makan biskut nie..ye la kan coklat memangla suke..tapi di buang pulak badam yang kat dalam tu..sayangnye badam mahal2 di buang..adoi la ank oh ank..lepas nie buat untuk dorang tak yah letak badam, biar kosong je..

Resepi almond nie saya rujuk kat blog K1..sebab resepinya sama je dengan resepi yang saya buat dengan arwah mak dulu..memang sedap dan simple je bahan-bahannya..memang terbaieekkk lah.rangup je..tq pada K1

Biskut Almond London
sumber : chef Noraini & K1

Bahan-bahannya :
250gm mentega
450gm tepung gandum
100gm tepung jagung
150gm gula halus
1 sb emplex
1 biji telur
1 sk esen vanila
badam biji

Hiasan
coklat masak
badam hancur

cara-caranya:
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan telur dan esen vanila kacau rata.
  • masukkan tepung gandum dan tepung jagung serta emplex, gaul rata hingga menjadi doh.
  • bulat2 kan doh dan masukkan badam.
  • bakar pada suhu 180c selama 20minit. sejukkan apabila biskut masak.
  • masak coklat secara double boil.
  • celupkan biskut dan masukkan dalam paper cup, tabur badam hancur di atas biakut
  • tunggu hingga kering dan simpan dalam bekas kedap udara.

selamat mencuba!!

Biskut Dahlia

Ain Fajar | 5:00 PM | 0Comments |
Assalamualaikum..
tak tersempat nak update..curi masa kejap..lepas nie dah nak masak2 untuk raye esok...sayu rassanya bila ramadhan dah nak berakhir..terkenangkan arwah mak yang dah 4 tahun tak bersama kami..setiap kali ramadhan datang hati sebak teringankan arwah sebab masa bulan puasa la saya rapat dengan mak bertungkus lumus menyiapkan tempahan bahulu lapis dan gulung..sekarang saya sendirian menyiapkan tempahan kek lapis..bila tiba syawal lagilah terasa sebab rindu sangat masakan mak...tapi kami adik beradik redho dan berharap arwah mak tenang di san..aminnn...

oklah berbalik pada biskut dahlia yang saya sempat buat masa sibuk2 buat kek lapis hari tu..biskut nie kegemaran c kakak tu yang buat juga tu..buat satu adunan je dapat juga 3balang kecik..sebalang kakak dah makan, 2 balang lagi buat raye..saya sorok dalam kotak..kalau tak memang tak nampak bayangla..masa nak buat biskut tahun nie sangat terhad..
Biskut Dahlia nie sangat terkenal sejak zaman saya kecik2 lagi..saya tak pernah buat pun, selalu jumpa kat meja rumah kawan2..sekarang nie bila ramai blogger kate sedap saya try la  buat, memang sedapla biskut nie..kebetulan pula c kakak suka makan biskut nie..memang akan jadi biskut wajib la selepas nie..tahun lepas 1st saya buat (tengok kat sini), tahun nie kali kedua..memang best..resepi masih lagi menggunakan resepi abg mat gebu..memang biskut yang rangup dan gebu serta lemak ..sedapla kan..tq a.mat..saya nak syer resepinya kat sini..

Biskut Dahlia 
sumber : Mat Gebu (Tiffin biru) 

Bahan-bahan:
300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan) saya guna Anchor
160 g gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara
senang je kan..
selamat mencuba!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...