Aug 17, 2012

Biskut Almond London

Ain Fajar | 5:30 PM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Biskut almond yang sangat terkenal masa saya sekolah, saya dan arwah mak selalu buat sendiri..nak beli rasenye mahal la sangat pulak..ramai yang suke biskut nie..tu yang kami mesti buat..tapi agak lama juga saya tak buat biskut almond..tahun nie saya buat la, atas permintaan kawan baik saya, kawan dari saya kecik2 lagi..dia bekerja dah tentu tak de masa nak buat..dulu masa saya sekolah, kami buat biskut almond nie bersama, saje la seronok2..sekarang nie dia oder je dengan saya..tu yang saya buat balik biskut almond nie balik..tak sangka pulak c kakak dan c fina suke makan biskut nie..ye la kan coklat memangla suke..tapi di buang pulak badam yang kat dalam tu..sayangnye badam mahal2 di buang..adoi la ank oh ank..lepas nie buat untuk dorang tak yah letak badam, biar kosong je..

Resepi almond nie saya rujuk kat blog K1..sebab resepinya sama je dengan resepi yang saya buat dengan arwah mak dulu..memang sedap dan simple je bahan-bahannya..memang terbaieekkk lah.rangup je..tq pada K1

Biskut Almond London
sumber : chef Noraini & K1

Bahan-bahannya :
250gm mentega
450gm tepung gandum
100gm tepung jagung
150gm gula halus
1 sb emplex
1 biji telur
1 sk esen vanila
badam biji

Hiasan
coklat masak
badam hancur

cara-caranya:
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan telur dan esen vanila kacau rata.
  • masukkan tepung gandum dan tepung jagung serta emplex, gaul rata hingga menjadi doh.
  • bulat2 kan doh dan masukkan badam.
  • bakar pada suhu 180c selama 20minit. sejukkan apabila biskut masak.
  • masak coklat secara double boil.
  • celupkan biskut dan masukkan dalam paper cup, tabur badam hancur di atas biakut
  • tunggu hingga kering dan simpan dalam bekas kedap udara.

selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...