Feb 10, 2011

Cekodok Cempedak

Ain Fajar | 7:09 PM | 2Comments |
Assalamualaikum..
selamat pagi semua...dah sarapan ke?saya baru je siap masak sarapan. hari ni saya buat cekodok cempedak, lebih kurang mcm cempedak goreng ..cempedak ni pun fresh dr pokok kat kampung. masa saya bw dr kmpg belum masak lg, dah seminggu kat trgn cempedak pun masak.. c kakak mmg suka mkn cempedak ni, tu yg belum masak pun embahnya suruh juga bawa.bawa jugakla nnt kecik ati plak, c.abg awal2 dah kerut dahi tak nak bawa takut kereta dia berbau, saya pun suka so saya ambik trs masuk dlm kereta. peduli lah...belum masak bukan ada bau pun...oleh kerana yg makan cempedak ni budak kecik, sebelum goreng saya buang biji dan carik2 dulu, bila dah goreng jadilah macam kat gambar di bawah ni.
ha mcm nilah rupa cempedak goreng yg telah di buang biji dan di carik2 kecil. mcm cekodok kan? so saya ubahla name..xpe kita yg buat dia kannn. mcm cekodok pisang pun adoo nih...hehe..k jom kita tengok tepung di sebalik cempedak yg masak ranum tu..
Bahan-bahannya ;)
1 biji cempedak (20 ulas)
1 sk garam
1/2 cawan tepung kek (naik sendiri)
1/2 tepung gandum
3 sudu tepung beras
1/2 cawan air ( - +) agak2 la ye

Caranya;
  • buang biji cempedak dan carik2 kan, ketepikan
  • gabung semua tepung bersama garam.
  • bancuh tepung2 kacau sebati..kepekatan bancuhan tepung sama seperti bancuh tepung goreng pisang..
  • tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.
  • masukkan cempedak dan gaul rata.
  • panaskan minyak.goreng cempedak macam kita buat cekodok. jemput guna tangan dan boleh guna sudu.
hasilnya akan menjadi bulat dan gebu kerana penggunaan tepung naik sendiri dan ianya rangup hasil penggunaan tepung beras.
ok selamat mencuba!!!

Kangkung Belacan

Ain Fajar | 7:20 AM | 0Comments |
Assalamulaikum..
hallooo salam n3...menu tengah hari, kangkung belacan. yang bestnye kangkung ni dipetik dari parit depan umah kat kpg...masih lagi suci persekitarannya tanpa pencemaran dr mana2 pihak...mmg segar terbaik dr parit, gemuk2 lg, huh!! geram je..hahaha..rasanya ramai yg dah tau masak kangkung belacan ni.saya buat ikut suka main agak2 jer...
haaa tengok tu walau dah di masak layu tapi masih nmpk kesegarannya.biasanya kalau yg di beli kat kedai bila di masak dah tak nmpk rupa daun, layu yu yu...ok lah membebel la pulak..

Bahan-bahannya : )
2 genggam swayur kangkung
1 biji bawang sederhana besar
2 ulas bawang putih
2 inci belacan yg telah di bakar
2 sudu ikan bilis
8 biji cili padi

caranya : )
  • tumbuk semua bahan
  • panaskan minyak dan tumis bahan2 yg telah di tumbuk tadi hingga naik bau.
  • masukkan sayur kangkung gaul rata, masak hingga kangkung masak (lembut).

main campak2 je.senang sgt..ok
selamat mencuba
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...