Jan 16, 2011

Bingka Roti Berlauk

Ain Fajar | 5:32 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..

lama x post citer..penyakit M ni makin parah plak...geram toi la...hari ni saya dah berlawan pun dgn Penyakit M ni...dush!!dush!!dush!! ha saya menang juga huahahaha...bukan pe ari2 saya ada beli sebuku roti yg x dpt di kenal pasti jenamanya..oleh kerana roti gardenia xada saya rembat je la..pastu e.abg kate apasal rotinyer keras yer? ops! hehehe...diam je lah...maka terbengkalaila roti tu smpi nak luput tarikhnyer ...

haa ni lah roti yg saya rembat aritu...bla pg dapur je nmpk roti ni terbengkalai, terbayang2 roti ni pgl suh mkn dia, kesian plak..nak buang lg la sayangnye lah..so sy pun pegi la tinjau2 blog sifu2 yg selalu saya singgah..hah! jumpa dah kat blog k.yatie dari sinar kehidupanku..terus saya C & P dan buat...

tadaaaaa!! hihihi terus jadik, sedap jugak tau..tamat lah riwayat roti ni tanpa berlaku pembaziran...hehehe yg hitam2 tu bukan hangit tau tapi saya letak serunding yg sememangnye dah gelap, saje je tambah, syg serunding tinggal seco'et xde sape nak mkn...


ni lah hasilnya, soryla rupanya kurang cantik coz bingka lembut sgt2, terlebih air, tu lah kan pndi2 je tmbh airnye, kes syg air santan punye pasal laa..ok lah jom kita semak resepinya..minta izin ye kak yatie sy C & P resepi akak..tq coz kongsi resepi ni..tapi ada jg yg saya ubah tang lauknye, ye lah ikut bahan yg ada kat dapur je..

Bahan-bahannya : )

Untuk bingka roti :

10 keping roti putih
800 ml santan
3 sudu tepung gandum
3 sudu mentega
3 biji telur
garam secukupnya


Untuk lauknya:

400 mg daging cincang / daging ayam cincang
2 biji bawang besar, dicincang
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*(*ditumbuk halus)
3 camca besar rempah kari daging
3 camca besar sos cili 
200 ml air
Garam secukup rasa
bawang goreng 




Cara-caranya:


UNTUK BINGKA ROTI:-
  • Panaskan oven pada suhu 190C, lenser tin berukuran 10 x 10 inci. Ketepikan.
  • Roti disiat2 kecil dan rendam dengan santan tadi hingga kembang kemudian masukkan semua bahan untuk bingka kecuali garam, dan kacau hingga sebati.
  • Perasakan dengan sedikit garam. Tuang dalam tin tadi dan bakar 30 minit.
UNTUK LAUK :-
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bahan tumbuk hingga harum, masukkan rempah kari dan  sos cili.
  2. Kacau rata dan masukkan daging ayam cincang  dan tuang air
  3. Tambah garam secukup rasa dan masak hingga kering.
  4. Kalau suka boleh tambah lada hitam. Angkat dan sejukkan. 
UNTUK BINGKA ROTI BERLAUK :-
  1. Keluarkan bingka dari oven tadi.
  2. Tabur bahan lauk (n0.2) atas bingka dan ratakan, kalau dapat, baki minyak dari bahan lauk jangan dimasukkan sekali.
  3. Sambung membakar selama 30 - 35 minit lagi. Bila masak sejukkan sepenuhnya.
  4. Tabur dengan bahan hiasan dan boleh potong untuk disaji sebagai minum petang atau sarapan pagi. 
Selamat mencuba..kalau ada roti yg dah nak luput tarikhnye leh la buat bingka ni.. kalau mmg nak try lagi bgs kan ok...cawwww
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...