Aug 20, 2013

Blueberry tart gulung

Ain Fajar | 7:48 PM | 13Comments |
Assalamualaikum

Di kala masa yang ade nie, suke saya nak syer kat sini resepi kuih raya yang sempat saya buat untuk tetamu yang bertandang ke rumah..tahun nie tak banyak buat kuih raya sebab tak menang tangan dengan oder bahulu dan kek2..tahun nie, kali pertama saya buat blueberry tart..sebelum nie buat yang nenas je, saje nak buat kuih muih nampak berwarna warni.


maaf la yer,  tak sempat nak snep gambar cantik2, asal ade gambar je lah yer..saya suke la resepi nie, lembut je, bila masuk mulut terus cair..tapi kalau tak pandai makan memang tersekat la kat anak tekak tu..hehe...saya suke tart yang macam nie..jadi kalau ade sesiapa yang suke juga tart yang macam nie, jom kita skodeng resepi..resepi nie saya ambik dari dapur k.yatie..k.yatie buat tart nenas..tapi saya ubah sedikit jadi bluberry tart.


Tart Gulung Blueberry

bahan-bahannya:
  • 250gm butter
  • 2 sudu besar gula castor
  • 2 sudu susu tepung
  • 1 bj kuning telur
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • secubit garam
  • 3 1/4 cawan tepung gandum
  • pewarna purple 
  • inti blueberry secukupnya
  • coklat putih sebagai hiasan.

cara-caranya:

  • pukul sebati buter dan gula, masukkan telur pukul sebati
  • masukkan bahan lain dan gaul hingga menjadi doh yang lembut
  • bulat2kan inti blueberry..
  • masukkan doh dalam acuan tart dan picit kemudian gulung.
  • bakar pada suhu 180c selama 20minit atau hingga masak.
 mudah jer..selamat mencuba

13 comments:

  1. Boleh tau x...u pakai perwarna ungu apa ye..sbb yg saya beli warna die pucat...xcantik

    ReplyDelete
  2. Sy tak pasti sbb tokey kedai yg bg .katenye mmg utk buat biskut.purple verlvet rasenye

    ReplyDelete
  3. assalam ain..

    wana copy resepinya ya..raya tahun ni nak buat..hehe..apapun, tq. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg utk di kongsi resepinya..hot sale nie..cuba lag buat jualan.

      Delete
  4. Salam sis, tepung susu sudu besar or kecil, saya rasa awak terlupa nak letak. :)

    ReplyDelete
  5. Susu tepung tu gn sudu besar..susu tepung tu sy Saje tambah., spy rasa lbh lemak.

    ReplyDelete
  6. Salam sis. boleh x bg dlm bentuk gram utk tepung. sbb ukuran cawan yg diguna setiap org tu mesti xsama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sukatan cawan yg sy gn adalah cawan dan sudu metrik..jd mst sama setiap org..dan pengggunaan tepubg bergantung jg pd kelembutan yg sis akn dpt..jgn masukkan tepubg sekali gus tapi sikit demi sedikit..sbb kelrmbutan doh jg bergantung pd kecairan cecair yg sis mix nnt..sukatan yg sy bg tu biasanya sedang elok.

      Delete
    2. Sukatan cawan yg sy gn adalah cawan dan sudu metrik..jd mst sama setiap org..dan pengggunaan tepubg bergantung jg pd kelembutan yg sis akn dpt..jgn masukkan tepubg sekali gus tapi sikit demi sedikit..sbb kelrmbutan doh jg bergantung pd kecairan cecair yg sis mix nnt..sukatan yg sy bg tu biasanya sedang elok.

      Delete
  7. Sis... u ada jual tak kuih ni?

    ReplyDelete
  8. Sy mmg jual biskut tart bluberry gulung ni...tap tempahan utk raya 2015 da d tutup dan biskut ni tak boleh di pos.

    ReplyDelete
  9. Assalam sis tumpang tanya, inti blueberry tu bakery ade jual ke utk buat tart gulung ni.. Bru brcadang nk buat raya taun ni.. Hihi.. TQ!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...