Apr 28, 2014

Bahulu ikan

Ain Fajar | 4:12 AM | 2Comments |
Assalamualaikum

n3 kali ni nak tayang bahulu ikan yang di oder oleh orng kampung saya yang nak di jadikan hantaran.
selalu buat mesti melekat, tu yang tantion nak buat, tapi bila oarang oder nak juga terima..sebab kalau tak buat kita tak boleh nak buat R&D..dari situ kita boleh belajar dari kesilapan.

 Inilah hasil bahulu ikan yang saya buat.kali ni alhamdulillah semuanya elok, tak melekat dan tidak ade yng rosak. tips penting supaya bahulu tak melekat pada acuan, adalah, bahulu harus betul2 masak luar dan dalam dan kita titikkan sedikit minyak ke dalam adunan bahulu. kekerasan bahulu bergantung pada kuantiti tepung dan cara kita menggaul dan sebatikan tepug dengan adunan telur


Bahulu ikan

bahan-bahannya:

1 cawan telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1sk baking powder
1 sk vanila
2sb minyak

cara-caranya:
pukul telur, gula dan vanila hingga kembang dan ringan
ayak tepung dan baking powder
masukkan tepung sedikit demi sdikit dan gaul secara berlahan hingga sebati.pastikan adunan tetap ringan untuk mendapatkan bahulu yang lembut
masukkan minyak dan gaul rata
panaskan acuan dalam oven dan sapu minyak
masukkan adunan dalam acuan benuk ikan dan bakar pada suhu 200c selama 5minit.


selamat mencuba! :)

Apr 21, 2014

Roti sarang lebah

Ain Fajar | 12:27 AM | 5Comments |
Assalamualaikum.


musim roti sarang lebah sedang melanda blogger dunia masakan dan group roti di fb..bila masing2 dah post roti nie dan komen yang positif membuatkan saya sangat teringin nak merasa roti yang comel dan sedap ni..namanya pun unik je..ramai juga antara kawan2 yang dah dapat hasil yang lumayan hasil menjual roti sarang lebah ni..walaubagaimana pun saya curi juga masa untuk membuat roti nie..masa dalam pantang teringin sangat nak buat..bila habis je pantang saya terus beli bahan2nya..bila oder da siap saya terus buat roti ni.


bila roti  ni siap saya terus makan...mmmmm nyammmyyyy..sangat sedap dan lembut..rase lemak lembut sos batterscort dan hirisan badan yang memang sedap.. sos buterscort harus di perbaiki..sebab kalau sosnya lebih pekat mesti lagi sedap..xtau ape yang kurang..mungkin kena letak tepung sedikit untuk memekatkan kuahnya..


okeyy jom kita skodeng resepinya..sangat mudah dan senang.

ROTI SARANG LEBAH
sumber : citarasawan

bahan-bahannya:
2 cawan tepung gandum
2sd besar gula kastor
1 sk baking powder
1/4 cawan minyak jagung
1/4 cawan yorgert
1/2 caw an air
3grm yis kering

caranya:
masukkan semua bahan kecuali minyak
uli semua bahan hingga menjadi doh, masukkan minyak dan uli lagi hingga elastik
rehatkan doh hingga naik 2x ganda
bahagi doh 15gm dan masukkan erus ke dalam loyang , tunggu hingga doh naik 2xganda
bakar pada suhu 180c selama 25minit

sangat lembut, lemak bercream.


antara oder dr kawan2, mereka semua sukakan roti nie terutama sos buterscort yg sgt lemak dan manis.

Apr 20, 2014

spans cake

Ain Fajar | 11:24 PM | 0Comments |
Assalamualaikum

 salam n3, dah lama tai up date resepi..masalah nak masukkan gambar, kini saya dah jumpa jalan penyelesaiannye..alhadulillah..dah lama saya nak kongsi resepi kek span yang boleh kita pelbagaikan rasa dan persembahannya..bayak saya google resepi yang sudah pun saya cuba ..dari situ saya dah jumpa pelbagai tips dan sukatan resepi yang sesuai untuk saya..saya ubah sedikit sukatan resepi mengikut keselesaan saya..jadi jika ada yang nak mencuba resepi yang saya ubah sendiri ini silakan..tak salah kalau kita mencuba banyak kali untuk dapatkan hasil yang memuaskan..maaf yer, xde gambar yang sudah di potong dan xde pulak gamabr yang telah di mekup..tak sempat nak ambik gambo..


ok jom lh tengok resepi dan sedikit tips yang suka untuk saya ingin kongsikan.

KEK SPANS 

bahan-bahan2:

150gm tepung kek
150gn gula kastor
1sk ovallate
1sk vanila
4 biji telur
40gm air susu
40gm minyak @ mentega cair

cara-caranya:

masukkan semua bahan kecuali air dan minyak..
pukul laju sambil masukkan air susu..pukul hingga kembang
masukkan minya dan kacau sebati guna kaedah kaup balik

tuang dalam loyang yang telah di sapu minyak dan taburan tepung. sapu minyak di dasar sahaja . jangan sapu minyak di dinding loyang kerana ianya akan membuat kek akan turun apabila ianya kluar dari oven
masak dalam oven pada suhu 180c selama 30minit
selepas kek masak terus terbalikan kek di atas redai untuk mengelak kek turun balik.apabila ianya sejuk baru lah boleh keluarkan kek dari loyang.
boleh la dihidangkan atau di aising dengan deco yang di minati.

selamat mencuba!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...