Jun 16, 2013

oder kek

Ain Fajar | 7:25 AM | 2Comments |
assalamualaikum.

minggu lepas, minggu yang agak sibuk juga bagi saya..sebab jadual bertukar bila pak cik saudara saya meninggal dunia yang berpunca sakit Tibi..biasanya saya di bantu oleh mak tiri saya bila kuih muih memang mk tiri saya yang uruskan..saya pula ambil tempahan kek..minggu nie saya mengejar masa untuk siapan sample kek lapis serwak untuk sample..memandangkan bulan puasa tinggal hanya 3 minggu saya mesti edarkan sample secepatnya..namun ianya dapat dikawal..alhamdulillah..salam takziah buat mak tiri saya..

saya cuma nak up date oder sahaja, sebab badan nie cukup lesu je rasanya..c kakak pulak demam..hhhmmm


ni adalah antara sample kek lapis serawak untuk di edarkan minggu depan.
ade 9 jenis perasa yang berbeza dan untuk 11 orang yang sudi membantu saya menjualnya.

lolicoklat, yang di oder oleh kembar kawan sekolah saya..50batang untuk doorgif beday anknya.

kawan saya juga oder kek birthday untuk anaknya..xboleh nak deco lebih2 sebab kek kecil dan edible besar, lagi pula cheese kek tak boleh deco nak deco lebih2.

oder dari kawan sekolah saya, sambutan birthday untuk anaknya..kawan saya nak bawa ke sekolah..beday boy juga..deco simple jer..alahmadulillah kawan saya suke.


last minute oder..tapi regular costumer..jadi susah nak tolak oder nie..saya terima dengan senang hati.

ok lah nie jer..heheh 
 


Jun 4, 2013

Pau Goreng

Ain Fajar | 4:14 AM | 21Comments |
Assalamualaikum

selamat petang, minum petang bersama pau goreng..hhhmmm memang sedap..nak ikutkan saya nie tak la suke makan kuih yang beryis, tapi sejak dah besar dan boleh buat sendiri suke la pulak dengan kuih2 yang ade yis..pau goreng juga bukan antara kuih yang jadi pilihan..bila nampak orang jual memang tak pandang pun..sebab ade bau yis dan sedikit berminyak..bila makan mula la pening kepala..tu dulu la..kini dah berubah..hehe..

saya buat pau goreng nie, bila saya ade permintaan dari kawan saya minta saya hantar kuih basah untuk jualan di kedai makannya di waktu petang..alamak! saya dah la tak suka makan , jadi tak de nak ambik tau untuk membuatnya..saya takut kuih pau goreng yang saya buat sama macam saya makan sebelum nie..tapi kawan saya nak juga kuih pau goreng kerana kuih nie sangat laris dan sangat mendapat tempat di hati pelanggannya tu...hhhmmm, seperti biasa saya tak nak menghampakan kawan saya dan saya menyahut satu lagi cabaran..bukan susah nak buat pau goreng nie, tambahan pula apabila kita dah biasa buat donut sama je kaedahnya..resepi juga boleh guna doh yang sama.


saya google respi pau goreng..cari punya cari, jumpala resepi yang mendapat komen yang positif dari tuan rumah, tak silap saya jumpa di blog k.nor..katenye pau goreng yang di hasilnya tidak berminyak..saya pun suke lah..dan terus je salin resepi dan terus mencubanya..alhamdulillah..dohnya lembut, tak melekat, cepat naik dan sangat cantik gebunya..dan bila pau di goreng, pau naik dengan cantik gebunya dan tidak berminyak..memang sedap, tiba-tiba saya terus suke dengan pau goreng nie.. senang je nak membuatnya dan jimat masa..memang ini yang saya cari dan tak cari resepi lain dah..

ok jom nak syer kan kat sini resepinya..mana tau ade yang teringin nak mencubanya..minta halal tuan punya resepi dan sumber saya..saya lupa dari mana saya ambik resepi sedap dan mudah nie..dah banyak kali buat setiap hari, baru hari nie saya dapat kongsikan di sini.


PAU GORENG

Bahan-bahannya:

250gm tepung roti
250gm tepung gandum
100gm gula
11 gm yis kering
2 biji telur
200ml air
100gm marjerin
50gm susu tepung

caranya;
  • masukkan semua bahan kecuali mentega..masukkan air sikit demi sedikit hingga boleh menjadi doh.uli hingga menjadi doh yang licin
  • masukkan marjerin dan uli lagi hingga doh licin dan elasti.
  • timbang 35gm dan bulatkan padat.
  • leperkan menggunakan tangan dan masukkan inti kacang merah dan cantumkan dan leperkan.
  • rehankan pau goreng hingga ringan.
  • goreng pau goreng hingga warna kekuningan dengan api yang perlahan.
boleh menggunakan doh yang sama untuk menghasilkan donut yang gebu..jangan tak percaya jika doh ni boleh hasilkan donut sama macam kat Big Aplle dan Dunky Donut.







Jun 1, 2013

oder ujung bln 5

Ain Fajar | 10:04 PM | 0Comments |
Asalamualaikum.

masih mood musim kenduri kendara..macam2 juga rancangan masing2..minggu nie, 5hari nie saya sibuk dengan bermacam2 tempahan..kek kawinnya, kek hantaran adik2 nak bertunangan, kuih bahulu untuk kenduri, apam polkadot, kek caremel untuk makan2, dan kuih muih basah..tak cukup nafas dibuatnya..huhu..tapi saya happy dengan ape yang saya buat.

red velved with cream cheese dan foundant

chocolate moist with ganesh dan foundant


chocolate moist with ganesh dan filling coklat
kek weding, sebenarnya saya sating bunga dalam keadaan bucu kek dicantumkan, sayangnya saya tak dapat nak tolong satingkan..walau macam mana pun tq pada Delaila.semoga berbahagia.


chocolate moist with ganesh dan edible image. kek anivasary..semoga kekal selamanya


kek spans with butercream, 
kek birthday


weding cake, chocolate moist with butercream. tqvm liana


kek caremel untuk makan2 jer


chocolate moist with ganesh untuk hantaran perkahwinan.
tqvm liana


apam polkadot.tqvm leyana.

tqvm untuk semua yang sudi oder.
bahulu lapis dan bahulu gulung kuih muih basah tak sempat nak snep.


majlis pertunagan

Ain Fajar | 9:10 PM | 1Comments |
Asalamualaikum.

masih lagi musim cuti sekolah dan musim perkahwinan dan macam2 kenduri kendara di adakan..adik ipar saya juga mengambil tarikh cuti sekolah untuk mengikat hubungan pertungannya dengan pasangan pilihan hatinya..semalam saya serta ank2 pergi ke kuala lumpur untuk majlis tersebut..eb.abg tak dapat nak datang sebab dah kena naik laut..majlis pertunagan adik ipar saya nie, saya juga turut di pertangungjawabkan dalam gubahan hantarannya..tengok gambar je lah tak nak citer banyak2..semua gubahan ini di bantu oleh mak mertua saya..semangat lain macam bila anak bongsunya nak bertunang..katenye lepas nie dah xde nak buat gubahan, jadi kali terakhir nie dia keluarkan semua idea dan semua benda nak buat..hehe


tuala yang digubah menjadi buah cempedak


kain pasang yang di ubah menjadi bunga


gubahan telekung


gubahan untuk tempat letak cincin


lolicoklat, yang saya jadikan sebagai gubahan bunga dalam bakul

atas permintaan bakal biras saya yang inginkan kek kasut tumit tinggi
inilah yang termampu saya lakukan.1st saya buat kasut tumit tinggi dengan menggunakan foundant..bayak kelemahannya..tapi in sya allah lepas nie boleh buat lagi..pengalaman memberi pengajaran buat saya untuk memperbaiki setiap kelemahan. 
hantaran kek dari pihak lelaki untuk pihak perempuan, kek redvelvet moist

kek kereta hinda EK9, juga atas permintaan adik ipar saya dari pihak perempuan untuk pihak lelaki..
kek coklat moist kerana kek nie merupakan kegemaran anak2 buah saya..jadi mesti habis..berbaloi lah penat lelah saya menghasilkan kek nie sepanjang malam.

dah kena langgar pun semalam dari belakang, macam kereta en.abg saya..huhu langgar lari nie..haha


bahulu udang, permintaan mak mertua saya.


cek untuk hantaran perkahwinan..dah bagi awal2 dah nanti senang nak berbelanja masa hari perkajwinan mereka..nampaka berapa nilainya..duit hantaran sekarang paling sikitla 10k..


inilah bakal biras saya, teman hati pengarang jantung adik ipar saya..orang jauh nie dari sabah..nanti kami terbang ke sabah la masa majlis perkahwinan mereka.

tahiah buat adik ipar saya saiful anuar dengan pasangannya suriyati
semoga kekal kejinjang pelamin..jangan gaduh2 selalu banyak dugaan yang akan di tempuhi sepanjang berdarah manis nie.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...