Sep 3, 2013

kek lobak merah

Ain Fajar | 7:55 PM | 1Comments |
Assalamualaikum

Baru2 ni saya buat kek lobak merah, atas permintaan kawan saya untuk jamuan raya suaminya di sekolah..pertama kali saya membuatnya..dan raya tahun nie juga buat pertama kalinya juga saya merasa kek lobak merah..bukan saya yang buat tapi kakak kepada biras saya..apa yang saya rasa kek lobak merah ni moist dan halus je parutan lobak merahnya dan badam serta kismis yang sedikit hancur..memang sedap bila di gandingkan denga cream cheese yang sedikit masam, lembut je..atas permintaan kawan saya tu, saya memberanikan diri untuk membuat kek lobak merah nie..risau juga ianya tidak menepati citarasa yang menikmatinya..


inilah rupa kek lobak merah saya yang telah di toping..saya tak sempat nak snep gambar sebelum di aisingkan..nak kejar masa..saya merujuk ke dapur k.zu yang memang banyak menerima tempahan kek lobak merah..menurut k.zu kek lobak merah yang di kongsikan ini moist dan lembut..jadi saya pun mencubanya..bila kek dah siap di bakar ade lebihan yang membukit ke atas kek..jadi saya pun potong dan meratakan permukaan supaya cantik bila di aising..lebihan yang saya potong itu, saya makan dan rasanya tak rase moist lah..mungkin ade kesilapan saya di situ atau mungkin kek nie bila ianya memakan hari baru menjadi moist sepertik kek buah..hhhmmmm perlu buat kajian tetang kek lobak merah nie supaya saya dapat struktur kek yang saya sebenar..saya mesti cuba buat lagi...raa haji nie nak try buat lagi..


ok, jom tengok resepi, saya nak cuba buat lg raya haji nie nanti..
sumber dari k.zzu dan k.zzu plak merujuk dari blog rakan blogger lain , citarasa rinduan, dapur mamasya dan intan berlian

BAHAN BAHAN

4 biji telur besar ~ kkzu guna 5 biji telur gred B
1 1/2 cawan gula castor ~ tak laaa manis sangat sebab buah carrot tu dah potong rasa manis kek
2 cawan tepung gandum ~ ayak
1 sudu kecil soda bikabonate ~ ayak
1 1/2 sudu kecil baking powder ~ ayak
1 cawan minyak jagung
2 1/2 cawan carrot parut ( 340 gm ) ~ perah layang air nye 
1 cawan walnut ~ kkzu letak 100 gm ~ potong kecil kecil ~ kkzu tak panggang
secubit garam

* bahan bahan lain seperti serbuk kayu manis dan esen vanilla kkzu tak letak walaupun ade pada resepi asalnye ~ terpulang pada you ols nak letak ye.Kkzu sangat sangat tak suke kek bau rempah. ( saya pun x suka dengan rempah jadi saya ikut cara k.zu)
* Perah layang makne nye perah sedikit aje air nye .Kekadang terdapat lobak merah yang terlalu banyak kandungan air nye.Tak semue lobak merah berair. Tujuan nye supaya kek tak menjadi bantat dek kandunag air yang berlebihan. 


CARA CARA

Putar gula dan telur hingga kembang dan gebu
Masukkan minyak jagung
Masukkan tepung bercampur baking powder dan soda bikabonate
Masukkan walnut
Akhir sekali masukkan secubit garam dan  lobak merah ~ kaup balik sahaja
Masukkan adunan ke dalam loyang 9 inci yang telah di gris kan dan bakar kek selama 1 jam @ lebih  ~ bergantung pada kepanasan oven masing2 ye.

TOPPING CHEESE
 260 gm creamcheese
130 gm butter anchor ~ salted
130 gm gula icing ~ ayak

Putar ketiga tiga bahan ini sebati aje ~ jangan sampai kembang ,,nanti cheese melembik

toping la kek ikut suke dan kreativiti masing2..
 kek yang saya xdapat nak potong sebab untuk tempahan, lepas nie kalau buat utk senadiri boleh la potong.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...