Jan 11, 2011

Pokok Kelapa Dah Tumbuh

Ain Fajar | 6:10 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

mmhuahahaha...pokok kelapa sape plak yg dah tumbuh ni...pokok kat kebun ke, tak pun pokok yg saya tanam kat depan umah...ish!!ish!! mana buleh nak tanam pokok sesuka ati, bukan umah sendiri, sewa je..kebun yg kat kpg tu mmg dah ada pokok kelapa tak yah nak tanam dah, leh tumbuh sendiri..

haaaa ni lah rupa pokok kelapa yg saya maksudkan, nampak tak rambut yg terpacak kat atas kepala c fina tu, kami panggil pokok kelapa, dah lama kami tunggu rambut c fina ni panjang, dah x sabo nak ikat rambut dia mcm pokok kelapa...hihihihi..rambut c fina ni mmg lambat tumbuh n panjang ikut ayah dia la, kalau potong rambut leh tahan 2 3 bulan baru potong lagi..ramai org kate c fina ni lelaki, muka sebijik ikut muka ayahnya..siap ada org kate saya ni teringin sangat nak anak lelaki.tu yg muka ank pompuan pun mcm lelaki..hish!! pepandai je kan.boleh di terima ke?.saya tak penah pun berperasaan sampai ketahap tu...bukan biasa ke kalau anak pompuan ikut muka ayahnya? barula rumah yg kami bina ni sejuuuuuk je..what everlah..

haaaa gmbr kat atas tu antara syuhada (kakak) dengan fina yg telah tumbuh pokok kelapanya buat pertama kalinya...haha c kakak ni cpt ckit tumbuh dan panjang rambunya, c kakak botak masa umur dia 5bln, umur dia 8 bulan dah boleh ikat pokok kelapa...c fina pulak botak masa 3bln, baru sekarang umur setahun lbh baru boleh ikat pokok kelapa, mmg la kami ni x saba, sebab beza sangat dengan kakak dulu..ingat masa raya yg lepas dah ada pokok kelapa rupanya tak ada lagi... haaa perasan tak yg dorg ni dua2 ikut muka ayahnya, masa dorg kecikla dah besar lainla sikit kot..


masa kakak umur setahun dah leh buat dua tocang, pokok kelapanya dah membiak..haha c kakak ni lagi nmpk gemuk dan sangat2 montel,risau juga saya dia jadi montel sampai besar. tapi bila dah dapat kaki dan berenti menyusu terus turun berat badan dia..kami x perasan pun.  bila tengok gambar baru perasan...tak tau la c fina nnt mcm mn, kurus ke tidak bila dah besar nnt..c fina ni lain sikit semua benda dia balun..


sekarang berat kakak 11 kg je, c fina plak 10 kg..sikit lagi dah nak sama dengan kakaknya..tak heranla kalau dia tolak kakaknya, compom kakaknya tegolek...

ok lah cawww dulu..

Laksa

Ain Fajar | 5:27 AM | 1Comments |
Assalamualaiku..

Selamat malam...malam ni saya tak makan nasi tapi makan laksa je..terasa teringin nak makan laksa la plak. kalau dah makan laksa mmg x pandang benda lain dah..faberet nih!!en.abg pun suka sangat, mmg senang keje..laksa ni mmg feberet kami adik beradik, dulu kalau arwah mak buat laksa dah mcm buat stok berniage je, beli ikan sekilo tok buat kuah laksa, kalau tak mmg tak cukup...hahahaha..rindunya ms zaman dolu2..

tadaa... ni la laksa yg saya buat ptg tadi, saje buat kuah pekat n pedas, dah alang-alang buat sendiri biau la malatop, yee dak? nampak yg warna hitam tu, itu otak udang @ petis, utk melemakkan lagi kuah laksa, mst tarok kalau tak mmg tak cukup syarat...baru kawww..ok jom kita semak resepinya..

Bahan-bahannya : )

4 ekor ikan kembong
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
20 tangkai cili kering ( boleh tambah jika suka pedas)
2 inci belacan
2 sudu kecil garam (ikut citarasa sendiri)
1/2 sudu ajinomoto
sekeping asam keping
2 kumtum bunga kantan
beberapa helai daun kesum

cara-caranya:

  • rebus ikan dengan menggunakan 500 ml air
  • asingkan isinya dan kisar halus dengan menggunkan air rebusan ikan tadi
  • kisar halus tulang dan kepala ikan kembung dan di tapis
  • kisar semua bahan kecuali asam keping.
  • masukkan semua bahan ke dalam periuk dan jerang hingga mendidih
  • masukkan asam keping, garam, daun kesum dan bunga kantan kacau hingga mendidih.

dah siap. selamat mencuba!!!! cawwww...
re
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...