Feb 24, 2011

Masalode

Ain Fajar | 8:49 PM | 0Comments |
Assalamualaikum...
salam pagi jumaat untuk semua...dah sarapan? pagi ni saya sarapan kuih masalode..tak pasti nama dan ejaannya betul ke tak..asal ada bunyi ok la tu...kuih ni mengingatka saya masa zaman sekolah dulu..tiap2 hari mesti mak cik kantin buat kuih ni, ye la mana tak nyer senang nak buat dan modalnya pun murah...masa my mom niaga kat kantin sekolah dulu  pun hari2 la saya dok mengadap kuih ni.dah lama tak buat..masalode ni antara kuih paberet saya, tak sangka plak en.abg pun suka masalode ni masa dia sekolah dulu..serasi latu..hihi..sebenarnya en.abg la yang suruh buat masalode, tibe-tibe teringin nak makan, rindu masa zaman sekolah dulu katenye...saya pun buatla memandangkan dah lama tak buat dan nak buatnya bukanlah susah pun..

 haaa ini la rupa masalode yang saya buat pagi tadi, senang, cepat dan murah je kosnyer..saya buat dapatla dalam 13 biji..jadilah makan 2 orang, kakak 2 biji dah cukup, c fina 1 biji pun tak habis2..gigi depan je yg ada lambat la dia makan...

Bahan-bahannya : )
2 cawan kacang dal
1 tangkai cili kering
½ sk garam
Secubit perasa (ajinomoto)
½ biji bawang besar
1 sk jintan putih
1 tangkai daun kari

Cara-caranya :
  • Remdam kacang dal semalaman.
  • Kisar kacang dal guna blander kering. (jangan terlalu lumat dan jangan terlalu kasar, yg sedang2 saja)
  • Hiris halus, cili kering, bawang dan daun kari
  • Gaulkan kesemua bahan dengan kacang dal yang telah di kisar.
  • Kepal-kepalkan dan bulat2kan..
  • Apabila ingin menggoreng leperkan guna tangan masalode ikut citarasa masing2..jika ingin rangup leperkan nipis, dan ingin lembut leper sedikit sahaja..ok
  • Goring garing…siap!!!
Senang je selamat mencube ok!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...