Sep 23, 2012

Apam tepung beras

Ain Fajar | 7:28 PM | 0Comments |
Assalamualaikum.
selamat pagi, sarapan ape yer pagi nie...pagi nie sayasarapan apam tepung beras yang sangat lembut dan sedap...lembut sangat, bila masuk perut tak rase ape dah macam kapas je..tak sedar pun dah makan berapa biji..saya memang suka apam nie, syuhada pun suka, ni yang rajin nak buat bila ank2 suka mesti buat berulang kali...biasanya saya makan dengan kelapa parut..tapi kelapa tak de jadinya makan macam tu sahaja..ni pun dah sedap. kalau ade kelapa parut lagi la sedap kan lemak masin di tambah kelebutan bak
kapas..aduhai...

                                  
Resepi ni saya tengok kat dapur k.yatie..bila tengok apam salju k.yatie warne hijau putih nampak cantik dan menyelerakan je..salin resepi terus buat...ade juga saya buat warne pink, tapi da satlekan oleh si kakak..baru  je turun dari pengukus dia dah tunggu, terus suruh letak kat pinggan..dia dah cop la yang pink, tak sempat la nak snep..warne hijau dan putih ni je la yang tinggal..bayak juga satu adunan, rasenya dalam 50 biji ade..2 kali saya kukus..

jom-jom tengok resepinya..saya amik dari dapur k.yatie..ade adunan yang saya tambah eno sebelum proses kukusan, hasilnya bertambah lembut dan kelembutannya tahan lama..tu yang merekah tu..

Apam tepung Beras

Bahan-bahan

2 cawan nasi
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
1 3/4  cawan gula pasir
2 1/2 cawan air
1 sb yis kering
pewarne

Cara-caranya:

  • blend nasi, gula dan air hingga nasi lumat dan halus.
  • masukkan yis kering dan blend lagi.
  • masukkan tepung sikit2 dan blend sebati, sampai tepng habis.
  • perapkan adunan 3 jam.
  • tiiskan pewarne dan masukkan ke dalam acuan dan kukus.
  • kukus selama 15minit.

sediakan dengan kelapa parut...memang sedap.
selamat mencuba!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...