Jun 4, 2013

Pau Goreng

Ain Fajar | 4:14 AM | 21Comments |
Assalamualaikum

selamat petang, minum petang bersama pau goreng..hhhmmm memang sedap..nak ikutkan saya nie tak la suke makan kuih yang beryis, tapi sejak dah besar dan boleh buat sendiri suke la pulak dengan kuih2 yang ade yis..pau goreng juga bukan antara kuih yang jadi pilihan..bila nampak orang jual memang tak pandang pun..sebab ade bau yis dan sedikit berminyak..bila makan mula la pening kepala..tu dulu la..kini dah berubah..hehe..

saya buat pau goreng nie, bila saya ade permintaan dari kawan saya minta saya hantar kuih basah untuk jualan di kedai makannya di waktu petang..alamak! saya dah la tak suka makan , jadi tak de nak ambik tau untuk membuatnya..saya takut kuih pau goreng yang saya buat sama macam saya makan sebelum nie..tapi kawan saya nak juga kuih pau goreng kerana kuih nie sangat laris dan sangat mendapat tempat di hati pelanggannya tu...hhhmmm, seperti biasa saya tak nak menghampakan kawan saya dan saya menyahut satu lagi cabaran..bukan susah nak buat pau goreng nie, tambahan pula apabila kita dah biasa buat donut sama je kaedahnya..resepi juga boleh guna doh yang sama.


saya google respi pau goreng..cari punya cari, jumpala resepi yang mendapat komen yang positif dari tuan rumah, tak silap saya jumpa di blog k.nor..katenye pau goreng yang di hasilnya tidak berminyak..saya pun suke lah..dan terus je salin resepi dan terus mencubanya..alhamdulillah..dohnya lembut, tak melekat, cepat naik dan sangat cantik gebunya..dan bila pau di goreng, pau naik dengan cantik gebunya dan tidak berminyak..memang sedap, tiba-tiba saya terus suke dengan pau goreng nie.. senang je nak membuatnya dan jimat masa..memang ini yang saya cari dan tak cari resepi lain dah..

ok jom nak syer kan kat sini resepinya..mana tau ade yang teringin nak mencubanya..minta halal tuan punya resepi dan sumber saya..saya lupa dari mana saya ambik resepi sedap dan mudah nie..dah banyak kali buat setiap hari, baru hari nie saya dapat kongsikan di sini.


PAU GORENG

Bahan-bahannya:

250gm tepung roti
250gm tepung gandum
100gm gula
11 gm yis kering
2 biji telur
200ml air
100gm marjerin
50gm susu tepung

caranya;
  • masukkan semua bahan kecuali mentega..masukkan air sikit demi sedikit hingga boleh menjadi doh.uli hingga menjadi doh yang licin
  • masukkan marjerin dan uli lagi hingga doh licin dan elasti.
  • timbang 35gm dan bulatkan padat.
  • leperkan menggunakan tangan dan masukkan inti kacang merah dan cantumkan dan leperkan.
  • rehankan pau goreng hingga ringan.
  • goreng pau goreng hingga warna kekuningan dengan api yang perlahan.
boleh menggunakan doh yang sama untuk menghasilkan donut yang gebu..jangan tak percaya jika doh ni boleh hasilkan donut sama macam kat Big Aplle dan Dunky Donut.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...