Jun 4, 2013

Pau Goreng

Ain Fajar | 4:14 AM | 21Comments |
Assalamualaikum

selamat petang, minum petang bersama pau goreng..hhhmmm memang sedap..nak ikutkan saya nie tak la suke makan kuih yang beryis, tapi sejak dah besar dan boleh buat sendiri suke la pulak dengan kuih2 yang ade yis..pau goreng juga bukan antara kuih yang jadi pilihan..bila nampak orang jual memang tak pandang pun..sebab ade bau yis dan sedikit berminyak..bila makan mula la pening kepala..tu dulu la..kini dah berubah..hehe..

saya buat pau goreng nie, bila saya ade permintaan dari kawan saya minta saya hantar kuih basah untuk jualan di kedai makannya di waktu petang..alamak! saya dah la tak suka makan , jadi tak de nak ambik tau untuk membuatnya..saya takut kuih pau goreng yang saya buat sama macam saya makan sebelum nie..tapi kawan saya nak juga kuih pau goreng kerana kuih nie sangat laris dan sangat mendapat tempat di hati pelanggannya tu...hhhmmm, seperti biasa saya tak nak menghampakan kawan saya dan saya menyahut satu lagi cabaran..bukan susah nak buat pau goreng nie, tambahan pula apabila kita dah biasa buat donut sama je kaedahnya..resepi juga boleh guna doh yang sama.


saya google respi pau goreng..cari punya cari, jumpala resepi yang mendapat komen yang positif dari tuan rumah, tak silap saya jumpa di blog k.nor..katenye pau goreng yang di hasilnya tidak berminyak..saya pun suke lah..dan terus je salin resepi dan terus mencubanya..alhamdulillah..dohnya lembut, tak melekat, cepat naik dan sangat cantik gebunya..dan bila pau di goreng, pau naik dengan cantik gebunya dan tidak berminyak..memang sedap, tiba-tiba saya terus suke dengan pau goreng nie.. senang je nak membuatnya dan jimat masa..memang ini yang saya cari dan tak cari resepi lain dah..

ok jom nak syer kan kat sini resepinya..mana tau ade yang teringin nak mencubanya..minta halal tuan punya resepi dan sumber saya..saya lupa dari mana saya ambik resepi sedap dan mudah nie..dah banyak kali buat setiap hari, baru hari nie saya dapat kongsikan di sini.


PAU GORENG

Bahan-bahannya:

250gm tepung roti
250gm tepung gandum
100gm gula
11 gm yis kering
2 biji telur
200ml air
100gm marjerin
50gm susu tepung

caranya;
  • masukkan semua bahan kecuali mentega..masukkan air sikit demi sedikit hingga boleh menjadi doh.uli hingga menjadi doh yang licin
  • masukkan marjerin dan uli lagi hingga doh licin dan elasti.
  • timbang 35gm dan bulatkan padat.
  • leperkan menggunakan tangan dan masukkan inti kacang merah dan cantumkan dan leperkan.
  • rehankan pau goreng hingga ringan.
  • goreng pau goreng hingga warna kekuningan dengan api yang perlahan.
boleh menggunakan doh yang sama untuk menghasilkan donut yang gebu..jangan tak percaya jika doh ni boleh hasilkan donut sama macam kat Big Aplle dan Dunky Donut.







21 comments:

  1. salam ain..

    pau goreng ni memand sedap..

    ReplyDelete
  2. Salam Ain....menarik betul saya Nampak pau goring n donut ni..Nampak sangat lembut dan gebu...mohon share resepi ya,tq.

    ReplyDelete
  3. Assallamualaikum Ain.
    Nadz tak pernah goreng pau.. Nanti rasanya macam roti goreng ke? Nak kena try ni.
    Pas tu kan, cantiknya rvc yg dah jadi beg dan kasut di bawah tu.. Kreatif Ain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, ain xpasti plak roti goreng tu mcm mn, mungkin kuih yg sm tapi nama yg berbeza.
      kek kasut nk bag tu br 1st buat, saje test skill kenetulan org minta

      Delete
  4. hi , Cn i use tepung pau for make this?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy rase tak sesuai guna tepung pau utk buat pau goreng..sbb tepung pau sgt halus..utk kuih yg kukus mmg cantik..utk yg goreng kn gn tepung yg kasar n tahan lasak..mcm tepung gandum.tq

      Delete
  5. as salam..tepung roti tu mcm mne erk?..buat sndiri or ade jual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepung roti ade jual d kedai beg bakery

      Delete
  6. hi..there....i had tried this recipe...and its turn really good...thank you for your wonderful recipe...well my hometown is Tmn Bagan Pasir...n i had studied at SMK Khir Johari... anyway nice to meet you

    ReplyDelete
  7. ape kate kalau gune tpng gndm je, jd x?xpyh tpong roti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk membuat pau goreng yg lembut dan kekal lama elok gn tepung roti..boleh gn tepung gandum jg

      Delete
    2. Utk membuat pau goreng yg lembut dan kekal lama elok gn tepung roti..boleh gn tepung gandum jg

      Delete
  8. bole x, klu x gune tpong roti, tpong gndm je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh gn tepung gandum tp kelembutan xkekal lm..tp masih boleh lembut jg

      Delete
  9. Sy dh try resepi ni hr ni, alhmdulillah.. jadi sgt2...time dough lg dh nmpk sgt gebu, dh goreng mmg lmbut jugak. Mmg sdp sgt2.thx ain share resepi ni...bnyk pahala dpt inshaAllah

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah tq sebab da try..mmg resepi ni terbaik.

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah tq sebab da try..mmg resepi ni terbaik.

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Tak kukus la farid razali hihihi...klu nk kukus ade resepi pau kukus..selamat mencuba ;)

      Delete
    2. Tak kukus la farid razali hihihi...klu nk kukus ade resepi pau kukus..selamat mencuba ;)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...