Jan 17, 2011

Samosa

Ain Fajar | 7:49 AM | 0Comments |
Assalamulaikum

haa ini la projek saya ptg tadi, samosa...dah lame teringin nak buat, tapi tak pernah makan pun, so mcm mn nak buat..dalam bulan lepas masa program reunion en.abg, dorg ada oder kuih samosa ni utk sarapan pagi. itulah 1st saya makan dan rasa intinya..banyak juga la saya makan kononnya nak rasa tapi mcm nak mentedarah je hehehe..rasa punya rasa mmmm dah tau ape yg ada dlm intinya...so saya try2 buat, oklaa mmg sama rasanya tapi rasa2nya mcm saya nyer inti lagi sedap...hohoho jgn marah angkat bakul sendiri..yelah mkn 2 3 biji x cukup, dah kenyang baru berenti mkn..10 bintang tau !! en.abg bagi..

ok jom kita kita tengok resepi dan cara-cara membuatnya..

Bahan-bahannya:

beberapa keping kulit popia.

bahan intinya :

4 biji kentang
3 sudu rempah kari ayam babas
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
4 ekor udang besar
1 cawan air
200 grm ayam cincang
garam secukup rasa
gula secukup rasa
setangkai daun kari

cara membuat intinya: 

  • kupas kentang dan potong dadu. kemudian rebus kentang hingga empuk.
  • kisar bawang putih, bawang besar dan udang 
  • panaskan 2 sudu mentega dan tumis bahan kisar hingga naik bau.
  • masukkan serbuk kari dan daun kari.
  • masukkan air dan ayam cincang.
  • perasakan dengan gula dan garam.
  • kacau sebati dan tunggu inti kering

cara2 membuat samosa
ok gmbr yg kat atas ni cara-cara saya melipat hingga ia menjadi berbentuk 3 segi. maafla kalau gambarnya kecik tapi saya rasa korg boleh faham..sebelum tu kulit popia harus di belah dua..gam kulit popia guna putih telur k..

ok dah pun siap..senang je nak buat cm perlu sedikit masa...
selamat mencuba....... cawwww!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...