Aug 10, 2012

Biskut Oreo

Ain Fajar | 8:40 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
N3 diteruskan dengan biskut raye saya yang kedua..biskut nie dah masuk senarai tahun lepas tapi tak cukup masa nak buat..lagi pulak dah banyak..en.abg kate nnt tak termakan..eleh bukan kita yang nak makan semua..kan untuk tetamu yang beraye..kalau sedap mesti habis, tak yah tunggu tetamu, orang yang kat rumah tu sendiri makan pun mesti habis..kalau simpan memangla tak habis..tahun ni saya buat awal2 supaya tak tertinggal..
Masa saya tengok kat blog k.1 terus berminat dan salin resepi memang nak buat..akhirnya tahun nie dapat juga saya buat biskut Oreo nie..berbaloi tidak menghampakan..memang sedap dan nampak cantik..cantik luar dan rasenya..memang akan saya buat tiap tahun selepas nie...bila tengok pada resepi simple je, basic, cuma tambah biskut oreo kat dalamnya..
Spirooo sape makan mesti kate sedap sebab dah terpukau..kiki..uniknya bila makan biskut ni, rase macam ade selapis kulit nipis yang rangup..dan biskut kat dalamnya memang rangup..kalau nak buat pop kek pun sedap juga, rangup diluar dan lembut di dalam..kalau kita kurang bakar memang macam pop kek..sedap juga...saya tak tersengaja bakar jadi pop kek tadi..hehe..untuk buat biskut kena lanjutkan pembakaran supaya semua keras rangup..
 jom kita skodeng resepi yang K1 bagi.

Biskut oreo
sumber:  K1

Bahan-bahannya:
280gm mentega
200gm gula kastor
50gm serbuk koko
30gm tepung jagung
250gm tepung gandum
20gm biskut oreo
1/2sk baking powder

hiasan:
biskut oreo (kisar)
putih telur
coklat masak putih

Cara-caranya:
  • pukul mentega dan gula hingga sebati.
  • masukkan semua bahan dan gaul hingga menjadi doh yang lembut.
  • bulat2 kan doh sebesar guli, celup dalam putih telur dan golekkan dalam biskut oreo.
  • masukkan doh kedalam paper cup dan bakar selama 30 minit pada suhu 180c.
  • apabila masak dan sejukkan..
  • boleh hias dengan coklat masak putih..ikut kreativiti masing2 la ye nak corak macam mana..
sila lah menjamu mata, nak rase buat sendiri..resepi ade kat atas tu yer..kalau tak nak buat sendiri meh datang ke rumah beraye..hehe

selamat mencuba!!!

Biskut Sarang Semut

Ain Fajar | 8:08 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Alhamdulillah masih berkesempatan saya update dapur saya yang semakin bersawang..mohon maaf lah kepada pengunjung yang datang tok intai resepi2 terbaru..kesihatan dan masa sangat tidak mengizinkan..sepanjang awal 2 minggu ramadhan kali nie saya demam dan macam-macam penyakit yang datang..dah macam org mabuk pun ade..sampai ingat c fina nak dapat adik lagi kot...HUH!! tak de pun...hihihi..dalam masa yang sama saya kena siapkan tempahan kek lapis secepat mungkin..memang tak terkejar masa..nasib baikla en.abg memahami..ringan tangan membantu..klu dah tak sempat dan tak larat pandai je en.abg masak kat bazar ramadhan tu..hehe..


oklah tak nak la celoteh panjang lagi macam dah memanggil2 je bantal dan tilam tu kan..jadi terus je ke resepi biskut saya yang pertama...saya curi sedikit masa tok buat juga biskut ni..kalau tak memang tak terbuatla jawabnya..tapi mana boleh tak buat kan, ramai kekawan yang dah buat kuih raya macam2 biskut yang dah keluar..lagi pula semua biskut yang tersenarai ade pengemarnya yang tengah menunggu..biskut sarang semut nie kegemaran saya..mesti kena buat..biskut nie memang saya suka sejak kecil lagi..biskutnya ringan, rangup dan sedap je..

ok jom intai resepi.. resepi asal saya cedok kat dapr k.hasue tapi saya adela tambah bahan lain mengikut selera saya..

Biskut Sarang Semut

Bahan-bahannya:
250gm mentega
100gm gula kastor
100gm tepung jagung
100gm tepung kastad
250gm tepung gandum
1 biji telur
 1sk vanila.coklat rice 
mangkuk kertas.

cara-caranya: 
  • pukul sebati gula dan mentega.
  • masukkan semua bahan dan gaul hingga menjadi doh.
  • parut doh dan masuk parutan tepung tadi ke dalam paper cup dengan cermat.
  • tabur coklat rice dan bakar.
  • bakar pada suhu 180c selama 15minit.
  • siap dan simpan dalam bekas kedap udara..

senang je..
selamat mencuba!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...