Jun 22, 2011

cekodok pisang

Ain Fajar | 9:11 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..
halloooo!!pagi tadi sarapan ape? saya sarapan cekodok pisang..maklumla kan baru balik dari kampung mesti bawa pisang..setandan pisang mak mertua saya bawakan, haaa hambeekk engko...selagi ada ruang kat bonet tu selagi tu la dia sumbat...goreng sudah, buat kek sudah...so pagi tadi tak tau nak sarapan ape so buat cekodok pisanglah pulak...ek elleeeeh cekodok pisang pun nak post...hahaha suka hati teman le blog teman ye dak?!!hihihi...bagi yang dah tau buat tu pejam mata sudahla yer...tapi jgn tak caye kalau ada yang tak tau buat cekodok pisang...betul tak??..saya ada contoh terdekat...ops!!tak leh bagi tau nnt muncung mulutnya sampai boleh wat tempat sangkut baju hehehe..

haaa ni lah cekodok teman...bulat2 tau, gebus jer..ha ada bahan yang saya tambah bagi dia gebu macam kek pisang...sedaaaaap...tak cayer try la...en.abg pegi keje terbayang2 tau dia kate rugi tak bawa bekal...sebenarnya mmg dah lama teringin nak buat cekodok montok lagi gebu ni, hari ni baru tersampai hajat tu..resepi saya tengok kat blog a.mat gebu..se,estinya yang gebu2 je kan..ok jom kita tengok resepi bulat2 dari tiffin biru.tq yer a.mat gebu akan resepi ni.tapikan saya tak ikut cara-caranya dengan betul, bahan-bahannya pun saya tak sukat..so kejadiannya tak semontok cekodok a.mat gebu..

BAHAN-BAHANNYA :-)
10biji pisang
3/4 camca teh soda bicarbonat
3sudu gula perang
1 cawan tepung gandum (saya guna tepung kek blue kay)
1/4 camca teh garam halus
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA : )
  • Kupas pisang, lecek bersama gula, garam dan soda bikarbonate hingga hancur. Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati. Perap 30 minit.
  • Panaskan minyak pada tahap kepanasan sederhana. Basahkan hujung jari dalam air, jemput kan adunan tadi ke dalam minyak panas, pastikan jangan banyak2, sebab ianya akan kembang. Tapi ini bergantung pasa saiz kuali yang anda gunakan.
  • Goreng hingga kuning keemasan pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel dan biar minyak terserap.
selamat mencuba! bagi yang teringin mengubah rasa cekodok pisang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...