Aug 10, 2012

Biskut Sarang Semut

Ain Fajar | 8:08 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Alhamdulillah masih berkesempatan saya update dapur saya yang semakin bersawang..mohon maaf lah kepada pengunjung yang datang tok intai resepi2 terbaru..kesihatan dan masa sangat tidak mengizinkan..sepanjang awal 2 minggu ramadhan kali nie saya demam dan macam-macam penyakit yang datang..dah macam org mabuk pun ade..sampai ingat c fina nak dapat adik lagi kot...HUH!! tak de pun...hihihi..dalam masa yang sama saya kena siapkan tempahan kek lapis secepat mungkin..memang tak terkejar masa..nasib baikla en.abg memahami..ringan tangan membantu..klu dah tak sempat dan tak larat pandai je en.abg masak kat bazar ramadhan tu..hehe..


oklah tak nak la celoteh panjang lagi macam dah memanggil2 je bantal dan tilam tu kan..jadi terus je ke resepi biskut saya yang pertama...saya curi sedikit masa tok buat juga biskut ni..kalau tak memang tak terbuatla jawabnya..tapi mana boleh tak buat kan, ramai kekawan yang dah buat kuih raya macam2 biskut yang dah keluar..lagi pula semua biskut yang tersenarai ade pengemarnya yang tengah menunggu..biskut sarang semut nie kegemaran saya..mesti kena buat..biskut nie memang saya suka sejak kecil lagi..biskutnya ringan, rangup dan sedap je..

ok jom intai resepi.. resepi asal saya cedok kat dapr k.hasue tapi saya adela tambah bahan lain mengikut selera saya..

Biskut Sarang Semut

Bahan-bahannya:
250gm mentega
100gm gula kastor
100gm tepung jagung
100gm tepung kastad
250gm tepung gandum
1 biji telur
 1sk vanila.coklat rice 
mangkuk kertas.

cara-caranya: 
  • pukul sebati gula dan mentega.
  • masukkan semua bahan dan gaul hingga menjadi doh.
  • parut doh dan masuk parutan tepung tadi ke dalam paper cup dengan cermat.
  • tabur coklat rice dan bakar.
  • bakar pada suhu 180c selama 15minit.
  • siap dan simpan dalam bekas kedap udara..

senang je..
selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...