Aug 17, 2012

Biskut Dahlia

Ain Fajar | 5:00 PM | 0Comments |
Assalamualaikum..
tak tersempat nak update..curi masa kejap..lepas nie dah nak masak2 untuk raye esok...sayu rassanya bila ramadhan dah nak berakhir..terkenangkan arwah mak yang dah 4 tahun tak bersama kami..setiap kali ramadhan datang hati sebak teringankan arwah sebab masa bulan puasa la saya rapat dengan mak bertungkus lumus menyiapkan tempahan bahulu lapis dan gulung..sekarang saya sendirian menyiapkan tempahan kek lapis..bila tiba syawal lagilah terasa sebab rindu sangat masakan mak...tapi kami adik beradik redho dan berharap arwah mak tenang di san..aminnn...

oklah berbalik pada biskut dahlia yang saya sempat buat masa sibuk2 buat kek lapis hari tu..biskut nie kegemaran c kakak tu yang buat juga tu..buat satu adunan je dapat juga 3balang kecik..sebalang kakak dah makan, 2 balang lagi buat raye..saya sorok dalam kotak..kalau tak memang tak nampak bayangla..masa nak buat biskut tahun nie sangat terhad..
Biskut Dahlia nie sangat terkenal sejak zaman saya kecik2 lagi..saya tak pernah buat pun, selalu jumpa kat meja rumah kawan2..sekarang nie bila ramai blogger kate sedap saya try la  buat, memang sedapla biskut nie..kebetulan pula c kakak suka makan biskut nie..memang akan jadi biskut wajib la selepas nie..tahun lepas 1st saya buat (tengok kat sini), tahun nie kali kedua..memang best..resepi masih lagi menggunakan resepi abg mat gebu..memang biskut yang rangup dan gebu serta lemak ..sedapla kan..tq a.mat..saya nak syer resepinya kat sini..

Biskut Dahlia 
sumber : Mat Gebu (Tiffin biru) 

Bahan-bahan:
300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan) saya guna Anchor
160 g gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara
senang je kan..
selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...