Nov 22, 2012

Onde Keledek II

Ain Fajar | 6:54 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
Kelmarin sarapan pagi dengan kuih onde2, kuih onde yang di campur dengan keledek..bahagian intinya pula saya letak kelapa parut yang di masak dengan gula merah..memang sedap sebab tak liyat mudah nak makan, dan intinya tak cair jadinya tak kotor baju bila kuih ni di gigit..sebelum nie saya dah buat juga onde keledek, tapi saya guna keledek yang berwarne purple..boleh tengok kat SINI.
Photobucket

Resepi saya tengok kat blog rahel, k.ita kat my resipi pun ade, dah bercampur tak ingat yang mana satu. rasenye lembut dan mudah je nak membuatnye. saya cube buat juala hari2..alhamdulillah kuih onde keledek yang saya ubah suai ni mendapat sambutan..jadi kalau korang nak cuba buat, pasti tak menghampakan..senang, mudah, simple dan sedap.

      Photobucket
walau dari mana pun resepinya bahanya tetap sama cumaa sukatannya je yang berbeza..tq juga la pada rahel, k.ita, dan yang lain2 tu..saya rujuk kat dapur dorang..dan saya guna sukatan cawan metrik yang senang nak ingat. Bagi intinya pula, saya guna inti kuih ketayap yang saya cedok dari dapur k.izah daut. terima kasih semuanya.

jom tengok resePi, sedang elok je, tak lembik sangat dan tak keras.

ONDE KELEDEK

bahan-bahannya
2 cawan keledek 
2cawan tePung Pulut
1\2 cawan air
sedikit garam

 cara-caranya
  • rebus keledek dan lenyek lumat.
  • camPurkan semua bahan dan uli hingga menjadi dojh yang lembut dan tak melekat kat tangan.
  • bulat2 kan ikut suke nak besar mana.ok


BAHAN INTI KELAPA

1\2 biji kelaPa Parut.
1 cawan gula Pasir
1cawan gula Perang \ gula kabung
1\2 cawan air

cara-caranya
  • masukkan semua bahan dalam kuali.
  • kacau hingga semua rata.
  • masak lama sikit Pun boleh lebih tahan lama taPi jangan la samPai jadi kerisik Plak..hehhe


                                      Photobucket
Jemputla yer..hehehe hari2 saya buat..saya buat saiz besar seenang nak jual..lagi pun tak risau intinye memancut masa digigit sebab intinya tak cair..memang best.

selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...