Jan 28, 2011

Bubur Nasi vs Sambal Ikan Bilis

Ain Fajar | 5:58 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Hari ni saya syer masakan semalam, time demam melanda, hidung ribut taufan mmg malas sgt nak bangun..tapi perut kn isi, ank2 pun nak makan..minta kakak pijak2 badan, mm rasa lega la ckit ada kekuatan bangun masak. masak simple je tapi boleh bg selera pd ank tekak yg sedang keperitan..

ok ape yer nie?...haa bubur nasi la...rasa segar sikit badan bila perut terisi bubur nasi di tambah pula dengan sambal tumis kesukaan saya..c kakak n c fina pun suka sangat...ni lah makan time demam..
nak masak bubur nasi tak susah, rasanya semua org tau kan? masak mcm nasi biasa cm lebihkan airnya..
ok jom kita tengok ape saya letak di sebalik bubur nasi yg putih ni...

Bahan-bahannya : )
segemgam beras.
1 biji bawang merah
1 ulas baang putih
1/2 inci halia
1/2 biji kiub ayam maggie
secubit garam
3 cawan air atau lebih
1 cawan santan pekat.

Cara-caranya : )
  • cuci beras hingga bersih..masukkan air dan bahan2 lain kecuali santan
  • masak beras hingga lembut, sentiasa kacau supaya nasi sedikit hancur.
  • boleh tambahkan air jika perlu.
  • apabila bubur sudah masak masukkan santan dan kacau hingga mengelegak.
  • pastikan santan tak pecah minyak.

bolehla hias bubur dgn daun sup dan bawang goreng..
biasanya saya makan dgn sambal ikan bilis serta tumis kangkong. tapi semalam kangkong xada, so mkn mn yg ada je lah..sedap jugak..resepi ikan bilis next post..k

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...