Dec 25, 2011

Kuih Keria

Ain Fajar | 12:49 AM | 0Comments |
Assalamualaikum
Kuih gelang atau kuih keria ni faberet sangat..dah jarang2 orang buat kuih ni, kalau ada pun saiznya bukan main comel lagi, kecik molek je..huhu..harga ubi keledek dah mahal kot, tak pun dah susah nak cari ubi keledek yang warna oreng..biasa jumpa yang warna putih tak bape sedap..yang lagi bestnyan ada juga saya pernah terbeli kuih gelang donat..haaa ape kes, kes tak tau buat ke atau kes nak tipu mata pembeli...wallahua’lam...saya? of corse la tertipu..elok je bentuknya mcm kuih gelang bulat warne perang2 gituw kan, siap disire dengan gula yang melekat mcm kuih gelang keledek tu lah, sekali makan, makk aii..dengan kerasnya satu hal, rasanya tak tau nak cerita la..nak kate makan donat tak rasa donat pun...kuih ape tak tau la...

Sepanjang saya tinggal kat terengganu ni jarang saya jumpa ubi keledek yang warne oreng, biasanya putih dan satu lagi warne kuning..keledek yang mcm tu tak sedap sangat sebab tak manis..baru2 ni kebetulan ada jual saya terus sambar beli 4 biji, sampai umah nyesal tak beli sekilo..mcm2 dah berangan nak buat dengan ubi keledek oreng ni..tak tau ade jual lagi ke tak..ada kot tapi jarangla bernasib baik..benda pertama saya buat kuih keria ni..saya buat dalam 300gm je, dapat dalam 13 biji kuih keria..tak puas makan..tak sangka anak2 pun suka..oklah jom la layan resepi..saya ceduk resepi chef hanieliza..biasa saya buat main taruk2 je tak sukat pun..tapi nak kongsi resepi kenalah sukat2..

Bahan-bahannya : )
500gm ubi keledek
1 cawan tepung gandum
Garam secukup rasa
Minyak untuk mrnggoreng

Caranya:
·         Kupas ubi keledek dan potong kecil..kemudian rebus hingga lembut.
·         Lecek ubi keledek lumat, masukkan garam dan tepung.
·         Gaul rata, dan bentukkan gegelang kecil.
·         Goreng hingga kekuningan dengan api yang sederhana.

p/s : Jangan tambah tepung jika adunan lembik, cukup sekadar lumurkan tepung di tangan
sahaja..setiap kali nak membuat gegelang sapu tangan dengan tepung.

Bahan sire gula : )
¾ cawan gula pasir
½ cawan air

Cara-caranya : )
·         Masukkan kedua bahan dalam kuali yang bersih.
·         Tunggu hingga gula hancur dan pekat.
·         Apabila kuah namapk bebuih pekat tutup api, masukkan kuih keria yang di goreng tadi dan gaul rata..
·         Apabila gula sudah melekat boleh diangkat dan hidangkan.
Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...