Sep 16, 2011

kek buah berkeju

Ain Fajar | 6:55 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..
Tahun ni, tak banyak buat kek sebab dah banyak buat kek lapis..kek buah ni saya buat khas untuk my father..dia suka sangat makan kek buah ni, dulu arwah mak mesti buat time raya, tapi sejak kami sibuk dengan tempahan bahulu tak sempat nak buat kek buah lagi, tahun sebelum mak meninggal tu, dia beli kat kedai..teringin sangat katenyer..ala kesian pulak saya dengar...selepas mak meninggal mmg tak adala kek buah, saya? Tak pernah buat, macam tak pandaaaaii jer.. tahun lepas saya beli je kat kedai kek..tapi my father kate lain kali tak yah beli la membazir jer..aduyai itu maknenyer dia suruh saya buat sendiri, so tahun ni saya menguatkan semangat dan mencari juga masa untuk buat kek buah untuk my father ...alhamdulillah percubaan pertama buat terus jadi...saya buat yang bakar..nak buat yang kukus belum ada kekuatan lagi...hehehe bukan ape, bila tengok masa mengukus tu makan masa selama 4jam, berfikir 2 3 kali..nnt en.abg bunyi lagi “cepatnyer gas abis, masak banyak sangat ke?” heheee  tapi saya nak try juga suatu hari nnt..

My father suka dengan kek ni, saya makan secubit je, makan tang yang tak ada buah2nya..hehehe tak bape suke kek buah...nak buat ni pun sebab my father..tak la dia rasa kehilangan sangat kan...

Ok jom kita tengok resepinya...resepi asal dari abg mad gebu..
Bahan-bahanya :
200 g buah-buahan campuran (mixed fruits)* (*digaul bersama. Ketepikan)
200 g tepung gandum**
1/2 sudu teh baking soda**
1/2 sudu teh serbuk penaik**
1/4 sudu teh serbuk kulit kayu manis**
1/4 sudu teh serbuk buah pala(**digaul dan ayak)
250 g mentega (satu blok)(suhu bilik)
250 g krim keju (satu blok)(suhu bilik)
150 g cawan gula halus
5 biji telur saiz sederhana
1 1/2 camca teh esen vanilla
Cara membuatnya:-

1. Panaskan oven pada suhu 170°C. Lenser tin berukuran 8 inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Ketepikan.

2. Gaulkan 3 sudu tepung gandum dengan buah-buahan campuran. Gaul rata. Ketepikan.

3. Satukan bahan bertanda **. Ayak. Ketepikan.

4. Dalam mixing bowl, satukan mentega dan krim keju, pukul hingga rata. Masukkan gula dan esen vanila. Pukul hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gebu.

5. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan akhir sekali masukkan buah-buahan yang telah digaul dengan tepung, hingga habis. Gaul rata.

6. Tuang adunan ke dalam tin kek dan ratakan. Bakar 50 - 55 minit. Periksa dengan kaedah mencucuk lidi satu ke bahagian tengah kek dan jika keluar bersih, bermakna kek telah masak.

selamat mencuba!!

2 comments:

  1. cantek je buah dalam kek ko.. dulu aku buat buah2 tu jatoh ke bawah.. nape ek..

    ReplyDelete
  2. chik: petua untuk buah2 cantik je bertaburan dalam kek, ko kena basuh buah campur tu supaya gulanya hilang, pastu ko gaul dengan tepung gandum dalam 3 sudu,pastu ikut je cara yang ku tulis tu ok..insya allah menjadi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...