Sep 16, 2011

Biskut sampan

Ain Fajar | 6:14 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..
Seperti biasala kan, kalau nak sambut aidilfitri semestinya buat kuih raya, untuk menjamu tetamu..lagi pun untuk seronok2..nak ikutkan kat rumah org tua saya jarang2 org datang keculi sedara mara dan kawan-kawan kami adik beradik jer...tak macam kat rumah en.abg, penuh je tetamu yang datang, kalau tak keluar pagi2 mmg tak dapatla nak beraya...eh melalut la plakk...hehehe.
Biskut sampan ni, kira fist time saya buat tahun ni..saya suka makan biskut ni tapi dah jarang orang buat..mungkin cara nak membuatnya leceh time nak masukkan adunan dalam acuan sampan, pas tu masa nak keluarkan dari acuannya kena berhati2 sebab biskutnya rapuh..tapi oleh kerana suka makan susah pun sanggupla buat...
Ini rupa biskut sampan yang saya buat masa bulan puasa hari tu, macam tak berapa cantik je kan, tak tau lagi mcm mn nak handle pembakaran biskut ni, oven pun macam dah ting tong je time tu...
Saya tak ingat amik resepi ni dari mana, kalau tak silap dari blog chikadakbiru...terima kasih banyak2 kerana sudi kongsi resepi beliau...izinkan saya syer kat cni juga...saya buat separuh dari adunan, dapat juga sebalang sederhana besar..dah lama cari..akhirnya jumpa dan sedap pulak tu..

sumber : chikadakbiru

Bahan-bahannya:
500gm mentega
2 biji telur - 1 drpdnya dibuang putih
4 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 sudu kecil essen vanilla
2 cawan gula perang
1 cawan nestum (boleh bubuh lebih sikit)
4 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung gandum
Ceri merah dan hijau utk hiasan - di belah 4
Cara-cara
  • Pukul mentega dgn gula sehingga mentega dan gula betul2 kembang dan hancur. (saya guna senduk kayu ja). Makesure gula itu sudah kembang supaya acuan tidak melekat
  •  Masukkan telor dan pukul lagi. Masukkan Essen Vanilla sambil pukul
  • Ambil lebih kurang 2 senduk adunan ini dan bahagi 2. Sila Lihat gambar utk lebih paham
Adunan A
  • Masukkan nestum, 4 sudu besar tepung jagung dan 2 sudu besar tepung gandum. Kacau dan sebatikan. Adunan kelihat sedikit lembut. (dunt worry..memang mcm tuh)
Adunan B
  •  Masukkan 1 cawan tepung jagung..dan terus kacau, kemudian masukkan 4 1/2 cawan tepung gandum sikit-sikit.
  • apabila sudah siap....boleh la ambil sedikit adunan B..ratakan di acuan sampan...Buat mcm berlurah sikit...
    bila dah siap step ini...ambil sudu kecil atau pisau ..sapukan sedikit Adunan A di bahagian lurah sampan tadi.....kemudian..hiaskan la dgn ceri merah atau hijau atau almond untuk menaikkan seri muka eh..hihi biskut tadi...bakar dlm masa 30 minit suhu 180 darjah api bawah dulu..utk 10 minit terakhir pakai api atas bawah..  
senang je cuma ambik masa cikit.
selamat mencuba 

1 comment:

  1. kakak ipar aku suke gile wat biskot ni.. tiap taun die buat.. aku tukang makan je.. hehehhe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...