Sep 16, 2011

Biskut cornflake rangup

Ain Fajar | 6:17 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
Biskut ni juga fist time saya buat tahun ni..saya suka biskut ni..dulu masa zaman sekolah ada sebuah rumah kawan saya yang tiap tahun dia buat biskut ni..dan saya jadikan rumah kawan saya tu rumah wajib pergi sebab nak makan biskut cornfalakes tu...nak minta resepi takut...faham2 je lah kan...sejaka saya belajar kat UMS dan sampai sekarang dah tak pernah pergi dah, lagi pun mak kawan saya dah lama meninggal..tak taula kawan saya tu buat biskut ni lagi ke tak...rindu nak makan biskut cornflakes mcm ni lagi...alhamdulillah la, saya jumpa resepi biskut ni kat blog k.yatie...tq pada k.yatie syer resepi biskut ni, sekarang boleh buat sendiri, bila2 masa je pun boleh buat...
Biskut ni saya saje hias mcm kelopak bunga, nampak cantik cikit hehehe..
Jom tengok resepi, saya ambil dari blog yatiememoris..
 Bahan-Bahan
  • 250 gm mentega
  • 3/4 cawan gula aising
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 250 gm cornflakes(ramas2 sikit)
  • 2 1/2 cwn tepung naik sendiri
  • Mangkuk kertas
  • Ceri merah-dipotong kecil
  • Beberapa keping cornflakes
Cara-Cara
  1. Pukul mentega dan gula aising hingga sebati.
  2. Setelah sebati, masukkan telur dan pukul lagi...setelah itu masukkan esen vanilla.
  3. Masukkan tepung naik sendiri dan cornflakes yg di ramas...gaul sebati guna senduk kayu je.
  4. Masukkan dlm mangkuk kertas dan hiaskan dngn potongan ceri merah dan hijau.
  5. Bakar dalam oven yg telah di panaskan pada suhu 170 C selama 15 minit.
  6. Biarkan sejuk di redai biskut.
 Senang je nak buatnya..kalau tak nak letak kelopak2 pun boleh juga, letak je ceri merah macam yang k.yatie buat..simple, senang dan sedappp...
Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...