Sep 16, 2011

Biskut Dahlia

Ain Fajar | 6:34 AM | 1Comments |
Assalamualaikum...
Biskut dahlia ni, antara biskut zaman dahulu kala tapi sampai sekarang tetap menjadi pilihan utama, sentiasa mekar di setiap rumah...kiranya budak zaman sekarang ni pun suka kan biskut ni...bukan nak kate ape la kan c kakak dengan c fina pun suka biskut ni..sebab tu lah saya merajinkan diri untuk membuatnya...sepanjang saya buat biskut ni, setengah balang je dah ke mulut dorang, yang belum bakar pun dorang makan juga..tak penuh2 balang kuih, terpaksalah saya bancuh lagi..bila dah siap kenala nyorokkan dari dorang kalau tak tak sempat buat raya..
 Resepi biskut ni saya amik dari dapur abg Mat Gebu..mmg sedap dan menepati citarasa mulut saya...rasanya mmg sama dengan biskut dahlia yang saya makan masa kecik2 dulu..lepas ni tak cari resepi lain dah la..guna je resepi ni...terima kasih abg mat gebu...
Saya copy terus dari dapur tanpa sempadan.

Bahan-bahan:
300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan) saya guna Anchor
160 g gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara
selamat mencuba!!

1 comment:

  1. dulu mak aku rajin la wat biskot ni.. skang ni bile dah tue mak dak rajin dah.. malas nak buat biskot..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...