Jan 9, 2011

Donat

Ain Fajar | 5:15 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..


Hari nie, ni la keje saya, rasa2 teringin plak nak makan donat, dah lama tak buat donat nih!! dulu masa anak dara tiap2 hari la buat donat, nasib bek pipi tak naik mcm donat hehehe..dulu buat donat sebab arwah mak saya berniaga, kira tolong dia la..masa kat kampung uli tepung guna mesin cepat je siap, sekarang nak buat kene la uli guna kuderat tangan dua kerat.. jenuh gak..tapi alhamdulillah menjadi juga donat ku yg gebus ni huahaha. best toi!! nampak tak donat saya yg gebus tu, mmg lembut  dan sedap...oich!!!angkat bakul sendiri la plak..klah jom saya syer resepi donat ni..


Bahan-bahannya : )
* 300 ml air susu segar
* 80g atau 1/3 cwn pelanta
* 2 telur
* 1 1/2 tsp garam
* 3 tbsp gula
* 600g/4cwn tepung gandum (*leh tambah sikit tepung jika tetrlembik)
* 2 tsp yis 




Cara-caranya :

  1. Kalau pakai tgn, campurkan air ngan yis (biar dlm 5 minit).
  2. Satukan tepung, gula dan garam. Buat lubang tengah..masukkan telur yg dipukul sedikit dengan pelanta.
  3. Pastu tuang yis.Uli sampai doh tak melekat kat tangan. Tutup doh. Biarkan doh naik selama sejam
  4. bahagikan doh kecil2 buat bulat, peram lagi 30 minit.
  5. apabila nak goreng baru lubangkan tengah2nya dan goreng dgn api sederhana.
  6. bolehlah letak apa2 atas donut tu..chocolate cair ke..caramel ker..saya suka castor sugar je.
** kalau menggunakan mesin boleh camapurkan semua bahan kecuali garam, apabila tepung sudah menjadi doh baru campurkan garam dan pukul doh hingga elastik @ lembut.



ok selamat mencuba!! cawww..

Jan 7, 2011

Ketam masak merah

Ain Fajar | 8:00 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

selamat malam..kali ni nak syer menu malam ni plak..penyakit M dah pegi separuh...mmmm tetibe je mcm teringin nak makan ketam..saje je kan ank tekak ni time datang ngade2nye datang, tau2 je awal bulan. en.abg faham2 la sedia duit lebih, hihihi..bukan selalu kan kan kan..

selalunya kalau ketam masak lemak cili api, tapi bila kat kedai nampak org oder ketam becili, apa lagi try la..meh kita tengok resepi..saya hentam je, tapi jangan risau sedap hingga jilat jari..hehehe

Bahan-bahan : )

2 ekor ketam
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 batang serai
1/2 inci belacan
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu besar sos tiram
10 tangkai cili kering
5 sudu besar cili sos
sedikit air

Bahan hiasan dan aroma
daun sup
bawang goreng

cara-caranya :)

  • lumur ketam dengan kunyit dan garam, goreng hingga masak.
  • kisar cili kering, bawang merah dan putih, halia, serai, dan belacan
  • tumis bahan kisar hingga terbit minyak, masukkan gula dan garam.
  • masukkan sos cili, sos tiram dan sedikit air.
  • sesuaikan rasa mengikut cita rasa masing2.
  • masukkan ketam yg telah di goreng kacau sebati.
  • taburkan daun sup dan bawang goreng

ok, selamat mencuba!!! cawwww

Ikan jaket masak kicap

Ain Fajar | 7:43 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..

hehehe nak syer menu tengah hari tadi...penyakit M da datang dalam diri rasa malas nak masak..ada ikan jaket en.abg beli semalam, fikir2 masak kicap je lah..mmg en.abg suka masak kicap, lagi2 kalau macam mak dia masak..mmmm ada sikit kelainan dalam masak kicap mak metua saya..so meh kita tengok resepinya (anggaran saya je k)...

 Bahan-bahan : )

3 ekor ikan jaket
2biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 sudu besar ikan bilis
1 sudu kecil rempah biji
1 sudu kecil jintan manis
1 kecil batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 sidu besar sos tiram
kicap manis
air secukupnya.

cara-caranya :)
  • lumur ikan jaket dengan kunyit dan garam, kemudian goreng garing.
  • tumbuk semua bahan2 kecuali kulit kayu manis dan bunga lawang.
  • tumis bahan2 yang telah ditumbuk lumat bersama kulit katu manis dan bunga lawang hingga naik bau
  • masukkan kicap dan sos tiram dan air, tunggu hingga mendidih. 
  • masukkan ikan yg telah di goreng tadi..

siap !!! sangat senang sesuai utk org yg tak cukup masa atau malas macam saya...huahahaahaa..sedap juga tau
selamat mencuba!! cawww

Jan 6, 2011

Mee Laksam

Ain Fajar | 6:12 PM | 0Comments |
Assalamualaikum..

selamat pagi...saya nak syer resepi yg saya reka2 malam tadi..ada kisahnya mcm mn terciptanya resepi ni..sebenarnya, en.abg saya ada makan di gerai kat area Paka Trgn, dia mkn mee, tapi tak tau namanya..dia ckp sedap, pastu suruh saya buat..aduyai!! saya tak penah nmpk makanan tu, rasa apatah lagi, dah la x tau namanya ape, bila di tanye mcm mn rasanya dia ckp tak tau....mmmmmmm mcm mn nih!!!en.abg ckp kuahnya putih rasa ikan, pas tu dia beli mee..mee nya ni tak pernah saya beli sebelum ni..nama mee tu mee soya..

ini lah rupa mee soya nya..rasanya tawar, so kuahnya kn buat masin sikit, mee ni boleh juga di goreng dan di makan dengan sup..banyak kat kedai dan pasaraya..ok lah kita tengok ape dah jadi dengan mee ni saya kerjakan wuhoo!!


mula2 ms nak buat deboo rasanya, bila da jadi, rasanya mcm kuah laksam, tapi mee nya lain dari lain. ok ape sedap juga, mesti x nyesal klu cuba..saya hentam je nama mee laksam xtau nak bg nama ape ok lah sesuai dengan rasa kuah n mee yg di gunakan, nak letak nama mee ain nnt mcm poyo je hihihihi..k jom kita tengok mcm mn nak buat mee laksam ni..

Bahan-bahannya : )

kuahnya :)
3 ekor ikan kembung
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci belacan
13 biji cili padi
250ml santan pekat
1 sudu kecil garam
500ml air
mee soya

Bahan hiasan :
daun salad
timun
bunga kantan
telur rebus

cara-caranya :)
  • rebus ikan bersama asam keping.
  • asingkan isinya dan bland halus..
  • bland halus tulang ikan dan tapis (ambik airnya)
  • kisar bawang merah, bawang putih, cili padi dan belacan.
  • campurkan bahan kisar bersama air ikan tadi. rebus hingga mendidih.
  • masukkan garam dan santan kacau hingga mendidih.jangan biarkan santan pecah..
  • rendam mee soya selama 1minit dan rebus hingga kembang serta toskan.
  • hidangkan dengan kuah dan bahan2 hiasan (bahan hiasan akan memberi penamabahan rasa kuah laksam).

ok dah siap.. selamat mencuba!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...