Oct 13, 2011

super duper choclate moist

Ain Fajar | 2:33 AM | 0Comments |

Assalamualaikum..

Baca pada tajuk...mmmm panjangnyer nama kek ni..hehehe saje je letak nama macam tu. Tapi kan saya letak nama ni berdasarkan kejadian kek yang sangat memuaskan hati..dah ramai blogger masakan yang dah mencuba resepi kek moist ni, kebanyakannyer berpuas hati..saya bukan saje berpuas hati tapi dah jatuh hati dan mesti simpan baeeeeiikk punya resepi ni..kalau nak buat kek coklat yang lembab mesti guna resepi ni...tak cayeee? Cube lah sendiri..sebab yang saya buat da satle dah, bayang pun tak ade hehehe..
 Dah lame teringin nak cube buat kek ni tapi baru je berkesempatan..nak ikotkan dah banyak resepi kek coklat lembab saya dah cuba adala dalam 4 ke 5 resepi, sumenyer menjadi dan sedap juga tapi resepi ini yang paling memuaskan dari segi, kesenangan membuatnya, bahan yang murah, lembab-lembabnyer, rasa pahit manisnya, ketinggiannyer dan mcm2 lah..

Inilah rupa paras kek hitam ku..simple je..ye la kan tok makan sendiri jer..tapi kalau buat utk org bagi mcm gini pun ok dah.
 Leh nmpk tak bahagian dalamnya.

Ok lah jom kita tengok resepinya..saya amik resepi ni dari blog k.hasue..dan k.hasue kate resepi asal adalah dari chef Zubaidah...mmg meletooop!

Bahan-bahannya:
* 100g Serbuk Koko*
* 200g Gula pasir*
* 1 tin Susu sejat*
* 200g Minyak Masak Sayuran*
* 250g Susu Pekat*
* 4 biji Telur - pukul sehingga berbuih
* 150g Tepung Gandum >hasue guna tepung hong kong
* 1 st Soda Bikarbonat
* 1st Baking Powder

Cara-cara

1. Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin dan gula cair sepenuhnya. Tak payah sampai menggelegak.
2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn hand whisk. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati sambil terus dikacau dengan hand whisk.
3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Bakar selama 40-45 minit bergantung pada jenis oven-kek ini juga boleh dikukus
4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing atau ganache.
Penyediaan chocolate ganache:
Bahan2:
  • 150g coklat masakan
  • 65ml whipping cream
  • 1 sudu teh mentega
Cara2:
  1. Gunakan kaedah double boiler,cairkan coklat. Kacau sehingga benar2 cair. Tambahkan whipping cream dan mentega. Padamkan api.
  2. Sejukkan seketika,(bila sejuk sedikit ganache akan sedikit memekat) barulah dituangkan di atas kek coklat yang sudah disejukkan sepenuhnya.
Senang kan...
Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...