Oct 13, 2011

Bahulu Cermai

Ain Fajar | 2:45 AM | 1Comments |
Assalamualikum.
Kuih traditional ni mmg tak lapok langsung dek zaman, semakin hari semakin popular..mcm2 jenis bahulu di persembahkan, ada yang gulung, ada yang lapis, ada yang betuk ikan, buah cermai dam macam2 lah..dan yang baru tak baru juga lakan bahulu cermai yang di letak inti jem..macam-macam perasa jem, strawberry, kiwi, blueberry, nenas dll..saya ni pun tak ketinggalan juga la, teringin nak mencubanya juga..resepi saya guna la resepi nenek moyang..pas tu try la letak inti...kira 1st buat bahulu cermai..susah gak nak mecapai tahap kepuasan yang kita inginkan...biasala kan, melekat kat acuannya, keras la, kehitamanla, intinya jatuh ke bawah la, dah macam2 rupa..tapi mesti tetap menccuba sampai la berjaya...

Tarrraaaaaaaaaaa! Inilaha hasil bahulu cermai yang berinti yang terhasil berkat kesabaran saya sendiri...hahaha...korg pun kalau nak buat kena banyak mencuba okeyy...

Ni bahan nenek moyang yang biasa semua orang guna..yang buat jual pun guna resepi ni juga, tapi adala kot dorang ubah sikit2 mengikut citrasa masing-masing..

Bahan-bahan:
4 biji telur
1 cawan gula pasir
2 ½ tepung gandum
1sk esen vanila
Jem secukupnya

Cara-caranya:
  • ·         Pukul telur, gula dan vanila hingga betul-betul kembang (warnanya akan menjadi warna cream)
  • ·         Panaskan oven pada suhu 250c. Masukkan acu bahulu yang telah di sapu minyak.
  • ·         Masukkan tepung dan kacau perlahan guna senduk kayu hingga sebati. (masuk sikit2)
  • ·         Sudukan adunan bahulu ke dalam acu bahulu, masukkan sedikit jem.
  • ·         Kemudian bakar selama 5 minit atau hingga warnanye keperangan..
  • ·         Angkat dan keluarkan bahulu dari acuan tadi.
  • ·         Sapu acuan dengan minyak dan masukkan adunan bahulu, jem dan bakar..
  • ·         Ulang proses ni hingga habis..

Agak rumit, makan masa..tapi berbaloi ok...

p/s: ayak tepung sebanyak 3 kali.
    : pastikan semua bahan dan peralatan kering.
    : jika bahulu keras boleh kurangkan tepung.

selamat mencuba!!!

1 comment:

  1. salam sahabat... saya minta izizn resepi ni boleh. nak cuba kat rumah nampak sedap sampai terliur pulak heheh...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...