Mar 16, 2012

Lemak Pucuk paku

Ain Fajar | 7:37 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
menu tengah hari tadi, saya buat masak pucuk paku lemak cili api..dah lama teringin nak rasa sayur pakis buat masak lemak..walaupun saya asal dari kampung tapi jarang2 makan..masak memang tak pernah la..kira ni 1st la saya masak sayur pakis..memang sedap dan menyelerakan..masa makan teringat masakan arwah mak buat dulu masa kecik2..en.abg pun kate sedap..boleh buat lagi..simple je nak buatnya..
ni la rupa sayur pakis yang dah jadi masak lemak cili api..saya tengok resepi dari koleksi resepi chef Hanieliza..senang, simple, cepat dan sedap..

jom kita follow resepi chef Haneiliza..saya buat sikit je untuk 2 orang makan.

Bahan-bahannya : )
1 ikat pucuk paku
1 cawan santan pekat
2 biji bawang merah
1 sb udang kering
10 biji cili padi
1 batang serai
1/2 inci kunyit hidup
garam secukupnya.

caranya :
asingkan daun dari tangkainya basuh dan toskan.
blend bawang, udang kering dan cili padi.
masukkan bahan blend dan serai dalam periuk dan masukkan pucuk paku.
tunggu hingga mendidih.
perasakan dengan garam.
masukkan santan pekat dan kacau selalu supaya santan tak pecah minyak.

siap!!!

makan sayur pakis dengan nasi putih dan sotong masak kunyit.
(gambar tang kuah2 agak gelap so kuahnya nampak hitam sepatutnya warna kuning)
leh tengok resepi di sini.

selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...