Apr 16, 2012

Sambal sotong

Ain Fajar | 3:12 AM | 7Comments |
Assalamualaikum..
Menu tengah hari sotong masak sambal je...untuk kakak n fina buatkan sup ayam dengan carrot dan cendawan..simple...

 sambal sotong nie buat macam sambal biasa je cuma saya tambah serai bagi wangi sikit...nak hilangkan hanyir sotong tu, dah basuh dengan air asam pun masih ada bau..bila dah letak serai hilang la bau sotong tu dan kuahnya rase lebih sedap..


jom layan resepi, manala tau ada adik2 yang baru nak belajar masak tu kan..dan juga untuk rujukan kakak dan fina masak akan datang nanti..

Sambal sotong

Bahan-bahan :)
300gm sotong
3ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 batang serai
4sudu cili boh
gula dan garam secukupnya
1 sb sos tiram.
minyak untuk menumis

Cara-cara : )
  • tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia serta serai
  • tumis bahan yang di tumbuk hingga sedikit garing masukkan cili boh gaul rata
  • masukkan sos tiram, gula dan garam, goreng hingga cili masak
  • masukkan sotong, masak hingga sotong mengecut dan masak.
  • siap dan sedia dihidangkan dengan nasi putih.
selamat mencuba  :)

7 comments:

  1. makan dengan nasik panas sedap nih.. tak yah ade lauk lain pon tak pe..

    ReplyDelete
  2. Sambal sotong memang menu yang gue suka..sedap makan ngan nasi puteh...

    ReplyDelete
  3. sambal sotong makan dgn nasi panas..alahaiii..terliurr sungguh..he hee mmg sedappp

    ReplyDelete
  4. suke sambal sotong. emmang letak serai tu mewangi dan megilangkan hanyir kan :-)

    ReplyDelete
  5. Salam A'in..meh kita menyambal...Sambal apa saja..memang sedap.

    ReplyDelete
  6. yer klu dah menyambal mmg la sedap..kan k.iza

    ReplyDelete
  7. k.izah: letak serai dlm masakan ape pun sedap kan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...