Feb 19, 2011

ikan kembung sweat sour

Ain Fajar | 4:22 AM | 3Comments |
Assalamualaikum...
Menu tengah hari , mmg mengancam..kenyang perut keluarga saya..kalau korg perasanla kan, menu ikan yg saya masak ni, asik ikan kembung je kan..hihihi..nak buat mcm mn, dah membesar dengan ikan kembung dari kecik sampai la sekarag ikan kembung jd pilihan utama…ikan kembung flexible, masak ape pun sodap..lagi pun tak ada ikan lain yg menarik minat saya, ikan kat trgn ni gabak2 (org trgn kate bapok beso2 ikang),  tu yg tak berapa nak minat tu..

Ok lah jom kita tengok resepi..saya main campak je..tp jagan isau k mesti sedap..
Bahan-bahannya 
4 ekor ikan kembung
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
½ inci halia
2 sb sos tiram
6-7 sdb sos cili
1 sdb gula
½ sk garam
½ cawan air

Cara-caranya : )
  • Cuci ikan kembung bersih, lumur dengan serbuk  kunyit dan garam, kemudian goring garing.
  • Hiris bawang merah, bawang putih dan halia di ketuk kemuadian tumis bersama cili padi hingga naik bau.
  • Masukkan sos cili dan sos tiram, serta masukkan air..kacau sebati.
  • Masukkan garam dan gula, gaul tunggu higga sedikit pekat.
  • Masukkan ikan yg telah di goring tadi dan gaul sebati.
Siap!! Sedia untuk di hidangkan…
Selamat mencuba!!!mesti sedap

3 comments:

  1. Salam Ain..
    Wah sedapnyeeee...Suka ikan kembung masak masam manis..Kalau duduk sebelah rumah, Naz dah hulur pinggan kosong dah ni..Mintak sikittt...

    ReplyDelete
  2. aku pon suke ikan kembung.. tp kat sini susah la carik ikan kembung yang segar.. asek lapo je masok blog ko nih.. huhuhu..

    ReplyDelete
  3. Naz; mmmm kalau naz dok sebelah umah dah lame pgl makan same2..hihihi..cubalah k..

    Chik; kws kpg kita mmg byk ikn kembong, anrata ikan yg murah..blk kpg nnt try la msk...nk wat mcm mn kan, klu ko jd jiran aku dah lm pgl mkn sesame...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...