Jul 18, 2013

mee hailam

Ain Fajar | 1:16 AM | 2Comments |
Assalamualaikum

8 hari umat islam menyambut ramdhan, alhamdulillah saya masih mampu bertahan walaupun badan tak berapa nak sihat..dan hari ini baru saya berkesempatan untuk saya syer resepi hidangan berbuka saya..bukannya tak masak tapi tak sempan nak snep gambar..masak last minute..masak di rumah bapak saya dan berbuka di rumah mak mertua..memang agak kelam kabut la juga..namun tanggunjawab harus saya laksanakan untuk menjaga kerjaya dan keluarga..gambar yang sempat saya snep semalam ni pun aci jadi je..janji ade gambar..huhu..namun suke untuk saya syerkannya disini..

makanan yang simple, mudah, dan semestinya sedap..saya yang tengah tak ade selera nak makn nie pun rasenya nak makan 2 mangkuk..tapi bila memikirkan akibat makan banyak saya pendam sahaja hasrat hati nie..nanti boleh buat lagi.. puasa kan sebulan..kalau dah suka dalm sebulan tu masak benda yang dua tiga kali pun tak jadi masalah.

oklah saya tak boleh nak bebel panjang, sebab dah tiba nak masak untuk buka hari nie..esok jika berkesempatan saya syerkan ape yang masak petang nie..jom layan resepi..oo yer, sukatan bahan ikut agak2 jer dan ikut selera masing2 ok..


Mee Hailam

bahan-bahannya:

mee kuning / mee kering
4 btg anak jagung
bunga kobis
sebatang lobak merah
sedikit kobis
satu pokok sawi

ayam yang di potong dadu (sy guna seketul peha ayam)
50gm udang
50gm sotong
3 biji telur

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
20tangkai cili kering
2 sb sos tiram
1 sb kicap pekat
3 sb kicap manis
gula dan gamram secukupnya
2sb tepung jagung yang di bancuh dengan air.
500ml air (boleh tambah ikut suka)

cara-caranya:

  • blend bawang dan cili..tumis hingga sedikit garing, masukkan bahan perasa, sos tiram, kicap manis, kicap pekat dan ayam
  • masukkan air, tunggu hingga mendidih.
  • masukkan, sayuran tunggu hingga jagung empuk.
  • masukkan sotong dan udang, bila dah masak masukkan air tepung jagung.
  • last skali masukkan telur dan biar telur mengras dan matikan api.


celur mee kuning @ mee kering.
hidangkan semasa panas..memang ummmhh!!


2 comments:

  1. Replies
    1. Hehe puasa2 tengok makanan mmg semua teringin..perut pun ape lg menyanyi la

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...