Jan 31, 2013

Tart telur

Ain Fajar | 7:14 PM | 3Comments |
Assalamualaikum.

Tart telur percubaan ke dua saya, sebelum nie saya pernah buat resepi dari rahel..tapi kali nie saya mencuba resepi yang saya jumpa di myresipi sebab penggunaan telr yang sedikit, jadi saya fikir rasa telurnya mesti tak terasa..ternyata bila saya mencubanya dan rasa..walaweh!!memang sedap tak trasa hanyir telur..memang menepati citarasa saya..kalau saya nak makan tart telur semestinya resepi yang nie saya guna..

saya buat setengah adunan, saje nak mencuba, al-maklumla kan saya bukan penggemar tart telur, cheese tart suke la..jadi kalau buat banyak2 nanti sape pulak yang nak makan..tak sangka sedap..rugi buat setengah aduanan, lepas ni buat seadunan, puas hati dapat makan bayak sikit..nak buat berulang kali tu penyakit M selalu datang..huhu..

ok, meh tengok resepi..senang je nak buat, cepat..kalau ade tetamu yang sejam lagi nak datang boleh la buat tart telur nie untuk hidangan tetamu yang datang.

 Sumber :hanis@myresipi.com  

Bahan-bahan ( 30 keping )

  • PASTRY
  • 200g butter
  • 80g gula aising
  • 360g superfine flour
  • 1biji telur
  • 1/2 sudu kecil esen vanila
  • FILLING :
  • 1 cawan susu cair
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 1/2 sudu kecil esen vanila
  • pewarna kuning

Cara-cara

  1. Pukul butter dan gula sampai kembang.
  2. Masukkan telur sedikit demi sedikit.
  3. Masukkan tepung sampai jadi doh.
  4. Ratakan setebal 1/2 cm dan terap dalam acuan.
  5. Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 10min pada suhu 180.
  6. Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 10 min.
  7. Untuk filling. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.
selamat mencuba.

3 comments:

  1. salam kenal..sedapnye tart telur ni.. :)

    ReplyDelete
  2. Salam Ain...
    wah..petang2 ni siok la layan tart telur...nak jugak..

    ReplyDelete
  3. Suka tart telur tapi selama ni main beli je... sedap ni kalau dapat makan buatan sendiri.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...