Apr 11, 2012

Bun

Ain Fajar | 5:55 PM | 2Comments |
Assalamulaikum..
selamat pagi semua..awal saya post n3 hari nie...sejak line ternet mcm biskut nie mood tu memang tengelam timbul juga maca ternet..bila da jalan macam kura2 malas la nak ngadap lama2, ni pun lampu brodband ni kejap biru dan kejap hijau..sabo je lah den nie..taip je lah asal boleh save..

n3 kali nie nak post roti yang saya buat semalam..dah lama tak buat roti rase teringin pulak nak menguli roti..lagi pula c kakak suka makan roti..dah lama beli tepung roti nie nak buatnya tu ikut mood juga...bila dah teringin mood kena datangkan juga kena campak penyakit M jauh2 so jadi lah roti yang macam2 bentuk dan topping..jom layan gambar dulu..pas2 kita tengok resepi..





itu lah kejadian roti yang saya buat semalam..ada yang kosong, ada yang bersosej, ada yang cheese dan ada mcm mini pizza...saya buat ikut kesukaan orang yang nak memakannya...roti nie sedap tapi saya tak ada softener so bun yang terhasil kurang lembut dan gebu tapi tetap lembut sebab saya uli dohnya agak lembik..tau kejadiannya akan kurang lembut tu yang uli doh lembik, kalau melekat letak mentega kat tangan..tapi walau lembik pun masih senang nak handle tapi kena uli doh betul2 licin...nak tengok resepu..jom..meh la tengok..saya minta maaf la, tak ingat dah resepi nie saya amik kat mana dan siapa punya, sebab fail2 resepi saya dah hilang dek kena format hari tu..resepi nie saya salin kat buku conteng2 je..sebelum nie dah pernah buat..so kalau ada sesiapa yang tau resepi nie dari siapa dan dari mana bagi tau yer..


Bun / Roti 

bahan-bahannya:
500gm tepung roti
90gm gula kastor
11gm yis kering
4 sb susu tepung
1sk garam
3 sb marjerin
1sb bread improver
1 sb softener
150-200ml air

Bahan hiasan / topping
sayur campur
sosej
chicken floss
mayonis
cili sos
telur untuk sapuan.

Cara-caranya: 
  • masukkan semua bahan dalam mixer kecuali mentega dan garam.
  • uli hingga adunan sebati.
  • masukkan mentega dan garam uli hingga doh licin.
  • bulat2kan dengan bahagikan seberat 40-50gm..perapkan hingga doh naik
  • buang agin dalam doh dan boleh terus bentukkan ikut suka dan boleh juga buat roti yang berinti.
  • bila siap membentuk dan isi inti perap lagi hingga ianya naik 2x ganda..cuaca kena la panas baru cepat naik..saya jemur kat panas cepat naik..hehe..kalau improver lagi senang.
  • bakar pada suhu 180c selama 15 minit atau hingga masak..kalau dah perang kita dah masak la tu..
ok lah selamat mencuba!!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...