Apr 17, 2012

Apam nasi

Ain Fajar | 6:56 PM | 16Comments |
Assalamualaikum..
bersua dengan menu apam pula..apam nie biasa orang panggil apam tepung baras..saje lah saye letak nama apam nasi..sebab ada letak nasi kat dalam adunan..tapi tak la mcm makan nasi..tetap rase apam..tersangat la sedap dan lembut..saya suka sangat resepi nie..sangat mudah tok menyediakan dan sangat sedap..sangat berbaloi-baloi...haaa berapa banyak sangat daaa!!..jom tengok hasilnya..
haaaa amcam ok tak..bukan main senyum lagi apam saya..sampai dah nak terkoyak senyum sokmo...
sebelum nie saya ada belajar dengan kawan mak mertua saya, kira org dulu2 la..dalam resepinya kena guna ragi yang diperap dengan nasi untuk dijadikan tapai nasi..kalau nak guna tapai pulut pun boleh..tujuan letak ragi untuk mendapatkan hasil apam yang lembut..arwah mak pun buat letak ragi...tapi kan ramai blogger masakan yang buat apam nie tak letak ragi cukup sekadar nasi sahaja..saya saje lah nak try, bila dah jadi waaahhhh lembut sangat2 walau pun tak letak ragi...hhhmmm bukan apam je senyum tuan yang buat pun sambil makan tersenyum puas hati..bila dapat pujian lagi tambah lebar senyum..kakak pun makan tak berenti macam tak caye je...
lepas nie conform buat lagi...saya amik resepi nie kat FB kongsi resepi hari-hari..tapi kan saya lupa nak tengok siapa penyumbangnya resepi nie..bila di cari balik tak jumpa pulak..minta ampun banyak2..kalau ada sesiap tau peyumbang resepi nie bagi tau yer..saya akan up date balik.. saya saje nak try..bila dah jadi hasil yang sangat memuaskan rase seronok pulak nak syer kat sini dan sebagai rujukan masa mendatang..
kenapa 3ketoi je..hehehe nie je yg dapat diselamatkan..br je angkat dari kukusan kakak dah bawa ngadap TV..yang lain kat dalam kukusan lagi..lagi pun tak dapat banyak pun dalam satu adunan cuma dapat dalam 26 biji je..sesuai la untuk keluarga yang kecil macam saya..jom kita tengok resepinya..senang je..

Apam Nasi

Bahan-bahannya :)
1 cawan nasi sejuk
2 cawan tepung beras
1 sb yis kering
1 1/4 air
1cawan gula pasir
1 paket eno asli
beberapa titik pewarna

Cara-caranya :)
  • masukkan semua bahan kecuali eno dalam blender..mesin hingga adunan sebati
  • perapkan adunan dalam 3-4 jam
  • panaskan kukusan.
  • masukkan eno dan kacau perlahan hingga sebati, masukkan pewarna
  • masukkan adunan dalam acuan dan kukus selama 15minit.
  • siap hidangkan dengan kelapa parut.

selamat bersarapan pagi..untuk minum petang pun boleh..
selamat mencuba!!


16 comments:

  1. lama saya x buat apam nasi nie..makan dgn kelapa mmg terangkat kan..

    ReplyDelete
  2. Ain..Rahel belum pernah buat apam yg guna eno..agaknya lepas ni nak try jugak buat apam eno..

    ReplyDelete
  3. salam kenal ain...akk pun suka buat apam ni, kdg2 buat versi yg xkembang tu...anak2 n hubby suka sgt apam ni, lembutttt....

    ReplyDelete
  4. ina: apam nie mmg sesuai mkn dgn kelapa, serasi manis n masinnya

    ReplyDelete
  5. lps nie rahel cuba la..sedap sgt..eno2 pun yg buat apam nie jd lembut

    ReplyDelete
  6. Salam kunjung balas utk a'in,
    tq sudi bertandang ke blog saya.
    Sedap apam nie kan, tak cukup sebiji kalau dah mula makan..

    ReplyDelete
  7. Assallamualaikum Ain..

    Ain, Naz kalau buat apam ni, rasanya akan buat 1/2 jer dari adunan ain ni. Sebab tak ramai gak kat rumah ni.. Nanti kalau lebih, perut ni jugak yg nak kena dera..heheheh

    ReplyDelete
  8. assalam ain..
    lamanya tak buat apam... lapar apam lah pulok nampak apam nasi yg gebu kat rumah ain ni...

    ReplyDelete
  9. tetibe teringat kat sorang kawan skoleh teknik dulu.. tiap kali balik dari kg mesti mak die bekalkan apam tepong beras.. sedap plak tu.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
  10. Salam ain..apam nasi ni..memang sedap,iza pernah buat dulu,guna ragi.Tapi dah hilang itu resepi.Boleh ikut resepi
    ni pulak ye..

    ReplyDelete
  11. roha: tq coz sudi singgh blk cni..mmg sdp apam nie x ckp sebiji

    ReplyDelete
  12. naz: bhn nie sesuai tok fmly kecik..tp okla klu nk try /2 aduan je..leh dpt dlm 13bj

    ReplyDelete
  13. k.diha: buat kak jgn x buat mmg sodap sgt apam gebu nie

    ReplyDelete
  14. k.iza biasa ain jmp apam tepung beras nie mmg guna ragi..jmp yg xgn ragi teruja nk try..k.iza cb la

    ReplyDelete
  15. salam kunjung balas kak ain =) tun pernah buat apam basi nih.. lepas perap 3 jam bau mcm tapai.. hihi.. patut la ada org ckp rasa mcm apam tapai. lembut dan gebu.

    ReplyDelete
  16. Dalam lama tak buat apam beras ni..mmg gebus gebas kan..lembut lak.. mintak seketul! ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...